Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door beesteboelmona
#1978395
Ik ben bezig om het menu van onze pup die van het weekend komt te maken.
Dit menu is voor de eerste 12 weken daarna verhuizen we naar groningen dus hoe het menu dan is hangt af van waar allemaal goed aan te komen is daar.
Dit is wat ik tot nu toe heb ik hoor het graag als jullie aanvullingen hebben.
Biggy, 16 weken, ongeveer 20 kilo, groeit uit tot 70 cm.

Vleesbot             50% (3500 gr)
Spiervlees           25% (1750 gr)
Maag/Hart/Pens  10% (700 gr)
Lever                   3%   (200 gr)
Nier                      2%   (150 gr)
Vis                        5%   (350 gr)
Groente                5%   (350 gr)

Maandag: 500gr kipkarkas, 250gr reevlees, 200gr kippenmaag, 50gr groente
Dinsdag: 500gr kipkarkas, 250gr kalkoenvlees, 200gr hertenhart, 50gr groente
woensdag: 500gr kipkarkas, 250gr hertenvlees, 200gr runderpens, 50gr groente
Donderdag: 500gr kipkarkas, 250gr reevlees, 200gr runderlever, 50gr groente
Vrijdag: 500gr kipkarkas, 250gr kalkoenvlees, 150gr konijnennier, 50gr sardientjes, 50gr groente
Zaterdag: 500gr kipkarkas, 250gr Hertenvlees, 100gr pens, 100gr sardientjes, 50gr groente
Zondag: 500gr kipkarkas, 250gr reevlees, 200gr sardientjes, 50gr groente

Runderribben en runderborstbeen zijn overgens toch te hard om als vleesbot te voeren?
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op do 31 mar 2011, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1978627
Ja, runderribben zijn te hard, met borstbeen heb ik geen ervaring maar ik vind al het botwerk dat van rund af komt drie keer niks.

De afwisseling van je menu is prima! En de percentages ook, alleen zou ik zelf het orgaanvlees nooit in deze mate van detail hebben berekend.

Ik zie op donderdag 260 gram groenten op het menu staan. In mijn ogen is dat teveel en gaat pup dat niet leuk vinden. Ik zou groenten over 5 tot 7 dagen verdelen, in kleinere porties want ook het hele idee om groenten te voeren als onder andere ruwvezel, gaat zo verloren. Ik zie op zondag 1000 gram kipkarkas staan. Dat moet dan wel heel goed bevleest kipkarkas zijn want anders krijgt pup de dag erop mogelijk last met poepen. Ik zou zelf aan pup iedere dag vleesbot + spiervlees of vleesbot en orgaanvlees geven.
Door beesteboelmona
#1978896
Ik heb even wat gehusseld zodat hij elke dag evenveel bot en vlees krijgt.
Waarvoor worden runderribben dan eigenlijk verkocht?
en andere ribben zoals hert of geit zijn dan neem ik aan ook te hard?
Als ik gewoon van een kipkarkas een stuk van 500gr afhak is dat dan goed en kauwt hij het dan zelf in stukken of moet ik het karkas in kleine stukken maken?
(ik heb nog nooit een honden menu gemaakt vandaar al mijn vragen)
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op di 29 mar 2011, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door judith vd
#1979682
Volgens mij worden runderribben soms als recreatiebot gegeven, maar ik doe dat niet. Ik wil graag de kiezen van Diza sparen.
Geiten- en lamsribben kan je wel geven, maar dan moeten ze wel van een jong dier afkomen. Als je ze kunt doorknippen met een snoeischaar, dan zijn ze niet te hard.

Kipkarkas kan je iid gewoon in zijn geheel geven. Dan kan die er lekker op knagen en zal die zich niet in een klein stukje bot verslikken.

Ik neem aan dat je pup al vers vlees krijgt bij de fokker?

veel plezier dit weekend!

Judith
Door beesteboelmona
#1979794
[quote="judith vd"]
Volgens mij worden runderribben soms als recreatiebot gegeven, maar ik doe dat niet. Ik wil graag de kiezen van Diza sparen.
Geiten- en lamsribben kan je wel geven, maar dan moeten ze wel van een jong dier afkomen. Als je ze kunt doorknippen met een snoeischaar, dan zijn ze niet te hard.

Kipkarkas kan je iid gewoon in zijn geheel geven. Dan kan die er lekker op knagen en zal die zich niet in een klein stukje bot verslikken.

Ik neem aan dat je pup al vers vlees krijgt bij de fokker?

veel plezier dit weekend!

Judith


[/quote]

De pup komt uit een opvang en krijgt nu dat geen wat er geschonken wordt.
De eene dag lidl brok dan weer royal canin dan weer smuldier enz.
Door Angela_Bodhi
#1980501
Ik vind het wel heel veel bot als je elke dag karkas geeft. Ik zou zelf afwisselen met nekken en vleugels. Of minder bot geven.
Ik zou ook bedenken aan welke smaken je je pup wilt laten wennen. Meer variatie is dan belangrijk, zodat de pup aan alle smaken went en dit leert eten.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door