Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door millyckk
#1975505
Onze buren wat verderop in de straat hebben een sheltie. Ze staat sinds een week of 6 op KVV  :biggrin2:  ::) :P Het probleem is dat ze moeilijk te motiveren is om mee te gaan wandelen. De eigenaren dachten dat ze lui is, ze is ook wat te dik . Vanochtend liepen ze achter me en ineens viel me op dat het beestje heel vreemd loopt: ze zet haar  voorpoten niet recht naar voren maar overkruist als het ware. Ben even gestopt om te vragen of ze wat met haar pootjes heeft en de dochter,die op dat moment met haar liep,vertelde dat ze te veel eelt aan de voetzooltjes heeft en daar een middeltje voor krijgt.(?)
Toen we aan het praten waren, ging het hondje zitten en trok om de beurt een voorpootje op, het beestje heeft dus overduidelijk wel pijn. Zou dit in de ellebogen kunnen zitten? Wie herkent dit beeld? Ze zouden er trouwens wel  opnieuw mee naar de DA gaan, het zijn echt leuke mensen die het beste voor de hond willen maar m.i. niet helemaal beeld hebben....
Door charmed
#1975556
je bedoelt een beetje wevend? Dat ze weeft bij het lopen? Dat zie je wel eens bij shelties, maar het kan ook aan overgewicht van de sheltie liggen (denk ik). Maar het gangwerk kan ook zo zijn. Kom er even niet op hoe ze dat noemen bij shelties. De voetjes optillen dat heb ik het het broertje van een van mijn shelties in het verleden zien doen, deze had artrose in beide voorvoetjes. Dan tillen ze ook om beurten de voorpootjes op, om ze te ontzien.
Als het in de ellebogen zou zitten, zou je denk ik denken aan beide kanten iets met de elleboog heeft, maar hetzelfde als met de elleboog doen ze als ze een schouderprobleem hebben. Allebei is pijnlijk, maar in deze gevallen met problemen in elleboog of schouder zou je boven de schouders warmte moeten voelen (van de pijn). De schouder of elleboog zou ook instabiel kunnen zijn.  Het kunnen eigenlijk best wel veel dingen zijn. Daar kan maar 1 iemand een antwoord op geven en dat is een da die een onderzoekje zou doen bij deze sheltie. Ik gok het op artrose in beide voorpootjes.
Door millyckk
#1975561
Ja, je zou het wevend kunnen noemen: pootjes gaan niet recht naar voren maar kruislings voor de andere voorpoot maar wel echt extreem vind ik.
Dat het artrose zou kunnen zijn in de voorvoetjes lijkt me niet onwaarschijnlijk. Wat ik wel vreemd vind is dat de DA het op eeltvorming gooit. Als er extreme eeltvorming ontstaat dan zou je toch denken dat dat gebeurd omdat de voetjes "raar"worden neergezet?
Ze zouden er iig opnieuw mee naar de DA gaan,hoop dat dat wat oplevert!
Door charmed
#1975577
Het wevend lopen zou versterkt kunnen worden door overgewicht. Ik zie hier in de buurt ook wel eens een sheltie lopen met overgewicht, die heel sterk weeft, dus het is wel mogelijk.
Eeltvorming heb ik nog nooit van gehoord, heb het ook nog nooit gehoord bij honden die de poten kruislings neerzetten. Nieuw voor mij in ieder geval. Kan me er eigenlijk niets bij voorstellen, ook niet bij eelt door verkeerd neerzetten van voetjes. Die mensen zeiden toch dat het hondje niet graag wilde lopen, hoe zou hij dan eelt op moeten lopen? Zomaar een gedachte hoor. WIj krijgen toch ook alleen maar eelt op handen en voeten als we daar veel mee doen?
Door millyckk
#1975588
charmed schreef: Het wevend lopen zou versterkt kunnen worden door overgewicht. Ik zie hier in de buurt ook wel eens een sheltie lopen met overgewicht, die heel sterk weeft, dus het is wel mogelijk.
Eeltvorming heb ik nog nooit van gehoord, heb het ook nog nooit gehoord bij honden die de poten kruislings neerzetten. Nieuw voor mij in ieder geval. Kan me er eigenlijk niets bij voorstellen, ook niet bij eelt door verkeerd neerzetten van voetjes. Die mensen zeiden toch dat het hondje niet graag wilde lopen, hoe zou hij dan eelt op moeten lopen? Zomaar een gedachte hoor. WIj krijgen toch ook alleen maar eelt op handen en voeten als we daar veel mee doen?
Ze liep in het verleden wel veel en graag! Dat zetten de eigenaren ook best door maar het is echt hangen en wurgen Dat van dat eelt weet ik ook niet precies, ben eigenlijk pas echt een beetje betrokken geraakt toen ik ze van de brok richting vers had, dat geeft ook wel een beetje verantwoordelijkheidsgevoel en het is een leuk hondje (  en leuke mensen)
Door charmed
#1975590
Dan zou ze denk ik dikke kussentjes moeten hebben? Leuk te horen dat deze sheltie ook richting vers gaat. Ben toch benieuwd wat ze dan bedoelen met eelt. Als die sheltie veel pijn heeft aan de pootjes vind ik eigenlijk dat ze niet door moeten zetten, maar goed moeten uitzoeken wat er aan de hand is. Bij mij mogen oudjes kiezen wat ze doen, lopen of niet. Nu heb ik de luxe dat we een doggyride hebben, en met meerdere honden is dat best makkelijk als je de oudjes even kan laten rusten tijdens de wandeling. Als ze echt veel pijn hebben slaan ze gerust een dagje of wat over met lopen. Veelal als de pijn is afgezakt dan lopen ze ook weer graag zolang ze kunnen mee.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door