Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Biancatje88
#1968204
Ik heb een mailtje gestuurd naar Kiezebrink om te vragen hoe het juist zat met de percentages vlees/bot/orgaan in hun kvv. Omdat ik hoorde dat als ik alleen Kiezebrink voerde ik misschien op langere termijn tekorte ga ontwinkelen (of ja ik niet natuurlijk ;) maar mijn katten).

Dit is wat ik mailde:
Hallo. Ik voer mijn katten de mixen van Kiezebrink. Maar ik heb gehoord dat als ik alleen Kiezebrink voer ik niet compleet voer. Omdat de percentages vlees/bot/orgaan niet optimaal zijn. Kunnen jullie mij hier wat meer uitleg over geven? Wat ik dan wel moet doen zodat mijn katten alle voedingswaarde binnenkrijgen

En dit is wat ik terug kreeg:
De vleesbotten in die in de mixen zijn verwerkt, zijn vlezig. Wanneer je merkt dat de ontlasting toch te kalkig wordt, kun je er voor kiezen nog wat spiervlees toe te voegen. Echter hebben de mixen een goede calcium-fosfor gehalte.
In elke mix zitten verschillende organen. Door de mixen af te wisselen, krijgt het dier alle organen binnen.


Dus een vraagje aan de kenners, is het toch voldoende?
Door Limpy
#1968294
Sommige mixen hebben niet alle organen erin zitten, bv:
konijn -> alleen hart/long
kip  -> alleen lever/maag

En zou je dus alsnog hart-nier-lever kunnen toevoegen waar deze ontbreken.
Sommige mixen bevatten ook pens, weet niet of je katten dit lusten?
Hier lusten de 2 oosterlingen het wel, dus die krijgen dat ook heel af en toe, de zotten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1968551
Ik denk dat je hier en daar met wat aanpassingen aan de mixen echt wel een heel eind kan komen. Maar je kan er niet vanuit gaan dat de mixen compleet zijn en alleen deze klakkeloos voeren. Dat probeerde ik te zeggen met dat ze incompleet zijn en je op een gegeven moment mogelijk tekorten kan ontwikkelen.
De mixen zijn geen volledige prooidieren vermalen; ze missen hier en daar het eea en sommigen hebben te weinig bot of juist teveel.
Ik denk dat je zel wel als basis zou kunnen gebruiken, maar blijf er altijd bij nadenken en blijf kritisch (ook naar hoe de poeskes het er op doen).
Door Biancatje88
#1968676
Ja, kritisch blijven we zeker!

En zoals ik al eerder zei, ze krijgen ook nog andere merken erbij ik wissel echt heel veel af. Maar omdat Kiezebrink er toch echt het gemakkelijkste in gaat staat dat ook wat vaker op het menu als andere merken.

Maar ik had het mailtje gestuurd en toen ik antwoord kreeg dacht ik, ik zal het hier ook eens met jullie delen ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door