Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lil
#1964597
Hoe kom ik erachter dat een teef incontinent is?
Ik heb de laatste drie maanden een paar keer een plas van Cayley gevonden in huis, verloren dus...

Twee keer is het gebeurd toen ik niet thuis was. Mijn vader paste die dag op de honden en uiteraard neemt hij dan zijn york mee, leuk jong ding, wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel druk. Cay vind het beestje geweldig, maar in huis ook wel te druk.

Gistermiddag was ik bij mijn moeder, ze stond gewoon naast me, lag. Had even onenigheid met de hond van mijn zus die ook daar was en haar in een hoek dreef. Evenlater zag ik een plas liggen (ze had net een grote plas buiten gedaan).

Een jaar geleden is Cayley gecastreerd. Het is een hele heftige operatie geweest, omdat er op de eierstok een cyste ter grote van een dikke manderijn/kleine sinaasappel werd ontdekt en nu vrees ik dat ze incontinent is door de castratie?

Hoe kom ik erachter of het met stress te maken heeft (alhoewel ik haar niet onderdanig zie doen, wel weet ik dat mevrouw alleen lelijk doet/gromt als ze eigenlijk bang is of stress heeft) of dat ze incontinent is?
De dierenarts zegt het goed blijven observeren. Maar ja het gebeurd onder mijn neus zonder dat ik het zie gebeuren en zonder dat mevrouw zelf ook maar iets laat merken c.q. merkt :-\ :-X
Laatst gewijzigd door Lil op di 15 mar 2011, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#1964747
wellicht is het allebei een beetje? dat ze iets minder controle heeft over haar blaas door de operatie, waardoor ze het in spannende situaties niet meer op kan houden, bedoel ik. dus niet dat ze  heel erg plast uit stress, of heel erg incontinent is, maar dat ze het nu eerder laat lopen omdat het niet zo goed meer werkt daar.
Door Lil
#1966601
Pfffff wat is het toch lastig om bij een teef urine op te vangen... Ze gaat mega diep zitten en stroomt binnen 10 seconde helemaal leeg. Markeren doet ze niet en natuurlijk heb ik nu zo vaak geprobeerd dat ze steeds wegspringt als de lijn of ik een millimeter bewegen, zucht... Help!!!
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1966703
Als een teef incontinent is door castratie, is meestal de slaapplek nat.(mand of kleedje)
De plas ligt niet zomaar in de kamer. Als ze een tijd hebben liggen slapen en je tilt een achterpoot op en kijkt naar de vulva zie je vaak een paar druppeltjes zitten is mijn ervaring.
Door Lil
#1966746
Goede tip, ik ga eens nakijken. Het lag trouwens niet zomaar in de kamer. Mevrouw had op die plek gelegen en was kort ervoor gestoord en opgesprongen. De overige twee keer was op haar matje dat ik daardoor dus heb moeten wegdoen en nu ligt er een waterdicht kussen. Ze ligt alleen graag zonder iets op de vloer, vandaar is het niet altijd op de mat.
Door Lil
#1966880
Vanochtend was ze heel lief geweest. Behalve dat de blaas overvol was (lag ook weer een paar druppels op haar slaapplek), vond het nodig om haar poot op te tillen. Haha toen paste mijn opvangbakje er onderin  :D Ik ben benieuwd wat de uitslag vanmiddag wordt, want ik schrok van de donkere kleur van de urine.
Gebruikersavatar
Door Loti
#1967006
Goed dat het je gelukt is urine op te vangen. Een tip, ik gebruik dan een sauslepel met lange steel.
Ik ben benieuwd naar de uitslag van het urineonderzoek. Mochten er geen afwijkingen gevonden worden en het misschien toch incontinentie is, dan zijn daar goede medicijnen voor. Een van mijn honden heeft daar veel baat bij.
Door Lil
#1967048
Sanyo schreef: Dat is wel vreemd, die donkere kleur. Misschien een blaasontsteking?
Dacht ik ook aan. Ik heb net de dierenarts gebeld en het is een fikse blaasontsteking. Mevrouw moet aan de antibiotica en aan de pijnstillers. Verder moet ik het goed in de gaten houden, want incontinentie is veel voorkomende idd niet alleen na castratie, maar vooral ook na castratie bij dit specifieke ras (mijn dierenarts is van afkomst Belgisch en heeft ook al jaren de twee typen langharige belgjes als hond). Arme meid! Ik ga meteen na mijn werk de antibiotica ophalen (pijnstiller heb ik genoeg op voorraad voor Boris).

Die sauslepel met lange steel ga ik de volgende keer proberen Loti! Er moet toch over een week of 2 een controle plaatsvinden.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1967152
Goed dat je de urine hebt laten controleren!
Laten we hopen dat als straks de ontsteking weg is, de lekkage ook voorbij is.

Beterschap voor Cayley :-*
Gebruikersavatar
Door nova
#1967255
Je bent niet de enige:http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,83860.0.html

Ik ben met 2 plasjes naar de DA gegaan, en Noxy heeft idd blaasontsteking.

Opvangen doe ik als volgt:

Als ze zit en de lozing komt op gang, dan schuif ik een plat schaaltje ovalen van achter onder haar in,  de urine giet ik over in een wegwerpbeker. Zo een beker kun je een beetje plat knijpen  zodat er een schenktuitel ontstaat en daarmee kan ik het gemakkelijk in een flesje schenken.  :)
Ik neem  beker , schaaltje en flesje mee naar de uitlaatplek
Door nanne
#1967484
Wij hebben een bouvier gehad die incontinent werd na een baarmoederoperatie. Ze was nog geen jaar toen de baarmoeder verwijderd moest worden omdat ze een flinke ontsteking had en achteraf een verschrompelde baarmoeder. Een jaar later zagen we dat ze af en toe begon te druppelen, gewoon terwijl ze liep of stond...ze vond het zelf heel vervelend. Ook als ze lag te slapen lekte ze maar nooit hele plassen. Mocht dat zo zijn dan zijn hier gewoon medicijnen tegen hoor, wij gebruikten Enurace en dat heeft ze haar hele leven gebruikt. Ze is 11,5 jaar geworden!
Door Lil
#1967859
Jij ook al Nova. De dierenarts zei al zoiets van iedereen heeft nu blaasontsteking.

Als het niet weggaat als de ontsteking weg is, krijgt ze idd enurace is al gezegd door de da ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door