Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Hermie
#1965319
Hallo allemaal,

Sinds twee en een halve maand kampen wij met problemen met onze Shih Tzu.
Het begon met een gist infectie aan de poten, daar had hij Nizoral van de dierenarts voor gekregen.
Dit medicijn heeft hem bijna dood laten gaan, zijn lever en nieren waren door dit medicijn ontzettend verslechterd.
Vrijwel de hele behandeling heeft hij twee soorten antibiotica gekregen, Clavubactin en Cheforal.
Een voedsel allergie dacht de dierenarts, inmiddels zitten wij met twee grote zakken voer die de hond niet eet, a 37,95 per zak.
En volgens mij helpt deze voeding ook niet, want de hond knapte er totaal niet van op.
Inmiddels op dit moment heeft onze hond Atopie, zijn hele kop is kaal en rood door de jeuk, de anus is rood, en ook heeft hij ontstoken anaal klieren.
Hij krijgt een aantal medicijnen: Ursochol voor de lever, Novacam tegen de pijn, en Atopica en cortison tegen de jeuk.
Door dingen die wij op dit forum hebben gelezen zijn wij overgegaan op andere voeding dan de brokken van de dierenarts.
Dagelijks wat runderhart, met zilvervliesrijst, en wat lijnzaad, en twee maal daags een druppeltje Echinaforce van A. Vogel, en een
bonbon van schapenvet met zeewier, en ook krijgt hij twee maal daags visolie.

Wij zijn eigenlijk aan het einde van ons latijn.
Zijn er mensen bekend met Atopie bij honden , en dan met name een Shih Tzu.
Hoe hebben zij dit toch wel ernstige probleem aangepakt?

Wij blijven hopen dat er verbetering op treed, maar hoe lang moet je een hond laten sukkelen in deze toestand?
Hij loopt wel steeds beter, en ook denken wij dat de voeding die hij nu krijgt hem zeker heeft opgepept.
Er zit dus toch verbetering in, maar is het nog aan te raden om een hond nog langer te laten leven als hij (nog niet continue) jeukaanvallen heeft.
De aanvallen van jeuk duren een aantal minuten, wij zijn nu vanaf afgelopen dinsdag begonnen met Atopica.
Nu met name heeft hij erg last van een ontstoken anaalklier die erg hard is, de dierenarts kon het nog niet uitknijpen.
Morgen moet ik weer naar de dierenarts, en ik vrees dat hij weer antibiotica gaat krijgen.
Hoe lang kan je een hond dat blijven geven?
Ook moet hij steeds een kap om omdat hij anders aan de poten gaat likken, die eigenlijk nu wat beginnen te genezen.

Deze dingen maken ons erg bezorgd, maar wij willen hem absoluut nog niet laten inslapen, hij is 11 jaar.
Hij is toch steeds alert, hij eet en drinkt goed, en hebben het idee dat hij absoluut nog niet dood wil.

groetjes

Michel en Karin
Door nienk
#1965346
hoi, wat een ellende allemaal!

Mijn Reus heeft geen diagnose atopie, maar ik denk zelf ondertussen wel dat hij het in een lichte vorm heeft. hier op het forum zijn meerdere honden die atopische klachten hebben of allergieën. via de zoekfunctie is daar een hoop over te vinden.

mijn tips:

- atopie is een vorm van een allergie, en een allergie is een probleem  met het afweer mechanisme van de hond. zorg dus dat je vooral veel doet om de hond zijn weerstand op te bouwen. dan denk ik aan een goed, gezond, gevarieerd menu van of barf of goede kvv soorten. een menu waarin de hond alles krijgt wat hij nodig heeft. dat geef je, met alle respect, nu niet.

- je kunt dat eventueel ondersteunen met pro-biotica, door al die antibiotica die je hond gekregen heeft zal zijn buikie niet goed beschikken over de juiste bacterieën om zijn voedsel te verteren en de voedingsstoffen op te nemen, hier moet je hem dus een beetje in gaan helpen. eventueel kun je ook druppels geven als Phytionics Immu Boost of iets dergelijks.

- met atopica heb ik geen ervaring en met de andere medicijnen ook niet, wel weet ik dat de meningen en ervaringen hier mee nogal verdeeld zijn of het de hond wel goed doet of niet.
- heeft de  hond ergens een onsteking? infectie? waarom dan antibiotica? als de hond zijn afweer al zo slecht is, (waar bij cortison echt niet helpt) dan weet ik niet of antibiotica hem wel helpen.

- mijn Reus (2 jaar oud, kruising jackrussel) heeft ook enorm veel jeuk gehad, maar met de juiste voeding en onder begeleiding van een holistisch dierenarts gaat het nu al een eind beter. lees ons topic eens zou ik zeggen, 'Reus en jeuk'. een holistische arts kan ik je echt heel erg aanraden, ik wist ook niet meer waar ik het zoeken moest met al die prikken bij de gewone DA, gepraat over atopica, hyppoallergeen brokken en meer van dat. Ik ben enorm blij dat ik onze huidige da gevonden heb, Reus is enorm opgeknapt, zijn oren en hals zijn niet meer stuk en alles bij elkaar is het er gewoon enorm veel leuker van geworden. dat gun ik iedere hond, en zo'n wat oudere dus ook!

veel succes, en mocht je vragen hebben, stel ze gerust.
Door Hermie
#1965348
Hallo Nienk,

Bedankt voor je snelle reactie. We hebben nog even twee vragen?
- hoe kunnen we onze hond gevarieerder laten eten? Wat ontbreekt er nu nog aan? Meer verse groente of ander vlees of zo?
- wat is het verschil tussen een holistische DA en een gewone DA? Zijn er veel holistische DA-en in NL? Ik ga er iig eens op googelen!

Groet, Karin
Door signmodel
#1965358
hoi, mag ik vragen waar je gelezen hebt over de rijst en lijnzaad?
ik zou de brokken dumpen bij het asiel zo snel mogelijk een eliminatie dieet starten en je hond op een plek uitlaten waar zo min mogelijk verschillende pollen aanwezig zullen zijn.
ik weet ook niet of je onlangs een nieuw wasmiddel of schoonmaak middel hebt, maar dan ook deze weer vervangen voor wat je eerst had.
ik  begrijp dat het een bak ellende is als je kind zich beroerd voelt maar geloof me dat er nog hoop is. zoals hierboven ook al genoemd en andere vele zijn hier wat dit betreft die hun hondjes er bijna allemaal weer goed boven opgekomen zijn.
Door Hermie
#1965370
signmodel schreef: hoi, mag ik vragen waar je gelezen hebt over de rijst en lijnzaad?
ik zou de brokken dumpen bij het asiel zo snel mogelijk een eliminatie dieet starten en je hond op een plek uitlaten waar zo min mogelijk verschillende pollen aanwezig zullen zijn.
ik weet ook niet of je onlangs een nieuw wasmiddel of schoonmaak middel hebt, maar dan ook deze weer vervangen voor wat je eerst had.
ik  begrijp dat het een bak ellende is als je kind zich beroerd voelt maar geloof me dat er nog hoop is. zoals hierboven ook al genoemd en andere vele zijn hier wat dit betreft die hun hondjes er bijna allemaal weer goed boven opgekomen zijn.
Hoi, de rijst stond ergens op internet... ik denk op deze site. Lijnzaad is een eigen idee. Niet goed, vind je? We zoeken idd nog hoe we het eten van Hermie kunnen uitbalanceren. Was- en schoonmaakmiddelen zijn niet anders geworden. Zelf zijn we ook aardig allergisch, dus we zijn daar al heel beducht op.
Door nienk
#1965388
als je  niet wilt gaan barfen, zou je kvv merken moeten gaan voeren waar geen granen of rijst in zitten. in deze kvv's (bijvoorbeeld Tinlo Barfmenu, wat ik Reus geef) zit alles wat je hondje nodig heeft. dat is: (spier)vlees, bot en organen. (alles gemalen) dat heeft je hond namelijk allemaal nodig, alleen hart is echt niet genoeg, en rijst heeft hij niets aan.

- ik zou zeggen, geef je hond helemaal niets meer wat granen bevat. granen zijn namelijk jeuk veroorzaker nummer 1 bij honden. helaas zitten granen in vrijwel al het 'gewone' hondenvoer, brokjes, blik, koekjes, kluiven, etc. dat dus gewoon niet meer geven. sowieso niet. nergens, nooit.

je kan er voor kiezen om gelijk te gaan elimineren, dat is echter wel nogal een gedoe. (je hond mag dan gedurende minstens 6 weken slechts 1 diersoort eten, en ook echt alleen maar dat). daarom kan je ook beginnen met een gevarieerd vers menu, van een goed kvv merk, meerdere smaken. mocht dat niet genoeg verbetering op leveren, kan je na een paar weken alsnog gaan varieëren.

- een holistisch dierenarts is een arts die opgeleid is als wester dierenarts, en zich daarnaast meer 'alternatieven' geneeswijze heeft aangeleerd. zoals homeopatie, fytotherapie, accupunctuur, etc. ik weet niet waar je woont, ben zelf erg tevreden over Natuurlijk Gezonde Dieren, in amsterdam. deze artsen kijken naar de hond als geheel en gaan uit van de kwaal die de hond heeft, niet van de klachten. een 'gewone' da bestrijd de jeuk met cortisonen en mogelijke infecties met antibiotica. een holist zal op zoek gaan naar de oorzaak van de kwaal, en zijn behandeling zal gericht zijn om die kwaal in betere banen te leiden of te genezen.
Door signmodel
#1965408
zeker zoals nienk al zei, een holistische da zou ik ook aanraden.
en is jouw hondje een reu of teef. bij mensen mannen is namelijk vastgesteld dat lijnzaad olie prostaat kanker kan veroorzaken, de gevolgen op dieren hebben ze naar mijn weten niet getest dus zou daar meteen meteen stoppen.
Door Hermie
#1965432
signmodel schreef: zeker zoals nienk al zei, een holistische da zou ik ook aanraden.
en is jouw hondje een reu of teef. bij mensen mannen is namelijk vastgesteld dat lijnzaad olie prostaat kanker kan veroorzaken, de gevolgen op dieren hebben ze naar mijn weten niet getest dus zou daar meteen meteen stoppen.
Hermie is een reu van 11 jaar oud. We stoppen meteen met het lijnzaad!!! We gaven dit vanwege zijn anaalklierproblemen, bij mensen werkt het bij obstipatie heel goed.
Op zich zijn we wel heel tevreden over onze DA, we voelen ons echt door hen gesteund.
Door Hermie
#1965434
@ Nienk: waar koop je kvv? Gewoon bij de doorsnee dierenwinkel? Ik heb het nog nooit gezien, of nog nooit goed gekeken natuurlijk!
Door **Jolanda**
#1965440
Neem eens contact op met Nova hier op het forum (dit is haar forumnaam) Zij heeft een hond met hetzelfde probleem en heeft al het e.e.a. uitgezocht en geprobeerd.

En ik zou als ik jou was de hond volledige op vers vlees zetten. Wat je nu geeft (hart, rijst en lijnzaad) is echt niet goed en je hond zal op termijn tekorten krijgen.
Door nienk
#1965483
er is bij dierenspeciaalzaken steeds meer te koop aan kvv, waar woon je? het is namelijk wel zo dat niet iedere kvv geschikt zal zijn, er zijn helaas nogal wat soorten waar wel granen in zitten. wellicht is er bij jou in de buurt een zaak waar ze de betere merken verkopen, of woont er iemand hier van het forum bij je in de buurt waar je wat van over kan  nemen.

wat is er overigens met de lever aan de hand, en waar krijgt hij de pijn medicatie voor?

hier vind je een lijst met de kvv merken

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 724.0.html

en hier staat alles wat je moet weten als je begint met vers voeren

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 428.0.html

succes!
Door Hermie
#1965578
Nienke,

De leverproblemen zijn voornamelijk dat de eiwitten niet goed afgebroken worden, en dat er een aantal enzymen niet goed
worden verwerkt door de lever. Hij krijgt daar Ursochol voor. Zijn bloedplaatjes waren ook weinig aanwezig.
Dat was waarde 23, terwijl dat minimaal 37 moet zijn.
Bij de laatste bloedtest waren deze bloedplaatjes gestegen naar 32. Nog te weinig, maar er is verbetering te zien.
De pijn bestrijding is bedoeld voor de pootjes, en de anaalklier.
En waarschijnlijk heeft hij door het vele liggen toch last van zijn rug, dat helpt hier ook tegen.
In ieder geval bedankt voor de verwijzingen naarhet kvv voer, we gaan er zeker mee aan de slag.

groetjes Michel en Karin
Door nienk
#1965595
ok, dat van die eiwit afbreken, dat zou betekenen dat hij misschien een aangepast dieet nodig heeft, ook als dat gebaseerd is op de barf/kvv principe's die we hier hanteren.

als je bij de zoek functie 'leverdieet' in tikt, komen er een aantal topics voorbij. hier kan je vast meer informatie vinden en mensen die daar veel van weten, want van lever problemen heb ik  geen verstand. dan zou je de lever problemen eerst moeten aanpakken en dan bekijken wat het met de jeuk doet, lijkt mij. jeuk  kan door een heleboel dingen veroorzaakt worden, en de lever is daar 1 van.

veel succes!
Gebruikersavatar
Door nova
#1966026
signmodel schreef: hond op een plek uitlaten waar zo min mogelijk verschillende pollen aanwezig zullen zijn.

geheel off topic, maar waar zijn van die pollenvrije plekken, ik zou er wat voor geven om te kunnen wandelen in een pollenvrij gebied. :-\
Ik denk dat je het iets te idealistisch  ziet in dit opzicht :-\ :-\
Door signmodel
#1966146
nou ik bedoel meer iets van een grasveld, strand ipv bijvoorbeeld de heide of de de duinen.
ik begrijp dat de pollen door de lucht heen vliegen hoor.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door