Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xada
#1963809
Ik heb hier al meerdere keren zitten zoeken of je zoete aardappelen (batatas doce) nu moet schillen of niet. Ik kom er niet echt uit, de ene zegt van wel en de ander van niet. Wat is nu het beste?
Ik wil gemberwortel bij het eten gaan geven, maar hoeveel mag een hond hebben?
Ik vergeet geregeld knoflook te geven, dus wil ik dat evenals de groentes in gaan vriezen (niet in een mix). Kun je dit zelf doen of niet. Ik denk er dan over om dit in ijsblokjesvormpjes te gaan doen.
Wat ik nu koop of oogst maal ik fijn en stop dan alles in de vriezer in pakjes van 500 gram. En ben ik niet gebonden aan vaste mixen die ik eerder gemaakt heb. Zo krijg ik iedere keer de groente uit de tuin oogsten en mixen met iets uit de vriezer.
Door Lizzy
#1963812
Ik schil ze absoluut niet.

Ik denk dat je met gemberwortel qua hoeveelheid inderdaad een beetje uit moet kijken want het smaakt natuurlijk nogal overheersend. Ik denk dat je bijv. een stuk van 5 cm door een mix van 1 week kan doen. Die schil ik wel, gemberwortel.

Ik doe ook de knoflook al door de groentemix en de groentenmix vries ik in.
Door Xada
#1963830
@Lizzy, Met de gemberwortel en de knoflook dat je door de mix doet, is dat voor 1 hond? Ik maak één mix voor mijn 4 honden en als ik daar de knoflook en gemberwortel door doe (goed gemixt en gepureerd) krijgt iedere hond dan ongeveer genoeg binnen? En kook jij de batatas ook?
Door Lizzy
#1963836
Xada schreef: @Lizzy, Met de gemberwortel en de knoflook dat je door de mix doet, is dat voor 1 hond? Ik maak één mix voor mijn 4 honden en als ik daar de knoflook en gemberwortel door doe (goed gemixt en gepureerd) krijgt iedere hond dan ongeveer genoeg binnen? En kook jij de batatas ook?
Ik pureer de bataat rauw.

Ik maak 1 mix voor 3 honden. En dat vries ik in in dag-porties (200 gram per dag voor 2 honden). En dat is mix voor ongeveer 30 dagen. Dus je praat over 6 kg groenten dat ik pureer.

Qua knoflook moet je niet meer doseren dan dit:

Van verse knoflook niet meer dan 1/2 tot 1 klein teentje per dag per 10 kg lichaamsgewicht.

Dat zou dan betekenen dat mijn honden 2 kleine teentjes per dag per hond mogen dus dat is 6 tenen op 1 dag mix, keer 30 dagen = 180 kleine teentjes. Naaaah, zo ga ik niet te werk hoor. Ik smijt gewoon 1 bolletje knoflook door een 30 dagen mix.

Maar goed, afhankelijk van de gewichten van jouw honden kun je nu berekenen hoeveel knoflook ze maximaal mogen hebben.

Per 4 honden zou ik 1 a 2 cm gember per dag geven. En ook weer niet elke dag.
Door Xada
#1963878
Heel erg bedankt Lizzy. Hier kan ik goed mee verder. Ik ga het net als jij doen, één tot anderhalf bolletje per maand. Gezamenlijk mogen ze hier 15 teentjes per dag hebben. (twee honden van ca. 30 kg, 1 van 40 kg en één van 50 kg).
Voor gemberwortel wordt het dan ca. 7 cm per week, dus om de dag 2 cm.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2017305
Ik wil voor Raiko ook knoflook door zijn groentemix gaan doen. Maar ik gebruik zelf eigenlijk nooit geen knoflook.
Ik heb dus eigenlijk helemaal geen flauwe notie hoe je knoflook klaar maakt, gebruikt.
Moet je het eerst schoonmaken en schillen bijvoorbeeld (lijkt me wel).
En hoe doe je dat dan precies? Gewoon met een schilmesje?
Sorry voor de onbenullige vragen, maar k'heb echt geen idee.
Door Els77
#2017313
Senna99 schreef: Ik wil voor Raiko ook knoflook door zijn groentemix gaan doen. Maar ik gebruik zelf eigenlijk nooit geen knoflook.
Ik heb dus eigenlijk helemaal geen flauwe notie hoe je knoflook klaar maakt, gebruikt.
Moet je het eerst schoonmaken en schillen bijvoorbeeld (lijkt me wel).
En hoe doe je dat dan precies? Gewoon met een schilmesje?
Sorry voor de onbenullige vragen, maar k'heb echt geen idee.
Als je een teentje van de knoflookbol afgehaald hebt (door de buitenste lagen van de bol weg te halen zie je de teentjes), snijd je het onderste stukje van de teen eraf. Dat stukje waar het teentje vast zat. Daarna kun je zo het velletje van het knoflookteentje afhalen en het teentje gebruiken.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2017324
Als je zelf weinig tot geen (ik kan me het niet voorstellen, maar iedereen is natuurlijk anders) knoflook eet, maar het wel voor de woef in zn groen gebruikt, zou ik denk ik voor solo-knoflook gaan. Dit zijn klein knoflookbolletjes, verkrijgbaar bij de betere groenteturk en groentejuwelier. De bol is niet in tenen verdeeld, maar gewoon 1 knoflookbolletje, net zoals een ui. Je haalt het gedroogde velletje en eventueel de hardere voet eraf en dan persen of fijnraspen. Ik vind de smaak iets milder dan gewone gedroogde knoflook (bol knoflook waar je de schil vanaf moet halen, is altijd gedroogd).
Je zou ook nog teentjes in plakjes kunnen snijden en dat droger in de voedseldroger. Daarna de plakjes wat fijner stampen in de vijzel en dan in een kruidenmolen; zo krijg je home made knoflookgranulaat. Dat is wel sterker, dus rekening mee houden met de dosering.
Knoflooktenen kan je ook op allerlei manieren bewaren; de tenen loshalen, maar het jasje om de teen zelf laten zitten en dan in een zipzakje in de vriezer, inleggen in olie in een potje, etc.

Als ik een teen knoflook nodig heb, is het gebruik ervan afhankelijk van de soort (vers of droog) en wat ik ermee ga doen. Als ik een droge teen in de wok gooi, dan meestal als volgt:
Wat losse vellen van de bol peuteren en dan een teen loshalen. Teen op houten snijplank leggen en met zijkant koksmes goed op drukken. Dan plet je de teen en barst het harde vel al een beetje. Dan met een schilmesje harde vel en voet van de teen afhalen en met koksmes de teen verder choppen.
Door 202Spots
#2017337
Xada schreef: Heel erg bedankt Lizzy. Hier kan ik goed mee verder. Ik ga het net als jij doen, één tot anderhalf bolletje per maand.
Gezamenlijk mogen ze hier 15 teentjes per dag hebben. (twee honden van ca. 30 kg, 1 van 40 kg en één van 50 kg).
Voor gemberwortel wordt het dan ca. 7 cm per week, dus om de dag 2 cm.
Je kan dan wel precies uitrekenen dat je 3 of 4 teentjes per dag mag geven, voor 't gewicht van je honden,
maar dat vind ik wel erg veel...eigenlijk TE veel knoflook op 1 dag hoor!
De gember vind ik ook veel..en geen van beide hoeft elke dag gegeven te worden

Garlic: May help repel fleas (although this is anecdotal) and has other health benefits as well. Garlic can be toxic in  large quantities.
Give no more than 1/2 to 1 small crushed clove (one small part of a bulb) per 20 pounds of body weight daily.

Beneficial in doses up to 1 small clove per 20 lbs of body weight, but can cause anemia if given in larger quantities.

http://www.dogaware.com/diet/freshfoods.html#add
Wanneer ik voor 4-6 weken groentenmix maakt dan gaat daar 'n hele knol knoflook bij en stukje gember van 4-6 cm.
Laatst gewijzigd door mahuni op za 21 mei 2011, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door