Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Marielle1988
#1959017
Hallo allemaal,

Eerst ons maar even voorstellen. Ik ben Marielle, 22 jaar en het trotse baasje van Senna. Senna is een mechelse herder (zie signature) van bijna 1,5 jaar. Senna is bij ons gekomen toen ze 9 weken oud was en heeft sindsdien altijd brok gegeten. Sinds een aantal maanden gaan we elke week met haar speuren en doet ze aan behendigheid. Het is een vreselijk actieve hond, die niet uit te putten is. Via de hondenschool waar we trainen zijn we in aanraking gekomen met het voeren van vers. Ik ben mij hier een aantal weken aan in het verdiepen en wil Senna graag overzetten op vers. Ik heb een menu opgesteld en wou graag jullie mening/tips etc horen voordat ik haar overzet. Hieronder het menu voor 3 weken:

Gewicht: 20 kg
Percentage voeren: 2%
Gewicht voeren per dag: 400 gr
Gewicht voeren per week: 2800 gr

50% vleesbot: 1400 gr per week
20% spiervlees: 560 gr per week
20% orgaanvlees: 560 gr per week
10% overige (groentemix, yoghurt, vis etc) 280 gr per week

Verdeeld over:
7x vleesbot dus 200 gr
4x spiervlees dus 140 gr
3x orgaanvlees dus 186 gr
5x overige dus 56 gr

Week 1:
Maandag 200 gr kippennekken 140 gr rundvlees 56 gr groentemix
Dinsdag 200 gr eendennekken                                 186 gr konijnenlever 1 ei
Woensdag 200 gr kwartel                 140 gr hertenvlees 56 gr yoghurt
Donderdag 200 gr kippennekken                                 186 gr runderpens                 1 ei
Vrijdag 200 gr eendennekken 140 gr kalkoenvlees 56 gr groentemix
Zaterdag 200 gr kwartel                                 186 gr lamsnier                 56 gr zalm
Zondag 200 gr kippennekken 140 gr rundvlees 56 gr groentemix

Week 2:
Maandag 200 gr eendennekken 140 gr hertenvlees 56 gr yoghurt
Dinsdag 200 gr kwartel                                 186 gr kippenmaagjes 1 ei
Woensdag 200 gr kippennekken 140 gr kalkoenvlees 56 gr groentemix
Donderdag 200 gr eendennekken                 186 gr lamshart
Vrijdag 200 gr kwartel                 140 gr rundvlees 56 gr groentemix
Zaterdag 200 gr kippennekken                 186 gr parelhoenlever 1 ei
Zondag 200 gr eendennekken 140 gr hertenvlees 56 gr groentemix

Week 3:
Maandag 200 gr kwartel                 140 gr kalkoenvlees 56 gr groentemix
Dinsdag 200 gr kippennekken                 186 gr konijnenniertjes 1 ei
Woensdag 200 gr eendennekken 140 gr rundvlees 56 gr groentemix
Donderdag 200 gr kwartel                                 186 gr runderpens 56 gr yoghurt
Vrijdag 200 gr kippennekken 140 gr hertenvlees 56 gr zalm 1 ei
Zaterdag 200 gr eendennekken                 186 gr kippenmaagjes
Zondag 200 gr kwartel                 140 gr kalkoenvlees 56 gr groentemix

Ik heb een aantal jagers uit het dorp gevraagd en deze kunnen mij orgaanvlees, koppen en af en toe hele prooien leveren. De vlees en diersoorten in dit menu kunnen dus nog worden uitgebreid. (De soorten die er nu in staan kan ik gemakkelijk aankomen)

Nu heb ik nog een aantal vragen:
- Kan ik haar gewoon direct overzetten op vers? Dus brokken opmaken en volgende dag vers aanbieden? Ze (vr)eet eigenlijk alles, dus dat zou geen probleem moeten opleveren.
- Krijg ze genoeg? Want ze heeft ongelofelijk veel energie, dus is 2% voeren genoeg?
- Ze krijgt nu 2 keer per dag eten. Ik zou graag uiteindelijk naar 1 keer voeren toe willen. Kan ik haar menu gewoon eerst verdelen over 2 keer per dag, langzaam afbouwen naar 1x en uiteindelijk met een dag vasten er tussen?

Voorlopig was dit het wel eerst. Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden en m'n menu beoordelen. Hoe meer ik lees over brokken, hoe meer mij het tegen gaat staan.

Groetjes!
#1959402
Van het orgaanvlees, geef je ongeveer de helft aan pens. Ik zie dat jij de ene week 1/3 pens geeft, de andere week helemaal geen pens.
Ik zou iedere week pens geven en daarnaast hart, lever en nier. Van lever en nier geef je minder (lever 50 gram per 10 kg lichaamsgewicht en van nier 25 gram per 10 kg lichaamsgewicht). Je zou bijvoorbeeld 2x pens, 1x hart kunnen geven en 1x combinatie lever/nier. Of gewoon 1x pens, maar dan wat meer geven en de andere keren dat je orgaanvlees wat minder geven.
Qua vleesbot zou ik ook iets meer afwisselen; een keer karkas/rugstuk of vleugels... Later misschien jonge geitenrib of lamsrib...
Of is dit om te wennen, dat je zoveel nek geeft?

Als Senna heel actief is, krijgt ze waarschijnlijk niet genoeg. Bodhi krijgt ook meer dan 2%. Ik geef hem iedere dag 500 gram.
Je zou ook voornamelijk vette diersoorten kunnen voeren; die leveren meer calorieën dan mager vlees. Als ik Bodhi mager vlees geef, krijgt hij standaard meer (750 gram of zo).

Je zou zeker 2x per dag eten kunnen geven en dan langzaam afbouwen naar 1x.
Sommige honden kunnen gelijk overstappen, andere honden hebben daar meer moeite mee. Is een kwestie van uitproberen.
#1959791
Bedankt voor je reactie!

Senna heeft nog nooit vlees gegeten, dus die nekken zijn om te wennen. Ik wil ze eerst kapot slaan, vervolgens gewoon geven en als dat allemaal goed gaat wil ik wat meer vleesbotten gaan introduceren.

Ik kan helaas niet aan geit komen, anders had ik dat kunnen voeren als "vettere diersoort". Dus als blijkt dat ze niet voldoende krijgt, kan ik altijd meer geven van het gewone menu.
Door jara
#1959804
Hallo en welkom hier.

Het eerste wat mij opviel zonder meteen naar het menu te kijken is het percentage en daarbij je verhaal hoe aktief ze is....ik denk dat 2 procent voor zo'n nog jonge hond te weinig gaat zijn.
Denk dat je beter eerst een procent of 4 kunt gaan proberen....je ziet gauw genoeg hoe het gaat, maar denk met 2% dat ze nogal hongerig wordt misschien.

Waarom eerst de brokken opmaken??....je kunt ook meteen met een KVV beginnen en de brokken zsm de deur uit doen  ;)
Begin iig met zacht botwerk, maar dat heb je al in je menu verwerkt zie ik dus das goed, persoonlijk zou ik het percentage spiervlees iets verhogen.

Waarom wil je een vastendag invoeren??

Succes met de overstap.
#1959870
Bedankt Jara, voor je reactie!

Ik denk dat ik begin met het voeren van 4% en inderdaad, als ze te dik of te dun wordt kan je altijd het menu aanpassen.

De brokken opmaken omdat ik wacht totdat ik mijn diepvries heb (m'n ouders moeten hem eerst leegmaken voordat ik hem mag overnemen). Als de brokken op zijn kan ik wel vast KVV voeren, dat past nog wel in onze eigen diepvries :)

Vastendag omdat we ook met haar speuren en we geven haar die dag dan soweiso al niks te eten (pas als we weer thuis zijn). Op een lege maag presteert ze met speuren veel beter dan op een volle maag. Dus vandaar dacht ik aan een vastendag.
Laatst gewijzigd door Marielle1988 op ma 07 mar 2011, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1959880
Zo op t eerste gezicht ziet t er goed uit, t orgaan/pens verhaal heb je al gekregen [15-20% orgaan waarvan de helft pens] er zijn mensen die t pens deel wekelijks geven , anderen om de week zodat t een wat grotere lap is.

Jouw formaat hond stopt kippennekken ws in de holle kies.. dat is geen enkel probleem, ga na verloop van tijd over op andere botsoorten/delen van kip

Vis mag je ook onder vlees of bot scharen afhankelijk van wát je geeft : zalmkop = bot, zalmbuik is spiervlees of zoals Lizzy t doet : 2x per week een sardien of een paar ansjovisjes oid = 'niks' want compleet of 'extra' net hoe je t wilt noemen

En Jara zegt t al : voeren doe je met je handen en je ogen.. zie en voel je meer ribbetjes dan geef je wat meer, wordt t wat spekkig dan gaat er wat van af.

Als je hond nu gewend is aan 2 maaltijden per dag zou ik idd 1 van de maaltijden afbouwen en de andere steeds groter maken, op onregelmatige tijden voeren [onvoorspelbaar] voorkomt vaak ook galspugen.

Aan je voorbereiding zal t iig niet liggen! Succes!!
#1960001
Eend en lam is ook nog vettig, als je niet aan geit kunt komen.
Rund is een beetje een middenmoot qua vetgehalte. Kip, kalkoen en het meeste andere gevogelte is mager.
Hert zou ik niet weten, of dat vet is...
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door