Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MarianneZee
#1956904
Graag wil ik beginnen met Barf voor mijn hond Diesel en kat Pummie.
Maar het is zoveel informatie ik krijg het niet concreet.
Wie kan mij helpen om een begin te maken. Mijn hond weegt 20 kilo en is een middelgrote hond.
mijn kat is een gewone huis tuin en keukenkater..

Groeten Marianne
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1956914
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Je kan altijd alvast met KVV beginnen dat is bijvoorbeeld rodi/carnibest/duck/smuldier

Ik denk voor een hond van 20 kilo iets van 400 gram.
Dat is 2 % van het gewicht van de hond.

En dan kan je op je gemak alles lezen hier op barfplaats wat je moet doen.

Als je een menu hebt gemaakt zet het dan even bij menu neer dan is er altijd wel iemand die een antwoord geeft.
Door jara
#1956930
welkom hier op BP.
Ik ga mee met mijn voorganger in haar antwoord.
Stap eerst over naar een KVV (compleet) en lees je in over het Barfen en met welke botten je kan beginnen (kipnekken, kipkarkas).

Stel een menu samen, plaats het hier en je krijgt voldoend hulp om vooruit te kunnen.

Succes
Door Esther Q
#1956935
Welkom hier :)

Als hoeveelheid kun je beginnen met 2% van het lichaamsgewicht van je hond, dus 400 gram per dag, in 1 maaltijd of verdeeld in 2 maaltijden. In de loop van de tijd moet je net als bij je huidige voeding in de gaten houden of dit genoeg is voor je hond. Valt hij af, dan ga je meer voeren. Wordt hij dik, dan moet je minder voeren. Voor een middelgrote hond is zo tussen 1,5 en 3% gangbaar, maar sommige honden vallen af als ze net op verse voeding overstappen en soms moet je dus in het begin (veel) meer voeren. Maar dat merk je vanzelf.

Dan kun je gaan inventariseren aan watvoor producten je kunt komen. Je hebt eerst beginners vleesbotten nodig (kippennekken is veilig en makkelijk om mee te beginnen, gaat dat goed dan kun je bv overstappen op kippenvleugels, gaat dat ook goed dan op eend-, patrijs-, kipkarkas, en uiteindelijk als je hond goed kauwt en alles goed verteerd kun je ook ribben en koppen ed geven.)
Naast de vleesbot heb je spiervlees nodig (het maakt niet uit van welk dier dit komt, alleen bij varkensvlees is een zeer geringe, haast te verwaarlozen, maar toch even over na te denken kans op het aujeszki virus, hetgeen dodelijk is voor honden, hierover kun je vanalles lezen op dit forum) en daarnaast ook orgaanvlees (bv lever, hart, nier, pens).

Heb je van deze drie groepen (vleesbot, spiervlees, orgaanvlees) producten in huis, dan kun je beginnen met een samenstelling van 50% vleesbot, 20% spiervlees en 15% orgaanvlees. Dit alles van die 400 gram per dag. Dus die 400 gram per dag deel je op in:
200 gram vleesbot
80 gram spiervlees en
60 gram orgaanvlees

Dan houd je nog 60 gram (15%) over die je kunt vullen met groentenmix, een eitje, wat tafelrestje, een beetje kefir of joghurt, noten en dat soort dingen meer.

Deze onderverdeling is niet statisch, op den duur ga je zien of je hond bv behoefte heeft aan wat minder vleesbot en wat meer spiervlees (bij harde ontlasting), of dat hij bv bepaalde dingen niet lekker vindt, of dat hij moeite heeft met het eten van bepaalde producten, of dat je om watvoor andere reden dan ook die samenstelling voor jouw hond iets wilt aanpassen. Kan allemaal, maar je moet ergens beginnen en waar je precies begint kijkt niet heel erg nauw, maar met zo ongeveer de percentages die hierboven staan heb je waarschijnlijk een redelijke start.
Het is niet nodig om iedere dag precies deze samenstelling te voeren. Je kunt per 2 weken deze percentages aanhouden. Dus als je hond in twee weken tijd ongeveer 50% vleesbot, ongeveer 20% spiervlees, ongeveer 15% orgaanvlees en ongeveer 15% groentemix en restjes binnen krijgt dan zit je goed. Je kunt dus prima 1 maaltijd laten bestaan uit alleen vleesbot en wat spiervlees en tijdens een andere maaltijd overige dingen voeren. Maar de verschillende producten hebben wel invloed op de vertering. Zo werkt orgaan bv in de regel laxerend en bot juist niet. Dus voer je het beste geen orgaan zonder vleesbot. Andersom, als je alleen vleesbot voert kan de ontlasting erg hard zijn, en dan is het aan te raden om die vleesbot in het vervolg samen te geven met wat extra spiervlees en/of orgaanvlees. En zo wordt het zoeken naar de juiste balans en samenstelling voor jouw hond.

Bij de aanschaf van producten zou ik uitgaan van minstens 4 verschillende diersoorten. Alles wat meer is is mooi meegenomen voor de afwisseling. Ter vergelijking, wij eten ook allerlei verschillende soorten groenten, omdat er in het een wat meer van dit en in het ander wat meer van dat zit. Je hoeft niet direct 4 vleesbotten van verschillende diersoorten, 4 x spiervlees van verschillende diersoorten en ook nog 4 x orgaan van verschillende diersoorten te hebben, maar als je alles bij elkaar genomen van 4 verschillende diersoorten eea bij elkaar kunt krijgen (bv kippennek als vleesbot, lamspens als orgaan en runderlever als orgaan en geitenspiervlees, ik noem maar wat) dan kun je prima aan de gang gaan en in de loop van de tijd je menu wat uitbreiden en optimaliseren.

Maar belangrijkste is: ga gewoon lekker beginnen, kijk hoe je hond op alles reageert en stel vragen als je er niet uitkomt.
Door Too
#1957364
Esther heeft je een prachtig beginners-document gegeven... petje af!

Voor poes werkt t bijna t zelfde, poezen krijgen gemiddeld genomen zo'n 3% van t lichaamsgewicht:
40-50% vleesbot, ultiem beginnersbot is kippennek daarna bouw je uit.. vleugel, -rug, eend etc
15%      orgaan, lever, hart en nier zijn 'verplicht' ;), maag is wel een mooie aanvulling, meeste katten vinden pens erg vies
35-45% spiervlees, dat is al t vlees wat de botten bijeen houdt.. mag van elk dier behalve varken komen

Poes hoeft geen groenten, een beetje vette vis is wel gezond [dat mag een hele sardien of horsmakreel zijn maar ook een stukje zalmbuik, -filet oid] zo af en toe een rauw eitje  en poes barft helemaal mee!
Door MarianneZee
#1971568
Nou wat fijn dat jullie allemaal zoveel goeds voor me hebben opgeschreven!! sorry dat ik een beetje laat reageer. heb het even erg druk gehad. bedankt Marga, Jara, Ester Q en Too erg fijn van jullie.
ik ga er mee aan de slag.

Fijne dag vandaag het is heeerlijk weer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door