Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hetty_
#1937571
We gaan eind maart 3 maanden zwerven door Spanje met de caravan.
Nu hebben we een vriezertje van 10 liter, net genoeg voor geitenpens, kalfshart, lamslever en lamsnier. 
Spiervlees zal geen probleem zijn om te kopen, vis ook niet, maar om Norah al die tijd alleen maar kip als vleesbot te geven?
Ik heb liever wat meer variatie.

Nu kan ik bv eendennekken gaan drogen, maar blijft het dan door het drogen een volwaardige voeding?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1937591
Leuk  :)

Al is alleen kip als bot (en vis) en in de rest wel variatie geen enkel probleem voor een gezonde hond voor 3 maanden.
Maar om je vraag te beantwoorden, ja zo'n gedroogde nek zal zeker nog wel een volwaardige voeding zijn en de meeste voedingsstoffen blijven zo bewaard.
Je zou evt ook een zak met eendenvoetjes mee kunnen nemen, die bevatten ook bot.
Door Lizzy
#1937670
Hetty 1 schreef: We gaan eind maart 3 maanden zwerven door Spanje met de caravan.
Nu hebben we een vriezertje van 10 liter, net genoeg voor geitenpens, kalfshart, lamslever en lamsnier. 
Spiervlees zal geen probleem zijn om te kopen, vis ook niet, maar om Norah al die tijd alleen maar kip als vleesbot te geven?
Ik heb liever wat meer variatie.

Nu kan ik bv eendennekken gaan drogen, maar blijft het dan door het drogen een volwaardige voeding?
Helemaal volwaardig zal het niet meer zijn. Ik maak me alleen meer zorgen om de temperatuur waarop je droogt en het bot dat mogelijk te hard wordt. Ik weet niet of jij onder de 50 graden kunt drogen?
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1937726
Ik heb eens een bericht geplaatst op een forum over Spanje, met de vraag wat er aan vlees te koop is. Wij gaan namelijk ook een paar maanden met de camper door spanje trekken :) Er schijnt op markten (ook van die overdekte vaste markten) vaak wel vleesbot te koop te zijn, van allerhande gevogelte. Soms is er een speciaal hoekje voor vlees voor de hond. Ook bij slagers is genoeg te krijgen volgens mij.
Door wolfdolf
#1937730
Maar om je vraag te beantwoorden, ja zo'n gedroogde nek zal zeker nog wel een volwaardige voeding zijn en de meeste voedingsstoffen blijven zo bewaard.
Veel van de wateroplosbare vitaminen verdwijnen.....denk ik

Niet?
Door nienk
#1937750
denk dat spanje qua goede slagers/markten eerder te vergelijken is met Frankrijk dan met Nederland, zou dus zeggen dat er wel meer te krijgen moet zijn!
Door Anne in Zweden
#1937765
Het enige wat er in Spanje écht niet te verkrijgen is, is vuile pens. Voor de rest vind je in supermarkten een vrij groot aanbod aan botsoorten: kip natuurlijk (zelfs karkassen, dus echt betaalbaar), veel konijn, kwartels, vaak ook nog ander gevogelte.
Op vaste markten (markthallen dus) kun je terecht voor lamsribjes en vaak ook konijnenkoppen en lamskoppen. Veel markthandelaren hebben zich gespecialseerd in één bepaalde diersoort, of bv. in gevogelte, en die hebben bijna altijd wel restjes liggen die mensen niet willen hebben. Leer de Spaanse woorden gewoon uit je hoofd en vraag ernaar. Vinden ze enig! (Vertel er alleen niet bij dat het voor de hond is, tenzij je zó vloeiend Spaans spreekt dat je de mensen het barfconcept kunt uitleggen! ;D)
Orgaan kun je ook veel krijgen, maar is niet goedkoop, dus als 10 liter vriesruimte je orgaanbehoefte dekt, dan is het inderdaad een goed idee je vriezer daarmee vol te stoppen.
Eend is in de meeste markthallen ook wel ergens te koop. Loop gewoon eerst de hele markthal door, registreer bij welke stand je wat kunt krijgen, en ga dan gericht inslaan. Is hartstikke leuk!

Verder ben ik gelukkig helemaal niet jaloers. :groenvanjaloeziesmiley: :groenvanjaloeziesmiley: :groenvanjaloeziesmiley:
Door Hetty_
#1938219
Bedankt voor jullie antwoorden.
Anne, dat van die markthallen is een goede tip en lijkt me erg leuk om daar te stuinen.
Ik heb de spaanse barftermen al uitgeprint; die ga ik maar uit mijn hoofd leren, want ik spreek zelf geen woord spaans.  :biggrin2:

Lizzy, ik heb een Bomann droger en heb hier ergens gelezen dat de temperatuur tot 70 graden kan stijgen.
Daarom dacht ik speciaal aan eendennekken, omdat die voornamelijk uit vlees + kraakbeen bestaan.
Dat splintert toch niet als het gedroogd wordt?

Ik zag bij de DA dat ze gedroogde kalfsribben van Carnivoer had.
Zou dat misschien ook nog wat zijn? Die zijn wel op de juiste temperatuur gedroogd.

Ik ben wel benieuwd of en hoeveel van de wateroplosbare vitaminen verdwijnen.
Weet iemand dat misschien?

Aan de andere kant, als het niet al te moeilijk is om het vers te kopen in Spanje, dan ga ik het natuurlijk niet allemaal drogen en meeslepen.
Misschien een klein beetje voor noodgeval.  ;)

Peggy, ik heb kort geleden 5 kg eendenvoetjes gedroogd.
Die zijn bestemd als snack, daar krijgt Norah er elke morgen eentje van, maar twee kan natuurlijk ook wel.  :yes:

Meike en Daisy, jullie ook veel plezier op jullie zoektocht naar barfspul in Spanje.  :yeah:
Door Laura2004
#1939239
Ik woon op dit moment in Spanje en barfen is aardig goed te doen. In de meeste supermarkten zijn kipkarkassen te vinden en hele konijnen, maar dat is erg duur. Daarnaast moet je ook vooral in de diepvries bij supermarkten kijken, daar hebben ze vaak goedkope kip en kalkoen. En in de meeste kleine steden (en in alle grote steden) heb je ook islamitische slagers, waar je eigenlijk alles wel kan kopen (maar wel redelijk duur), tong, kalfs- en lamsnieren, kalfs- en lamslever, kalfs- en lamshart, ook stierenballen, lamskoppen en ik heb daar zelfs vuile pens kunnen kopen. Ook hebben ze regelmatig lamskopvlees en runderkopvlees. Kijk uit met het kopen van orgaanvlees in Spaanse supermarkten, wat over het algemeen zijn dit varkensorganen. In de echte grote supermarkten (de: hipermercados: carrefour, eroski etc.) kan je vaak ook lamskoppen kopen, maar deze hebben ze bij vrijwel alle islamitische slagerijen ook.

Barfen in Spanje is vooral erg duur.
Door Hetty_
#1939286
Laura, het gaat me voornamelijk om andere soorten vleesbot dan kip.
Vuile pens, hart, lever en nier heb ik al ingevroren en past precies in mijn vriezertje.  ;)

Ik ben benieuwd welke soorten vleesbot jij geeft naast kip en lamskop, waar koop je dat en wat kost dat dan ongeveer?
Heb jij in Spanje ook eendennekken of eendenrugstukken gezien en jonge geitenribben?
Door Laura2004
#1939348
Ik geef naast kippenkarkas. Kalkoenbouten die koop ik bij de Mercadonna (Valenciaanse supermarkt) uit de diepvries voor 2,60 euro p/kg, ik neem de kleine bouten (in sommige zakken van ongeveer een kilo zitten drie bouten en in sommige vier, in die van vier zijn de bouten klein) en de botten zijn zacht, ik kan ze doorknippen met een keukenschaar van de Lidl.

Ik heb op de markt een keer kalkoennekken gekocht, maar die heb ik nooit meer gezien, deze waren iets van 4,50 euro p/kg.

Verder geef ik lamskop, als bot, deze kosten tussen de 1 en 2 euro per stuk. En meer variatie krijgen ze niet, want dan wordt het onbetaalbaar. Mijn moeder geeft ook lamsribben, daar betaalt ze rond de 5 euro per stuk, dat geeft ze mij af en toe, maar zelf kopen doe ik niet.

Dus naast kip krijgen ze hier alleen maar lams- en kalkoenbot. In het begin toen ik nog niet goed wist waar wat te kopen kocht ik ook weleens een heel konijn inclusief orgaan voor 4,50 euro p/kg.

Eendennekken/of eendenrugstukken zouden hier onbetaalbaar zijn en ik heb dat niet gezien, maar hele eend kan je vast voor veel geld bij poeliers op de overdekte markten wel kopen. Geitenribben heb ik bij de islamiet niet gezien en als ze die hebben zijn ze vast erg duur, ik zou dan denken aan een bedrag van 8/9 euro p/kg.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Door Anne in Zweden
#1939366
8-9 euro per kilo is inderdaad wat ik ook vaak kwijt was toen we nog in Spanje woonden. Persoonlijk vond ik het assortiment bij Mercadona beter dan bij Eroski, maar ik moet toegeven dat ik bij geen van beiden ooit in de diepvries heb gekeken; ik kocht het allemaal vers verpakt. We barften ook nog niet zo lang toen, wist ik veel... :-[

Natuurlijk is 4,50 € per kg voor konijn niet goedkoop, maar als het maar voor een maand of drie is, denk ik dat het wel te doen is. Met kip en konijn als botsoorten, en andere dieren voor spiervlees (bv. rund, kalkoen) en wat je zelf meeneemt aan orgaan (geit en lam) is je afwisseling meer dan prima voor die periode!
Door Hetty_
#1939394
Jeetje, wat een prijzen, 8 - 9 euro per kilo gaat een beetje boven mijn budget.  :-X
Tot 5 euro wil ik nog wel een keertje doen, maar niet te vaak.
Het zal wel veel kip en kalkoen worden.

Mijn ervaring in Frankrijk is dat diepvries in de grote supermarkten redelijk in prijs zijn, maar de lokale marktjes giga duur.
Zo te horen is het in Spanje niet veel anders.

Wat is Nederland dan een barfparadijs wat prijzen betreft.  :biggrin2:

Anne, betaalde jij ook 8 - 9 euro in die markthallen?
Door Laura2004
#1940248
Weet je waarom NL een barfparadijs is, omdat in Nederland vrijwel alles wordt weggegooid, omdat Nederlanders alles wat geen filet of biefstukje is (dit is natuurlijk een lichte overdrijving) niet moeten. In Spanje wordt alles wat wij hier aan onze honden geven gegeten door mensen, lamskop, pens (schone), kopvlees, hersens, testikels, nieren, lever en dus betaal je daar een redelijk hoge prijs voor. Nou moet ik zeggen dat ik de kwaliteit van vlees in Spanje ook veel beter vind dan die in Nederland.

Maar goed, je hond gaat het prima overleven op kipkarkas en kalkoen  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door