Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kefraya
#193706
Hoi allemaal.

onze Kefraya eet nu al bijna een maand rauw. YES!!!
Ik zag echter afgelopen weekend dat haar ontlasting heel licht van kleur was, betekent dat dat ze te weinig voedingstoffen binennkrijgt of juist teveel calcium?
Ze heeft een gruwelijke hekel aan mixen (ondanks al jullie bemoedigende suggesties), dus ik wissel gemalen kippenvleugeltjes af met regelmatig een dag blik, brokken of ingewanden.

Groet,
Liesbeth
Door Lizzy
#193731
Licht als in bijna wit/lichtbeige? Als dat zo is, dan denk ik dat dat komt door de hoeveelheid bot die ze binnen krijgt. Op zich is dat niet erg hoor. Een teveel aan calcium scheiden ze dus netjes weer uit. Maar als de ontlasting te hard wordt en ze krijgt moeite met poepen, dan zou je iets minder bot moeten geven.
Door Truus
#193735
Ik zou het vlees uit blik en de brokken niet meer geven.
Alles lekker vers en rauw is veel beter.
Door Kefraya
#193778
Lizzy schreef: Licht als in bijna wit/lichtbeige? Als dat zo is, dan denk ik dat dat komt door de hoeveelheid bot die ze binnen krijgt. Op zich is dat niet erg hoor. Een teveel aan calcium scheiden ze dus netjes weer uit. Maar als de ontlasting te hard wordt en ze krijgt moeite met poepen, dan zou je iets minder bot moeten geven.
Het was inderdaad lichtbeige, maar niet echt hard. Zal ik dan iets meer afwisselen met gewoon vlees zonder bot?
Door Kefraya
#193782
Truus schreef: Ik zou het vlees uit blik en de brokken niet meer geven.
Alles lekker vers en rauw is veel beter.
Het is ook absoluut de bedoeling om ze volledig op vers om te zetten. Ik merk echter dat ze van rauw vlees snel genoeg heeft, en af en toe een maaltijd blik doet haar weer lekker aanvallen op het vers! Ze eet ook weinig rauw (zo'n 75 gram per dag), en ik begreep dat een poes van 4 kg zo'n 200 g zou moeten eten. Ben dus ook bang dat ze tekort komt qua voedingsstoffen. Ze is overigens wel perfect op gewicht.
Ik heb bovendien nog een tweede poes, die de overstap nog lang niet gemaakt heeft, al begint zij nou ook regelmatig mee te snoepen van rauw. Ik zal het voorlopig niet kunnen vermijden dat er ook nog wat blik of brok meegegeten wordt
:(
Door Lizzy
#193991
Kefraya schreef:
Het was inderdaad lichtbeige, maar niet echt hard. Zal ik dan iets meer afwisselen met gewoon vlees zonder bot?
Nou, als de ontlasting niet hard is, dan zou ik er niet mee zitten met die lichte ontlasting. Hoeveel bot (%) geef je nu?
Door Kefraya
#194157
Nou, als de ontlasting niet hard is, dan zou ik er niet mee zitten met die lichte ontlasting. Hoeveel bot (%) geef je nu?
Ze krijgt gemalen kipvleugeltjes en gemalen kluifjes. hoeveel procent bot zit daar eigenlijk in??
Dat is een van de moeilijkste dingen van barfen vind ik: je moet 75% rmb doen, maar hoeveel % zit er in vleugeltjes? Daarnaast krijgt ze dus 100 g levertjes per week, en een maaltijd hartjes of maagjes.

Groet,
Liesbeth
Door Lizzy
#195175
Kefraya schreef:

Nou, als de ontlasting niet hard is, dan zou ik er niet mee zitten met die lichte ontlasting. Hoeveel bot (%) geef je nu?


Ze krijgt gemalen kipvleugeltjes en gemalen kluifjes. hoeveel procent bot zit daar eigenlijk in??
Dat is een van de moeilijkste dingen van barfen vind ik: je moet 75% rmb doen, maar hoeveel % zit er in vleugeltjes? Daarnaast krijgt ze dus 100 g levertjes per week, en een maaltijd hartjes of maagjes.

Groet,
Liesbeth
Hoi Liesbeth, in vleugels zit ongeveer 50% vlees en 50% bot. Wat zijn kluifjes? Ja, soms is het ook moeilijk om dat te bepalen hoor maar ik denk dat de meeste van ons een beetje gokken. Zoooo krap komt het natuurlijk ook allemaal weer niet en een beetje kun je het wel inschatten. Als je het echt niet weet, dan is het soms verhelderend om het uit elkaar te pluizen ;D
Door Kefraya
#195750
Hoi Liesbeth, in vleugels zit ongeveer 50% vlees en 50% bot. Wat zijn kluifjes? Ja, soms is het ook moeilijk om dat te bepalen hoor maar ik denk dat de meeste van ons een beetje gokken. Zoooo krap komt het natuurlijk ook allemaal weer niet en een beetje kun je het wel inschatten. Als je het echt niet weet, dan is het soms verhelderend om het uit elkaar te pluizen ;D
Dankzij mijn poezemeiden weet ik ondertussen meer over de anatomie van de kip dan mij lief is ;)

Liesbeth
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door