Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jasmin
#1934862
Even voorstellen: Diego, een 7-jarige Samojeed, herplaatsthond sinds 1 dag bij ons. Stinkt uit zijn giechel, heeft een doffe vacht en een paar pondjes te veel. Eet momenteel br#*ken, maar is volgens mij wel in voor een verbetering van zijn dieet. De organen die Jasmin uit haar vis had gepeuterd en laten liggen, at hij tenminste met smaak op.

Wat te doen, cold turkey over zetten of niet?
Door Esther Q
#1934926
Wat een snoezert :D
Ja, gewoon proberen en zoals Dory zegt, eet ie niet, hup bak weg, morgen weer proberen. Wij hebben een keer drie weken moeten doorzetten met een samojeed herplaatser, maar uiteindelijk lukte het.
Veel succes!
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1934980
Ik zou hem gewoon direct overzetten.
Dat heb ik destijds ook zonder problemen gedaan met Jory, die was toen ruim 11 jaar oud.
Ze was altijd magertjes, liet vaak haar brokken staan. Ik ben destijds gestart met kvv, en daar viel ze meteen op aan.
Nooit meer slecht gegeten, en eindelijk wat spek op de ribbetjes!

Heel veel plezier gewenst met jullie nieuwe ventje! :-*
Door mvans
#1935166
Hallo,

Ik heb onze pup Rhodesian van 12 weken, Jack Russel van 11 en 16,5 jr cold turkey overgezet.

De pup en de oudste ging zonder problemen en de JR van 11 jr is echt heel ziek geweest (diarree en en gal spugen) bij hem twijfel ik nog steeds wel of ik er goed aan doe ???.

Die andere 2 smullen echt en zijn helemaal blij als ik de voerbakken pak :D.
Door Borke
#1935168
Sofi hebben we toen ook cold turkey overgezet, die was wel jonger toen, 2 jaar.
Ging meteen prima.
Had daarvoor op brokken veel diarree, op Barf ging het direct goed met haar.
We hebben ooit ook een poes van 9 jaar cold turkey overgezet op een eliminatiedieet van geitenvlees, ging ook direct goed  :biggrin2:
Door Jasmin
#1935682
Oké, direct overzetten kan dus. volgens mij moet het ook geen probleem zijn, maar ik heb wel eens iets gelezen over de maag die eerst zuurder moet worden om botten te kunnen verteren.

Ben al gaandeweg wat dingen aan 't uitproberen. Hij pikt het als ik een stukje vlees vasthou, maar het is wel een schrokker, dus ook maar even platslaan in het begin en geen groot botwerk. Ondertussen vreet ie alles wat ik 'm voor z'n neus hou, stukjes hart en zelfs lever gingen er al grif in. Dit is volgens mij het prototype van een barf-hond!

Hij plast enorm veel en drinkt als een malle, dus zijn bloedsuikerspiegel zal ook wel aan de hoge kant zijn. Ik heb goede hoop dat dat ook beter gaat zonder granen.

Diaree schrikt mij ook niet af, dat heeft ie al van al het nieuwe dat hem overkomt. (Of van de br#*ken)
Door Lizzy
#1935699
Jasmin schreef: Oké, direct overzetten kan dus. volgens mij moet het ook geen probleem zijn, maar ik heb wel eens iets gelezen over de maag die eerst zuurder moet worden om botten te kunnen verteren.
Ja. En het kan daarom beslist geen kwaad om gewoon te beginnen met beginnersvleesbotten. Kippennekken en eendennekken en geplette kipvleugels/karkassen/parelhoenkarkassen zijn daar prima geschikt voor.

Ik vind 7 jaar overigens niet oud. Oudere honden vanaf de 10 jaar zou ik zelf bij de omschakeling niet direct allerlei vette vleessoorten gaan geven, om niet de alvleesklier te overbelasten.
Ben al gaandeweg wat dingen aan 't uitproberen. Hij pikt het als ik een stukje vlees vasthou, maar het is wel een schrokker, dus ook maar even platslaan in het begin en geen groot botwerk. Ondertussen vreet ie alles wat ik 'm voor z'n neus hou, stukjes hart en zelfs lever gingen er al grif in. Dit is volgens mij het prototype van een barf-hond!

Hij plast enorm veel en drinkt als een malle, dus zijn bloedsuikerspiegel zal ook wel aan de hoge kant zijn. Ik heb goede hoop dat dat ook beter gaat zonder granen.

Diaree schrikt mij ook niet af, dat heeft ie al van al het nieuwe dat hem overkomt. (Of van de br#*ken)
Je herkent hem vermoedelijk over 6 maanden niet!
Door Suzanne
#1935811
Ik heb Guinnie (destijds ruim 12, en toen al een senior) vrijwel cold turkey overgezet op vers, maar op kvv met her en der een aanvulling ;-)
Omdat werd aangegeven dat ze diarree zou hebben koos ik er destijds voor eerst een dag of wat Renske te geven.

Ik zou waarschijnlijk zelf wat onzeker zijn om een al veel oudere hond direct op barf te zetten, maar dat is meer mijn gebrek dan dat het niet zou kunnen ;-)
Het zou wellicht denk ik dan, voor de hond prettiger zijn, dat zijn hele systeem wat kan wennen als je via kvv - mix kvv+barf overzet?

Suzanne
Door Jasmin
#1936081
Esther Q schreef: Wat een snoezert :D
Ja, gewoon proberen en zoals Dory zegt, eet ie niet, hup bak weg, morgen weer proberen. Wij hebben een keer drie weken moeten doorzetten met een samojeed herplaatser, maar uiteindelijk lukte het.
Veel succes!
Hé, wat leuk, ook een Sam!

Sorry voor de verwarring maar die op de foto is Jasmin, mijn teefje. Van hem heb ik nog geen foto. Zou ik eigenlijk wel moeten doen, in het kader van de voor en na foto's.  ;)
Door Paquita
#1936938
Ik heb mijn Duitse Herder van 11, begin januari 2011 cold turkey overgezet.
Ik wilde het eerst opbouwen, maar binnen 2 dagen was ze volledig op Barf, ze reageerde namelijk zo enthousiast op het nieuwe voer!
Ze heeft geen één keer diaree gehad, integendeel, van brok had ze nogal eens diaree maar nu prachtige kleine vaste 'keutels'.
Ze heeft alleen een week enorme stinkwinden gelaten, maar dat is nu ook over.
Het is overigens geen type schrokop, ze kauwt echt op alles, dus ik maakte me ook geen zorgen over alles in één keer doorslikken.
Het is nog steeds een plezier om haar met haar parelhoenkarkassen te keer zien gaan!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door