Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1930617
Ik voeder hier 2 volwassen honden (23kg/stuk), 1 puberpup (6mnd - circa 20kg) en 1 pupje (8kg) rauw.. Ik voeder echt op zicht, ik geef circa 5 kg vlees per dag, van verschillende dieren en verschillende soorten..

Nu heb ik een vriendin die ook een pup heeft, broertje van de mijne en die staat GRAATMAGER.. Ik ben echt geschrokken toen ik hem gisteren terugzag. Ik ben gaan kijken wat ze geeft, een goedkope brok van het warenhuis. Ik heb meteen barf aangeraden, en ze zag dat mijn pup zo mooi op gewicht staat, en wil dit dus gaan proberen..

De pups zijn bij mij in opvang geweest en ik heb ze gedeeltelijk afgespeend op brok en op rauw, zo konden de nieuwe eigenaars kiezen wat te geven.. De pup was dus wel barf gewoon..

Ik heb nu om te beginnen wat variëteiten kip en rundsvlees bezorgd om te proberen en hij lustte het natuurlijk supergraag..

Nu is de vraag, ideeën voor een menu? Ik denk dat dat de pup maximaal 4 - 5 kg weegt nu (op 12 weken).. Ze gaat hem vandaag nog eens laten checken bij de DA, pup is ook ontwormd geweest vorige week, dus daar kan het niet aan liggen..

Wat kan ze geven om hem te laten aansterken? Hoeveel zouden jullie geven?
#1930656
Als de pup verder gezond oogt, op het mager zijn na, dan zou ik 5-8% geven van het gewicht dat hij zou moeten wegen (8kg).
Dat komt dan neer op 400-640gr per dag.
En dan het liefst in 3-4 portie omdat het nog een vrij jonge pup is.
Zo zou hij vrij gauw niet meer zo mager zijn, meestal merk je na een week al wel dat ze wat aangekomen zijn.
#1931858
Lizzy schreef: Ja, ik zou ook ergens tussen de 5% en 8% geven. En beginnen met langzaam over te schakelen maar uiteraard wel vrij snel uit te breiden in diersoorten want alleen rund en kip is te eenzijdig.
Ik lees dat hier wel vaker.... Maar dat zou dan betekenen dat een hond die op kvv rund en kip leeft ook eigenlijk te eenzijdige voeding krijgt? Ondanks dat de kvv-maker pretendeert dat die maaltijden compleet te zijn? (Sorry als ik geen vragen in andermans topic mag stellen, maar lijkt me onnodig om hier een eigen topic voor te maken)
#1931868
Als een kvv compleet genoemd mag worden en er zit aan vleessoorten alleen kip en rund in, dan is er ook een pre-mix (vitaminen en mineralen) toegevoegd. Dit zorgt ervoor dat de kvv in principe toch jarenlang gegeven mag worden zonder dat de hond tekorten oploopt.

Ik zeg hier bij "in principe" omdat jarenlang compleet voeren toch wel eens voor tekorten kan zorgen.
Lees dit maar eens http://www.carnivoer.nl/compleet-voeren
Laatst gewijzigd door HannekeKjell op do 10 feb 2011, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
#1931886
Linda_Bonbon schreef: Ik lees dat hier wel vaker.... Maar dat zou dan betekenen dat een hond die op kvv rund en kip leeft ook eigenlijk te eenzijdige voeding krijgt?
Ja.
Ondanks dat de kvv-maker pretendeert dat die maaltijden compleet te zijn? (Sorry als ik geen vragen in andermans topic mag stellen, maar lijkt me onnodig om hier een eigen topic voor te maken)
Nee hoor, jouw vraag past hier prima.

Ja, KVV makers pretenderen dat vaak, inderdaad. En er zijn meerdere redenen.

Sommige KVV makers gooien olieen en een premix door het voer. Premix is een vitamine/mineralen preparaat. Dat zorgt ervoor dat (op papier in ieder geval) de hond alle benodigde vitamine/mineralen binnen krijgt. Nu moet je je alleen wel afvragen of chemische vitamine/mineralen net zo goed opneembaar zijn als de vitamine/mineralen uit verse voeding. Vraag je mijn persoonlijke mening, is het antwoord daarop nee. En soms zie je honden op dit soort voedingen uiteindelijk minder worden. En dat is dan hieraan te wijten.

Maar, honden zijn harde dieren. Ze blijven soms 16 jaar 'gezond' op Lidl brokken.... Het hangt er ook maar vanaf hoe sterk hun natuurlijke afweer is, waar ze deels echt mee geboren zijn. Je hebt er van die supersterke honden bij, die kun je volgieten met vlooiengif, wormenzooi, je kunt ze overvaccineren en 7x24 uur mee laten roken en Lidl brokken voeren, ze worden toch wel 16. Deze honden doen het helemaal puik op een KVV met 2 diersoorten erin, zonder premix, zonder olie, jaar in jaar uit.

Goed, je hebt ook nog KVV makers die alleen rund/kip verwerken en er geen premix en geen olie in doen. Die zijn wel in de minderheid hoor, tegenwoordig. Tja. Hier geldt dan hetzelfde als wat ik hier zojuist boven heb geschreven. Ja, veel honden blijven er op gezond. En sommige ook niet.  Want om je een voorbeeld te geven, een KVV van kip en rund, zonder toevoegingen: dat kan echt nooit een juiste omega 3:6 verhouding bevatten. Daar zit teveel omega 6 ten opzichte van omega 3 in. En sommige honden worden daar ook 16 mee, maar andere honden krijgen ontstekingen in bijv. gewrichten of elders. Of huid problemen.

Maar aangezien ik graag voor optimaal ga, adviseer ik de mensen meer dan 2 diersoorten te gebruiken. Liefst 4 of meer. Wanneer je lekker afwisselt, heb je gewoon de beste kans dat je hond een leven lang gezond blijft. Haal je er het beste uit, zeg maar. Ik eet daarom zelf ook gevarieerd. En niet alleen sinaasappel. Maar ook appel, banaan, kiwi, etc. En niet alleen spruiten, maar ook broccoli, andijvie, enzo. En niet alleen vegetarische groentenburgers, maar ook walnotenburgers, bruinebonenburgers, etc.

En dan heb je last but not least tegenwoordig ook nog KVV makers die wijzer zijn geworden. En die adviseren simpelweg om meerdere smaken/diersoorten te voeren.
#1931894
Wat een duidelijk antwoord, heel erg bedankt! Het is me helemaal duidelijk.

Ik ga het aan mijn ouders doorsturen, want die vragen zich echt af waarom we 'zo moeilijk zouden doen met allerlei soorten vlees die hij waarschijnlijk toch niet lust' (hij is nogal moeilijk met nieuwe smaken). De hond staat nu op smuldier, dat is dus alleen kip en rund, en inderdaad met allerlei pre-mixen. Alleen de kip-variant heeft bijvoorbeeld echt bot erin, de rest is nep-calcium (om het zo maar even te noemen haha). Hij krijgt overigens wel af en toe een visolie-capsule, zowiezo elke zaterdag van mij, en af en toe doordeweeks ook van mijn ouders (ik zeg het ze elk weekend weer maar volgens mij vergeten ze het regelmatig...)


Hanneke, bedankt voor de link, ik ga het even doorlezen en ook dat stukje doorsturen aan mijn ouders :)
Laatst gewijzigd door Linda_Bonbon op do 10 feb 2011, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
#1932735
Lizzy schreef: Ja, ik zou ook ergens tussen de 5% en 8% geven. En beginnen met langzaam over te schakelen maar uiteraard wel vrij snel uit te breiden in diersoorten want alleen rund en kip is te eenzijdig.
Ik was inderdaad van plan om deze week een diersoort toe te voegen, en dan de week erna nog een en zo verder opbouwen tot hij op het complete assortiment staat. Ik heb hier normaal rond de 8 diersoorten in de vriezer, maar ik wou starten met kip en rund, kwestie van zeker te zijn dat hij het lust/..

Welke diersoorten raden jullie aan?
Zou ik al mogen beginnen met vis er tussen te geven? Of is dat dan meteen te vet?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door