Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Patj88
#1922482
Hallo iedereen!

Zoals jullie al kunnen lezen hebben ben ik met Jasco gestart met een eliminatie-dieet van konijn.
Vandaag ging ik naar een winkel om kiezebrink konijn mix te kopen.
Ik vertelde de verkoper over het eliminatie dieet, hij vroeg me wat de klachten waren en wat Jasco voorheen had gegeten.
Hij had er niets op tegen dat ik een eliminatie-dieet bezig was mar hij zei me het volgende:
Bij een overstap naar raad hij steeds aan om de eerste 3 dagen pens te geven ivm de darmflora.
Hij vermoed ook dat onze problemen opgelost kunnen worden bij een volledige overstap op verse voeding.
Hij maakt ook eigen mixen bij deze zijn wel ook rijst toegevoegd.
Hij is voor verse glutenvrije voeding.
Hij raadde me ook aan om wat rijst toe te voegen aan men eigen gemalen mix van konijn of aan de kiezebrink mix.
Niet omwille van de koolhydraten maar omdat het goede vezels zou bevatten.

Ik zelf ga door met het eliminatie-dieet.
Maar had graag jullie meningen gehoord.:)

Zoveel mensen zoveel meningen maar ik leer graag uit anderen hun ervaringen.:)

Groeten Peter
Door Lonaa
#1922506
Als je hond klachten heeft, dan moet je het bij 1 diersoort houden op een eliminatie-dieet en ook echt alleen maar 1 diersoort. Anders is je hele zin van eliminatie weg. :)

Dus geen rijst toevoegen, geen andere extra's behalve konijn, geen niks. :)

Als je straks meerdere diersoorten hebt kan je voor de vezels en de darmflora pens toevoegen, of groente, of noten.

Maar als je hond klachten heeft, moet je het lekker bij je eliminatie-dieet houden.

Oh, en ik ken je hond niet, maar ik denk dat veel gezondheidsproblemen opgelost kunnen worden met alleen vers voer. ;)
Door Patj88
#1922530
Lonaa schreef: Als je hond klachten heeft, dan moet je het bij 1 diersoort houden op een eliminatie-dieet en ook echt alleen maar 1 diersoort. Anders is je hele zin van eliminatie weg. :)

Dus geen rijst toevoegen, geen andere extra's behalve konijn, geen niks. :)

Als je straks meerdere diersoorten hebt kan je voor de vezels en de darmflora pens toevoegen, of groente, of noten.

Maar als je hond klachten heeft, moet je het lekker bij je eliminatie-dieet houden.

Oh, en ik ken je hond niet, maar ik denk dat veel gezondheidsproblemen opgelost kunnen worden met alleen vers voer. ;)
Ok ik hou het ook bij het eliminatie dieet voor de volgende weken.
Maar die man die ik vandaag sprak had het over de vele granen en gluten in brokvoer en ook over het "vlees" die in deze brok dat dood eiwit-meel is.
Vers vlees zit vol leven in de vorm van bacterieen en hij acht het niet noodzakelijk dat een hond slecht  zal reageren op verse kip of rund als een hond dat ook deed op brokken met deze diersoorten.
Vele barfers hier zullen waarschijnlijk wel tegen het gebruik van rijst zijn in de voeding :).

Voor de duidelijkheid ik ga door met elimineren zoals jullie en ook men DA me had aan geraden.

Maar wou wel eens zien wat jullie van deze man zen mening vinden.:)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1922557
Rijst zien we idd niets in  :biggrin2:
Koolhydraten heeft je hond niet nodig.
Wel ben ik voorstander van groentemix, die ook als ruwe vezel werkt.
Maar in een eliminatie-dieet is het juist belangrijk dat je 1 diersoort voert omdat je anders niks kan uitsluiten.

Die eerst 3 dagen pens komt uit de kvv wereld, voor de overstap van brok naar vers.
Maar dit hoeft niet want je hond went toch geleidelijk aan vers, niet sneller als je eerst pens geeft.

Die man heeft wel gelijk dat een hond die reageert op brokken met rund of kip dat niet persé hoeft te reageren op verse rund of kip.
Alleen met elimineren is dat ook weer niet zo handig omdat je juist iets wil voeren wat je hond nog nooit gegeten heeft.

Ik ben benieuwd of het eliminatie-dieet wat oplevert bij je hondje  :)
Door Patj88
#1922629
May Linn schreef: Rijst zien we idd niets in  :biggrin2:
Koolhydraten heeft je hond niet nodig.
Wel ben ik voorstander van groentemix, die ook als ruwe vezel werkt.
Maar in een eliminatie-dieet is het juist belangrijk dat je 1 diersoort voert omdat je anders niks kan uitsluiten.

Die eerst 3 dagen pens komt uit de kvv wereld, voor de overstap van brok naar vers.
Maar dit hoeft niet want je hond went toch geleidelijk aan vers, niet sneller als je eerst pens geeft.

Die man heeft wel gelijk dat een hond die reageert op brokken met rund of kip dat niet persé hoeft te reageren op verse rund of kip.
Alleen met elimineren is dat ook weer niet zo handig omdat je juist iets wil voeren wat je hond nog nooit gegeten heeft.

Ik ben benieuwd of het eliminatie-dieet wat oplevert bij je hondje  :)

Ok May Lin bedankt alweer voor de duidelijke uitleg :)
Ik ga gewoon door met konijn voeren.
Idd de winkel is meer kvv dan barf gericht daarom dat hij ook rijst aanraadde dit zit namelijk in veel van zen eigen mixen.
Zijn eigen honden aten ook de eigen mixen en ik moet zeggen deze zagen er super uit.
Ik had ook schapenpens gekocht maar deze voer ik nog niet dan.
Zen ontlasting is weer vast op de percentages die jij me had aangeraden :) morgen geef ik kiezebrink en dan 2 dagen met 5% meer orgaan.
Om zo te kijken welke kant het met zen ontlasting uitgaat.

Ik hou je op de hoogte he ;)

Groeten Peter
Door Anne in Zweden
#1922656
Ik zou dat rijstverhaal ook maar vergeten. De man probeert een product te verkopen, en dus zal hij alles wat er in dat product zit aanprijzen als de beste combinatie van voedingsstoffen voor je hond. Is z'n goed recht, maar het is ook jouw recht om er anders over te denken.

Ik heb mijn honden jarenlang brokken gecombineerd met rijst, gekookte groenten en gekookte kip gevoerd (ook op advies), half-om-half ongeveer, maar sinds we met barf zijn begonnen, zien ze er veel beter uit en zijn ze veel energieker. Geen overbodig vet meer op hun lijven, gewoon vel over spier! (Je moet er bij de husky wel even naar graven, maar toch! ;D)
Door Patj88
#1923365
Anne in Duitsland schreef: Ik zou dat rijstverhaal ook maar vergeten. De man probeert een product te verkopen, en dus zal hij alles wat er in dat product zit aanprijzen als de beste combinatie van voedingsstoffen voor je hond. Is z'n goed recht, maar het is ook jouw recht om er anders over te denken.

Ik heb mijn honden jarenlang brokken gecombineerd met rijst, gekookte groenten en gekookte kip gevoerd (ook op advies), half-om-half ongeveer, maar sinds we met barf zijn begonnen, zien ze er veel beter uit en zijn ze veel energieker. Geen overbodig vet meer op hun lijven, gewoon vel over spier! (Je moet er bij de husky wel even naar graven, maar toch! ;D)
Ok ik hoop ook dat ik met barf de komende maanden een verschil zal zien.
Idd het is een verkoper he hij moet ook zen brood verdienen :)
Er zit trouwens in veel bekende kvv's ook rijst soms zelfs in grote hoeveelheden :)
Ik las ook deze week een tekst over het eliminatie-dieet, hier werden meerdere vormen van eliminatie uitgelegd.
Ik las er over gedurende 6 - 8 weken 1 vleessoort en 1 koolhydraat soort te geven.
Daarom dat ik ook hier even vroeg wat jullie over dat rijst verhaal vonden :)

Maar ik denk dat het ook beter is om nu mooi veder te gaan met konijn voeren zonder andere toevoegingen.

Verder nog het volgende vandaag zaten er onverteerde stukjes bot in zen ontlasting.
Ik maal wel alles maar soms kan er wel is een klein stukje ontsnappen he :d
Is het ook normaal dat hij niet alles van bot meteen zal verteren?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door