Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door swenny
#1897365
Ik krijg hopelijk deze week nog mijn vleesmolen binnen en wil dus zelf een gemalen barf-menu gaan maken voor mijn katten.

Zou dit een goed begin zijn?

1,5 kilo vleesbot (kippennek en kipkarkas)
600 gr orgaanvlees (kiplever, kipmaag, kiphart)
900 gr spiervlees (schapensnippers)


En ik heb een lijst gezien van een slagerij in Rdam die veel verkoopt, maar zie daar bijvoorbeeld ook long staan bij orgaanvlees. Kun je dat ook voor je katten verwerken in een gemalen barf-maaltijd? Vaak komt dat in een compleetpakketje zeg maar. Bijvoorbeeld lamscompleet (hart-lever-long). Of is het verstandiger om alleen lever, maag en hart te geven?
En hoe zit het met een tong en een milt?

En geven jullie wel eens lamsbotjes om op te knagen?
Zijn naast kippennekjes ook andere nekjes goed om op te kauwen? Zoals geitennek en lamsnek? Of zijn die te hard en te dik?

Een hoop vragen dus van een nieuwe en beginnende barf-er/kvv-er.
Door Too
#1897376
Voor een weekje kan t geen kwaad maar t is wat kippig en eenzijdig ;)

Ik weet niet pecies wat allemaal door een molen gaat maar qua bot: bv eend[nek of karkas/rug] , nijnrug en parelhoen zouden wel mogelijk moeten zijn
-Dan heb je er weer een diersoort of 2 bij- Kwartel is prachtig en lekker maar erg kostbaar, duif vindt niet iedereen lekker.

Qua orgaan : lever, hart en nier zijn essentieel , maagjes mooie aanvulling. Je zou kunnen denken aan kippenlever, lamsnier en lams-/geitenhart en bv eendenmaagjes [hier vaak bij de marktpoelier te koop]

Spiervlees ... kent geen grenzen zolang t geen varken is.. paard vinden ze hier erg lekker,kalkoen,koe, schaap, geit, hert, nijn, haas

T is van belang dat je wat variatie in je menuutje hebt 4 a 5 verschillende diersoorten is goed, idealiter varieer je dat ook nog s een beetje [dus nu kippenhart volgende keer misschien lamshart etc]
Door swenny
#1897383
Dank je wel al voor het snelle antwoord. Ga eens verder zoeken naar wat er daar te koop is bij die slagerij.
En als ik naar de markt kan, dan ga ik daar ook eens op zoek.
Door Too
#1897388
Je hebt in Rotterdam Slagerij West en t IC [islam centrum], bij t IC is volgens mij al een heleboel variatie te vinden
K heb alleen geen idee van de prijzen daar

Andere optie is om zo af en toe een oproepje te doen of aan te haken bij een groepsbestelling bij 1 van de internet-leveranciers [herby, lupa, richard ed]
Door swenny
#1897391
Die Slagerij West was inderdaad degene waar ik binnenkort even langs wil gaan. Schijnt erg goed te zijn en niet duur Is voor mij goed te fietsen vanaf Schiedam :D
Die IC is wat verder weg geloof ik.

Die internetleveranciers ken ik niet, maar zal daar ook eens op googlen. Dank je wel!
Door Too
#1898799
Is t trouwens 'om reden' dat je wilt gaan malen -weinig tandjes, raar bekkie oid-?
Lekker kauwen op een stukje  vlees of een nekje, vleugel, pootje is geweldig volgens mijn duo.

Ik zie nun ook je long-vraag, long heeft maar weinig of geen voedingswaarde niet erg interessant dus
Lever, hart en nier moeten echt, maag vind ik ook van belang,  de poelier bewaart kwartel koppies : bot en orgaan in 1  ;)
Door swenny
#1899308
Ik wil nog eerst beginnen met malen omdat ik pas sinds zaterdag dit ontdekt heb (dat kvv en barf). Poes is inmiddels onwijs enthousiast, maar Rockie nog niet. Ik wil het dus langzaam opbouwen. Tevens heeft Poes nog maar 1 bovenhoektand en 1 onderhoektand. Dus dat is ook even bekijken hoe ze het op hele stukken vlees gaat doen.

Als alles goed gaat, wil ik dus wel uiteindelijk overstappen op geheel of gedeeltelijk barf-en.

Ok, dan weet ik dat ook over de long. Hoef ik die niet te kopen. Dank je wel! :D
Door Mevroi Kruim
#1899347
Gelukkig hebben ze de hoektanden niet nodig bij het eten, die zijn om de prooi vast te houden na het vangen. Als de kiezen het redelijk doen kunnen ze gewoon barf kauwen.
Door swenny
#1899354
ok, dat scheelt dan weer. Ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen.
Vandaag is mijn pakje verzonden met de molen, las ik net toen ik thuis kwam op de mail.
Morgen hoop ik tijd te hebben om langs slagerij Rdam West te fietsen. En dan zullen we het wel beleven :D

Jammer genoeg kon ik bij de 2 dierenzaken geen kuikentjes krijgen. Maar hopelijk lukt het met kippennekjes ook om te beginnen met kauwen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door