Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dewylara
#188121
Als je wilt overstappen van brokken naar Barf, hoe kan je dat het beste doen??

Kan je het beste 's ochtends brokken geven, en dan een paar keer in de week 's avonds versvoer gaan geven?? En dan opbouwen naar steeds meer versvoer??

En wat zijn nou belangrijke supplementen, die je echt niet mag vergeten??
Door Lizzy
#188127
dewylara schreef: Als je wilt overstappen van brokken naar Barf, hoe kan je dat het beste doen??

Kan je het beste 's ochtends brokken geven, en dan een paar keer in de week 's avonds versvoer gaan geven?? En dan opbouwen naar steeds meer versvoer??

En wat zijn nou belangrijke supplementen, die je echt niet mag vergeten??
Je kunt "cold turkey" overstappen, als je dat zou willen. Je begint dan met kippennekken, vlees, orgaanvlees en gepureerde groentes. Langzaam breid je dan de botten uit, de soorten vlees en orgaanvlees uit en je breid ook langzaam de soorten groentes uit. Geef dus niet teveel verschillende voedingsmiddelen in 1 keer. Begin dus bijv. met kippennekken, kippenvlees/kalkoenvlees en kippenorgaantjes (als hart en lever en maag) en pens en een paar verschillende soorten groentes. Als dit dan goed gaat (vooral de nekken), ga dan de botten uitbreiden en voeg bijv. kippenvleugels toe (bochtje inknippen!). En als dat goed gaat, voeg dan bijv. karkassen van eend, parelhoen toe. En als dat goed gaat, lamsribben. En zo verder. En je kunt zo ook de diverse soorten vlees en orgaanvlees en groentes dus uitbreiden.

Je kunt ook langzaam overstappen. Het hangt een beetje af van je hond. Is hij nog jong? Heeft hij een makkelijk spijsverteringssysteem? Je zou dan inderdaad bijv. 's morgens brokken kunnen geven en 's avonds vers. Ik zou wel uitkijken met botten en brokken in combinatie. En bouw dan brokken af. En met dat je hebt afgebouwd kun je dan de soorten botten opbouwen.

Welke supplementen persee noodzakelijk... Ehhh.... ik vind dat je eigenlijk niet 1 enkel supplement echt keihard nodig hebt, mits je heel varieert en je menu gewoon toppie in elkaar zit. Het enige wat ik wel zou geven is visolie voor de omega 3 vetzuren. En af en toe een beetje tarwekiemolie voor de vitamine E is ook wel goed (tenzij je hond allergisch is voor graan, dan is tarwekiemolie drie keer niks). Ongeveer twee keer in de week een paar druppeltjes levertraanolie is ook niet verkeerd. Zeker in de winter. En mocht je daar geen goed gevoel over hebben (de meeste mensen die net beginnen met zelf samenstellen, die vinden het prettig om wat supplementen te geven), dan zou je bijv. Chlorella kunnen geven. Of alfalfa (geef ik het liefst vers). Dat bevat ook veel vitamines. En wat zeewier of zeegroentes of waterkers voor het jodium.
Door dewylara
#188133
Oke thanxs.

Me honden zijn allemaal nog jong, 2 van 8 maanden en 1 van 6 maanden.

En ze zijn wel al wat gewend hoor, ze krijgen bijv. al
Rauwe eieren
Yoghurt
Rijst
Vis (tonijn en zalm)
Melk
Gisteren Carnibest vlees (ging prima ze vonden het heerlijk)
Kip
Appels
Peren

Maar dit alles gaf ik gewoon door hun brokken heen, om het lekkerder te maken omdat ze de brokken niet echt goed eten.

Botten vind ik nog erg eng om te geven, het zijn American Staffords en botten eten ze in 1x op. Ze zijn al een paar keer bijna gestikt in een gewoon kluifbot. Ik hoorde dat ik beter kippenvleugels kan geven om te beginnen, omdat kippennekken gewoon recht zijn, en dat ze dat zo door kunnen slikken.
Door tieneke
#188627
dewylara schreef: Oke th

Botten vind ik nog erg eng om te geven, het zijn American Staffords en botten eten ze in 1x op. Ze zijn al een paar keer bijna gestikt in een gewoon kluifbot. Ik hoorde dat ik beter kippenvleugels kan geven om te beginnen, omdat kippennekken gewoon recht zijn, en dat ze dat zo door kunnen slikken.
Die kippennekken zullen niet echt kwaad kunnen als jou honden al aardig aan het versvlees gewend zijn.
Kippenvleugels zou ik zeker de eerste keren inknippen of platslaan voor de beginnende hond.
Was dat kluifbot gerookt of rauw?
Rauw is en blijft het ultieme voedsel voor de hond ;)
De hondjes eten de brokken niet graag meer zeg je zelf ;)
Als ik al de gezonde toevoegingen die je nu al geeft bij elkaar neem,denk ik dat je binnenkort geen brokje meer aan jou hondjes geeft ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door