Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Patj88
#1884598
Hallo iedereen!

Eerst en vooral gelukkig nieuwjaar en het beste voor 2011!
Zoals sommige van jullie al gelezen hebben voer ik nu farmfood brokken met  barf-dagen.
Maar het vele lezen hier zette me toch even aan het rekenen...
Ik wil wel enkel bot voeren van kleine dieren en dit malen , omdat Jasco gulzig is en ik bang heb voor verstoppingen. (ik ben mss een zeurpietje maar liever voorkomen dan genezen denk ik maar.)

Hier de percentages:

vleesbot 50%
spiervlees 25%
orgaan 15%
groenten 10%

Als ik de vriezer eens goed opruim is er wel wat plek al moet ik nog onderhandelen met moederlief.
Ik zou graag zo compleet mogelijke maaltijden maken en dit in bakjes per kilo in de vriezer zetten. Ik zou dan 1 bakje per dag voeren 1 kg dus.

Menu's:  50% kippennek, eendennek, kippenkarkas, eendenkarkas of kalkoennek  (gemalen dus)
              15% stoofvlees van rund of paard
              10% spiervlees van geit of hert (mag hert toch gevoerd worden??)
              15% orgaanmix : 1/4 long 1/4lever 1/4 nier 1/4 hart
              10% groentenmix : witloof,wortel,selder,radijs,erwten,waterkers,broccoli,pompoen

1dag per week vis: 60% zalmkop of hele makreel
                              25% koolvis filet
                              15% groentenmix

Menu 2: 75% braadkip 15% organen van kip 10% groentenmix 

Toevoegingen: 3 eieren per week en wat yoghurt.

Zoals jullie kunnen lezen zit er geen pens in men menu. Ik zie dat velen van jullie een hele lap geven in een keer. maar zit dan men ander orgaan te hoog?
Of kan ik eens per week of 2 weken nog eens een dag een penslap van een kilo geven?

Voorlopig blijf ik nog even bij men combinatie van brok en barf maar hoor al graag jullie meningen.

Nu ga ik op zoek naar enkele teksten om aan men ouders te laten lezen zodat zij ook begrijpen met wat ik bezig ben als ik groentenmix maak en kippennekken maal :d

Groeten Peter & Jasco
                                 
             
#1884731
Je percentages zien er goed uit!
Ik tel minimaal 7 diersoorten, dat is ook prima.

Over de pens, je kunt bv 7,5% pens geven en 7,5% andere organen.
Wil je een hele lap geven, dan kun je dat idd bv per 2 weken geven, dat is dan ongeveer 7% als je de andere dingen in je menu ook over 2 weken rekent.
Ik doe dat hier ook zo.

Long heeft weinig voedingswaarde en zou ik niet standaard in je menu voeren. Af en toe is wel prima natuurlijk en je kunt ook eens afwisselen met bv testen, tong of hersenen als je wil.
Hert mag je gewoon voeren, eigenlijk alle diersoorten behalve varken.

Over je groentemix, deze zou ik ook gewoon variëren qua soorten.
Radijs mogen honden volgens mij niet hebben, maar dat moet ik voor de zekerheid even nazoeken.

Over vis, zou witvis (koolvis o.a.) ook niet standaard in menu zetten dat voegt weinig toe.
Vette vis zoals zalm, sardientjes, makreel en panharing wel.

Wat bedoel je met menu 2?
Door Lizzy
#1884881
Patj88 schreef: Hallo iedereen!

Eerst en vooral gelukkig nieuwjaar en het beste voor 2011!
Zoals sommige van jullie al gelezen hebben voer ik nu farmfood brokken met  barf-dagen.
Maar het vele lezen hier zette me toch even aan het rekenen...
Ik wil wel enkel bot voeren van kleine dieren en dit malen , omdat Jasco gulzig is en ik bang heb voor verstoppingen. (ik ben mss een zeurpietje maar liever voorkomen dan genezen denk ik maar.)
Ik denk persoonlijk dat platgeslagen vleesbot van kleine dieren voldoende is. Maar als jij beter slaapt wanneer je het echt maalt: dan moet je dat zeker doen! Jouw gerustheid is ook wat waard!
Hier de percentages:

vleesbot 50%
spiervlees 25%
orgaan 15%
groenten 10%
Prima om mee te beginnen! Je kunt het aanpassen aan de wensen van jouw hond.
Als ik de vriezer eens goed opruim is er wel wat plek al moet ik nog onderhandelen met moederlief.
Ik zou graag zo compleet mogelijke maaltijden maken en dit in bakjes per kilo in de vriezer zetten. Ik zou dan 1 bakje per dag voeren 1 kg dus.

Menu's:  50% kippennek, eendennek, kippenkarkas, eendenkarkas of kalkoennek  (gemalen dus)
             15% stoofvlees van rund of paard
             10% spiervlees van geit of hert (mag hert toch gevoerd worden??)
             15% orgaanmix : 1/4 long 1/4lever 1/4 nier 1/4 hart
             10% groentenmix : witloof,wortel,selder,radijs,erwten,waterkers,broccoli,pompoen
Dus in feite voer je 25% spiervlees, met rund, paart, geit en hert? Dat is prima! En ja, hert mag je gewoon voeren.

Ga je geen pens geven? Pens valt onder orgaanvlees. Eventueel kun je de hoeveelheid orgaanvlees in totaal met 5% verhogen en dan 10% pens en 10% andere organen gaan geven. Pens heeft niet zoveel voedingsstoffen maar is dan wel weer nuttig voor de goede bacterieen.
1dag per week vis: 60% zalmkop of hele makreel
                              25% koolvis filet
                              15% groentenmix

Menu 2: 75% braadkip 15% organen van kip 10% groentenmix  

Toevoegingen: 3 eieren per week en wat yoghurt.

Zoals jullie kunnen lezen zit er geen pens in men menu. Ik zie dat velen van jullie een hele lap geven in een keer. maar zit dan men ander orgaan te hoog?
Of kan ik eens per week of 2 weken nog eens een dag een penslap van een kilo geven?

Voorlopig blijf ik nog even bij men combinatie van brok en barf maar hoor al graag jullie meningen.

Nu ga ik op zoek naar enkele teksten om aan men ouders te laten lezen zodat zij ook begrijpen met wat ik bezig ben als ik groentenmix maak en kippennekken maal :d

Groeten Peter & Jasco
                                 
             
Ah! Ik heb hierboven al wat geschreven over pens. Je kunt prima 20% orgaan gaan geven en daarvan 10% pens geven. Meestal is die 10% echt genoeg om een leuke lap aan je hond te geven, 1 keer per week. Ik geef pens overigens niet in 1 lap omdat mijn honden die in 1 keer in proberen te slikken ::) :biggrin2:

In de Barfplaats bibliotheek staan zat artikelen die je aan je ouders kunt laten lezen. Laatst vroeg iemand daar ook naar, naar artikelen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 580.0.html. Hier staat ook nog een mooi artikel van Tonny in.

Wat je met menu 1 en menu 2 bedoeld snap ik niet zo goed. Ik zou niet teveel koolvis geven want dat heeft weinig voedingswaarde.
Door Patj88
#1885479
[quote="Lizzy"]
Ik denk persoonlijk dat platgeslagen vleesbot van kleine dieren voldoende is. Maar als jij beter slaapt wanneer je het echt maalt: dan moet je dat zeker doen! Jouw gerustheid is ook wat waard!
Prima om mee te beginnen! Je kunt het aanpassen aan de wensen van jouw hond.
Dus in feite voer je 25% spiervlees, met rund, paart, geit en hert? Dat is prima! En ja, hert mag je gewoon voeren.

Ga je geen pens geven? Pens valt onder orgaanvlees. Eventueel kun je de hoeveelheid orgaanvlees in totaal met 5% verhogen en dan 10% pens en 10% andere organen gaan geven. Pens heeft niet zoveel voedingsstoffen maar is dan wel weer nuttig voor de goede bacterieen.
Ah! Ik heb hierboven al wat geschreven over pens. Je kunt prima 20% orgaan gaan geven en daarvan 10% pens geven. Meestal is die 10% echt genoeg om een leuke lap aan je hond te geven, 1 keer per week. Ik geef pens overigens niet in 1 lap omdat mijn honden die in 1 keer in proberen te slikken ::) :biggrin2:

In de Barfplaats bibliotheek staan zat artikelen die je aan je ouders kunt laten lezen. Laatst vroeg iemand daar ook naar, naar artikelen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 580.0.html. Hier staat ook nog een mooi artikel van Tonny in.

Wat je met menu 1 en menu 2 bedoeld snap ik niet zo goed. Ik zou niet teveel koolvis geven want dat heeft weinig voedingswaarde.
[/quote]

Hoi Lizzy,

Als jouw honden een hele lap pens naar binnen werken dan zak ik dat ook maar niet voeren aan men gulzige beauceron.
Hij eet echt snel en heeft soms na het eten de hik of oprispingen.
Ik ben inderdaad meer gerust als ik de botten maal. Het blijft het zelfde he juist mist hij he kluiven hiervoor wou ik dus is een hele penslap proberen.
Maal jij pens of snij je het in hapklare stukken? Ik zal zoals hierboven aangeraden werd long weg laten en 7.5% pens en 7.5% orgaan mix van lever hart en nier geven.

met menu 1 en 2 bedoel ik het volgende:

Menu 1 is vleesbot van gevogelte + spier-en orgaanvlees van dieren zoals rund en paard
menu 2 is 1 diersoort een hele braadkip gemalen + de organen of een heel konijn + de organen

Zijn strotjes hard? Kan ik dit ook gewoon is als tussendoortje voeren om hem eens te laten kluiven?

Kunnen diepvriesgoentes gebruikt worden in de groentenmix? Zijn radijzen niet goed voor honden?

Wat men ouders betrekt daar is nog wat werk aan.Die zweren bij brokken terwijl onze duitse herder gestroven is aan aan erge vorm van lymfeklierkanker.
Iets wat volgens kwam door het eten van dinervoeding met veel granen... Maar toen wist ik nog niet wat barf was. Maar met Jasco wil ik het beter doen hoor! ;) 
Het rare is dat veel mensen rauw vlees als slecht beschouwen voor honden ... praten steeds over jeuk en eczeem om maar te zwijgen over het voeren van bot... al ben ik bij bot toch ook  meer gerust als ge fijn gemalen is. Ik geef liever geld uit aan een goeie hakmolen dan aan een operatie bij de da.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door