Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Migudu
#1871155
Ik ben een beetje in verwarring over niezen bij katten.
Kunnen ze nu "gewoon" verkouden zijn, of is het ALTIJD niesziekte?
Clover niest soms sinds gisteren, hij niest dan een aantal keer achtereen. Dan weer uren niet.

Moet ik met hem naar de dierenarts?
We zijn deze week verhuisd, dus kan het stress zijn?

Groetjes,
Gerda
Door Limpy
#1871189
Dit klinkt eerder als gewoon verkouden, als het echt nies zou zijn zou het volgens mij erger moeten zijn.

Op het asiel waar ik werk hadden we daar recentelijk ook al eens een discussie over: wanneer is het n koudje en wanneer nies? We zijn er niet uitgekomen, 5 mensen - 5 andere meningen....
(hier zijn er 3 n poos geleden volgens mij snipverkouden geweest maar volgens mn collega hadden ze nies)
Door Migudu
#1871244
Volgens de fokker is het ook verkouden, want als hij niesziekte zou hebben, zouden zijn ogen niet goed staan, zou hij wegkruipen, vacht lelijk zijn
en zou hij niet eten.
Hij doet verder helemaal normaal.
Ik heb het advies gekregen evt een kinderneusspray te gebruiken en het een paar dagen aan te zien.
Niet te snel antibiotica erin gooien, zei hij. En dat ben ik wel met hem eens.

Groetjes,
Gerda
Gebruikersavatar
Door koekje
#1871247
niesziekte is een algemene term voor allerlei aandoeningen aan de bovenste luchtwegen, met als gevolg niezen en mogelijk oogprut of ontstoken ogen. wat bij mensen verkouden heet.
De ene vorm is wel zwaarder dan de andere. Ik dacht dat calici erom bekend stond blaren op de tong en in de mond te geven, terwijl herpes (familie van de koortslippen) oogprut geeft.
Door mirdj
#1871368
Toen ik mijn mannen uit het asiel haalde hadden ze ook niesziekte. Ze zagen er niet uit, vieze ogen, lelijke vacht en gewoon 2 zielige hoopjes kat. Max had het erger als Snoepie en had na een gewone pil AB kuur nu een langwerkende AB gekregen. Snoepie moest nog 3 pillen slikken en was van z'n kuur af. Ze zijn er echt heel ziek van geweest en dan ook nog eens naar een ander huis, dus toen ze hier kwamen kregen ze wel een lichte terugslag. Het eerste wat ik heb gedaan is naar m'n eigen DA. Die zei dat ik de kuur van Snoepie af moest maken en daarna geen nieuwe kuur moest beginnen. Mijn DA werkt ook op homeopatische basis en ik kreeg iets mee om in het water te doen. Het heeft daarna toch nog wel een week of 4 - 6 geduurd voordat ze er echt bovenop waren. Heel af en toe hebben ze hier nog wel eens een niesbui maar dat is niets vergeleken met de periode dat ze niesziekte hadden. Ook na een narcose lopen ze hier een paar dagen te sniffen en te niezen, maar dat is omdat het immuunsysteem een klap krijgt van de narcose.
Door Limpy
#1871469
Mmmm, als ik dit zo lees hebben mijn jongens dus gewoon een "koudje" gehad: 4-5 dagen snotten en beetje hoesten met mindere eetlust en daarna was het over...
Laatst gewijzigd door Limpy op do 23 dec 2010, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door rosmin
#1871476
Mijn oudste kater Jochem heeft geregeld niesbuien; soms wel een minuut of 10 achter elkaar geproest. Ik hou hem als het te vaak gebeurt goed in de gaten of zijn gedrag niet anders wordt of dat zijn ogen anders gaan staan (waterig/ pusserig in de ooghoeken of het derde ooglid wat teveel naar voren komt/ verminderde eetlust etc.), maar tot nu toe blijft hij goed gezond voor zijn 14 jaar en is zijn geproest geen niesziekte, maar of een verkoudheid of misschien last van wat stof of zoiets;-)
Door fem fatale
#1871509
Toen ik Plien kreeg had ze niesziekte onder de leden, na een dag of vijf werd ze flink ziek. Ze hield geen eten meer binnen en had vieze oogjes en een verstopte neus. Omdat ze eerst alleen een vies oog had, l
kreeg ik eerst alleen oogzalf, want niesziekte blijft ook wel eens bij een vies oog. Later nog spuiten met AB en pijnstilling gehad, en Kai toen ook, want die kreeg ook een vies oog en we wisten al dat het virus zich niet tot de ogen beperkte. Kai is niet zieker geworden toen.

Maar als ik nu verkouden ben, heeft hij wel een verstopte neus. Daar heeft hij vooral 's nachts last van en ik dan ook. Ik heb capsules met zoutoplossing voor babies, en daar krijgt meneer dan een druppel van en dan kunnen we allebei weer slapen.

Plien en Jet hebben ook wel een viezig neusje als ze verkouden zijn, maar minder erg dan Kai.
Ik denk dus dat katten heel goed gewoon verkouden kunnen zijn, maar dierenartsen zullen dat waarschijnlijk ook een variant van niesziekte noemen.
Door Migudu
#1874603
Hij is er gelukkig niet ziek van geworden en het niezen is over.

Groetjes,
Gerda
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door