Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Babsie
#1860956
Wij hebben sinds 2 weekjes een labradorpup. Zijn fokker voert haar eigen honden 1 keer per week vlees en verder brok van Royal Canin. Zij ziet het liefst dat wij de pup sowieso het eerste jaar ook brok geven omdat hij daar beter van uitgroeit qua type en i.v.m. de groeipijnen. Zij adviseert dus Royal Canin Junior, het is ook duidelijk dat ze zelf verder geen ervaring heeft met vers en er weinig tot niets van weet.

Wij voeren echter sinds afgelopen augustus Lotgering i.p.v. brokken en dat bevalt ons giga geweldig. Honden zien er beter uit, minder ontlasting en ze lijken levendiger.
We zijn nu halverwege de brokkenzak voor onze pup en ik twijfel eigenlijk of ik nog langer brok wil blijven voeren. Zo`n opgezette brokkenpens en 6 tot 8 keer op een dag poepen is niet iets waar ik vrolijk van wordt.

Maar.....ik wil graag jullie mening weten, natuurlijk verwacht ik dat jullie gelijk roepen dat het beter is om over te stappen op vers....en eigenlijk weet ik dat ook wel maar ik wil van jullie nog even horen wat nou precies de voordelen zijn.......ook voor een opgroeiende pup. Daar hebben we n.l. nog geen ervaring mee als het gaat om vers.

En wat vinden jullie van Lotgering als voeding van een pup. Wij zijn er meer dan tevreden over voor onze volwassen dieren.
Door Pedro98
#1861044
Wij hebben hier ook een pup is nu zo'n 4 maanden oud en staat al vanaf 8 weken op carnivoer en gaat geweldig kan niet zeggen dat hij wat te kort komt. En hier geen 8 keer per dag poepen 1 tot 2 keer daags is veel mooi drol ook nog eens. We geven wel de mix en dan 5 soorten zodat hij wat meer dier soorten krijgt. Is voor ons ook de eerste keer dat we een hond op vers zetten, de vorige teckel at ook alleen brokken. Maar als ik geweten had van het bestaan van KVV dan had ik zeker omgegaan.

Onze fokker weet er van en vind het erg goed dat hij op vers staat, puppy brokken word alleen gebruikt voor het belonen als hij iets goed heeft gedaan zoals bij de puppy cursus.
Door nienk
#1861090
heb me toen ik met Reus overging op vers behoorlijk erin verdiept, en heel vaak vond ik dan dat pups eigenlijk nog meer baat hebben bij vers voeren dan volwassen honden. Ze groeien er geleidelijker van, zijn sterker, gezonder, zien er beter uit, ruiken minder, etc. eigenlijk alle voordelen voor een volwassen hond, alleen dan in de belangrijkste fase van het leven van je nieuwe pup! veel pups groeien op brok onregelmatiger dan op vers, met mijn leken logica zou ik dan zeggen dat je op brok juist meer risico op groei pijn hebt..

aan de andere kant, voordeel van brokjes geven is wel dat je het veel makkelijker mee kan nemen, dus als je je pup over al mee naar toe sjouwt om m lekker aan verschillende situaties te laten wennen, het lastiger is, zeker omdat hij nog meerdere keren per dag eet. hoewel, met wat een pupje eet, koeltasje mee en dat is ook opgelost.
Door Babsie
#1861109
Ja ik heb ook altijd begrepen dat het voeren van vers juist helpt bij het voorkomen van groeipijnen inderdaad.
Hoeveel procent moet ik mijn pup gaan geven? Ik dacht zelf ooit eens gelezen te hebben dat hij 5% van zijn lichaamsgewicht mag hebben als richtlijn.
Door Pedro98
#1861161
[quote="nienk"]
heb me toen ik met Reus overging op vers behoorlijk erin verdiept, en heel vaak vond ik dan dat pups eigenlijk nog meer baat hebben bij vers voeren dan volwassen honden. Ze groeien er geleidelijker van, zijn sterker, gezonder, zien er beter uit, ruiken minder, etc. eigenlijk alle voordelen voor een volwassen hond, alleen dan in de belangrijkste fase van het leven van je nieuwe pup! veel pups groeien op brok onregelmatiger dan op vers, met mijn leken logica zou ik dan zeggen dat je op brok juist meer risico op groei pijn hebt..

aan de andere kant, voordeel van brokjes geven is wel dat je het veel makkelijker mee kan nemen, dus als je je pup over al mee naar toe sjouwt om m lekker aan verschillende situaties te laten wennen, het lastiger is, zeker omdat hij nog meerdere keren per dag eet. hoewel, met wat een pupje eet, koeltasje mee en dat is ook opgelost.
[/quote]

Geven hier tweemaal daags eten dus geen gedoe met meenemen van eten. Alleen de 2 dagen als hij naar de honden oppas gaat krijgt hij KVV mee omdat hij dan wat meer energie nodig heeft.

[quote="Babsie"]
Ja ik heb ook altijd begrepen dat het voeren van vers juist helpt bij het voorkomen van groeipijnen inderdaad.
Hoeveel procent moet ik mijn pup gaan geven? Ik dacht zelf ooit eens gelezen te hebben dat hij 5% van zijn lichaamsgewicht mag hebben als richtlijn.
[/quote]

5% is inderdaad een richtlijn hier ook rond de 50gram per lichaamsgewicht.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door