Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1859579
Hallo barfplaats,
Dit is mijn eerste keer op barf .Mijn naam is soraya en ik heb twee teckels :Lotje van 11 jaar en Jasmijn van 5 maanden.Ik geef ze allebei carnibest maar vind dit best wel prijzig ..nou wil ik met lotje daar wel mee doorgaan omdat zei te oud is voor kippenekjes en ze slikt pretnison dus zou ze der eigen in verslikken zo gulzig is ze met eten.Nou is eigenlijk mijn vraag mag jasmijn nu beginnen met kippenekjes want volgens de kennel kun je dat beter rond de zeven maanden doen. En zou ik heel graag willen weten wat ze nou precies mag eten en hoeveel want die carnibest of rodie dat is natuurlijk van zelfsprekend maar echt vers heb ik nog nooit gegeven. Hoeveel groenten enz mag ze eten.
Met vriendelijke groeten soraya van der poel
#1859637
Hoi en welkom! Ik zou zeggen, lees op je gemak de beginnersdocumentatie eens voor, dan weet je al weer meer.
De fokkers die op barf afspenen geven meestal al rond een week of 6 kippennekken, mijn hondjes kregen dat gelijk toen ze hier binnenkwamen met 7/8 weken. Een beetje teckelpup kan makkelijk een kippennek baas, mijn katten knagen ze ook zo weg. Dus nergens voor nodig om tot 7 maanden te wachten. Sterker nog, hoe eerder iets waarop je hond moet knagen hoe beer, voor het gebit en de ontwikkeling van de kauwspieren en de schedel.
#1860369
Inderdaad, hier een fokker die (heel recentelijk) al heel vroeg (5 weken) is begonnen met zelf-knaag-botwerkjes. Met 6 weken aten ze al kippenruggen (in de lengte door de rug geknipt) , kipkarkas, parelhoen en konijnkarkas. Overigens allemaal over de lengte doorgeknipt.
Kippennekjes bevielen mij minder omdat ze die (groot ras, grote puppen) eigenlijk ook wel in zijn geheel wilden doorslikken. Die knipte ik dus liever in kleine stukjes. Ook dat gaat erin zonder kauwen, maar dat verteert dan prima.

De pups zijn nu 9, 5e week en alle 11 konden ze dit zonder problemen. Tekkels hebben volgens mij goede tanden in het algemeen? Dan lijtk me het niet zo'n groot probleem. Even leren knagen door de nek met een washandje (ruw, anders glijdt hij uit je hand) vast te houden tijdens het eten kan ook helpen.

Overigens vond ik bot in combinatie met prednison ooit ook eng. Mijn oudste staat alweer zo'n jaar of 4 op prednison en gelukkig ben ik over dat ongemakkelijke gevoel gestapt want als ze ergens van geniet is het wel lekker knagen, en dan vooral aan lamsribben, haar lievelingseten. Ze verteert bot prima maar heeft, waarschijnlijk door haar  leeftijd en veranderd metabolisme, veel minder bot nodig en poept dan ook regelmatig kalk.

Succes!
Laatst gewijzigd door Madelief. op do 16 dec 2010, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#1860848
ik zou wel opppassen en goed kijken dat hij z'n tanden al gewisseld heeft maar dat zal wel op 7 maanden . Quin krijgt ook barf vanaf week 8 en kvv bij de fokker er voor . Toen hij aan het wisselen was had hij wat problemen met z'n bot te bijten dus let daar effe op voor de rest sluit ik me volledig aan bij m'n voor gangers
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door