Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door gemma
#1792
Wat vinden jullie van mijn volgende stelling:

Elke dag een uitgeballanceerde en complete voeding is ongezond!!!!

Ik ben van mening dat een lichaam [mens en dier] dat te rijkelijk wordt bevoorraad lui wordt.
Vergelijkbaar met het vele enten van mens en dier, wordt het afweersysteem gewoon "lui"

Elke dag precies alles binnenkrijgen wat je nodig hebt is, volgens mij dan [en wie ben ik], overdreven.

Misschien daarom ook de vele "welvaartsziekten" hier in het westen.

Simpel voorbeeld:
Stel ik geef mijn hond vandaag een maaltijd met rijkelijk veel eiwit en heel weinig koolhydraat. Het eiwit wordt gebruikt voor o.a. herstel van beschadigde cellen,wat over is wordt gebruikt voor verbranding voor energie, wat dan nog over is wordt omgezet in vet.
Stel dat je elke dag precies geeft wat je hond nodig heeft, hoeft zijn lichaam dus niets om te zetten, dus weinig werk te verzetten.
Zou dat niet ongezond zijn? De "krachten" die normaal gesproken dat spijsverteringswerk verzetten, zouden die misschien hun "disbalans" op een andere manier gaan uiten"? Ik denk nu aan ziekten, bv kanker?

Het lichaam moet blijven werken, zich sterk maken tegen indringers, niet teveel enten.
Ook bij mensen, misschien daarom zo n toename van allergien enz.

Let wel, dit zijn gewoon hersenspinsels van mij hoor, dit zijn zo van die dicussie punten die mijn man en ik vaak hebben.

De puppen geef ik vanaf 3 weken een compleet vers vlees voer van Rodi. Niet elke dag, maar afgewisseld met ongeveer het menu wat ik hiervoor beschreven heb.
En ik ben echt niet bang dat ze tekort komen, integendeel, ze zijn allemaal tot prachtige, vooral gezonde cockers uitgegroeid

Tuurlijk weten we bij mensen wat we zo ongeveer nodig hebben, de beroemde schijf van 5, maar nooit rekenen we precies uit in welke percentage we elke dag iets nodig hebben.
Eenzijdigheid is volgens mij de grote boosdoener, voor mens en dier.

Wat vinden jullie?
Door Helen
#1793
Ho, ik heb een onwijze mening, maar ik ga nu slapen, dus Gemma, mijn mening krijg je morgen ;D

groetjes Helen
Door Ink
#1794
Elke dag een uitgeballanceerde en complete voeding is ongezond!!!!
Onmogelijke vraag met een onmogelijk antwoord. Is voor een normaal mens niet te doen. Niet voor mensenvoer en niet voor hondenvoer.
Misschien daarom ook de vele "welvaartsziekten" hier in het westen.
Als jouw theorette klopt zeg je hiermee dat iedereen dus elke dag precies eet wat hij/zij nodig heeft. Nouououou, dacht het niet. Deze ziekten komen volgens mij door andere dingen, maar zeker niet door elke dag 'compleet' eten. Milieuvervuiling en stress zijn voor mij de belangrijkste factoren. Voeding daarna en dan met name het overmatige gebruik van koolhydraten en daarvan weer met name suiker.
De puppen geef ik vanaf 3 weken een compleet vers vlees voer van Rodi. Niet elke dag, maar afgewisseld met ongeveer het menu wat ik hiervoor beschreven heb.
En ik ben echt niet bang dat ze tekort komen, integendeel, ze zijn allemaal tot prachtige, vooral gezonde cockers uitgegroeid
Sor maar cockers vallen bij mijn weten onder de kleine hondjes. Geen idee of je met een (middel)grote hond voor gaas zou gaan.
Tuurlijk weten we bij mensen wat we zo ongeveer nodig hebben, de beroemde schijf van 5, maar nooit rekenen we precies uit in welke percentage we elke dag iets nodig hebben.
Eenzijdigheid is volgens mij de grote boosdoener, voor mens en dier.
Eenzijdigheid is voor mij iets anders dan iedere dag 'compleet' eten.
Wat vinden jullie?
Nou, ik dit dus zo ongeveer :D.
Door sylvia
#1795
cockers vallen onder middel grote honden ,yorkies,maltezers,cotons e.d vallen onder de kleine hondjes
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 23 jul 2003, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
#1796
Ik geloof ook niet dat compleet eten de oorzaak is ,ik geloof dat teveel eten en ongezond eten de schuld heeft van welvaartsziekten,te weinig bewegen en stress.
Door Ink
#1797
cockers vallen onder middel grote honden
Wat heb ik dan? Ik bedoel het niet lullig, maar om een cocker nou middelgroot te noemen ..... Laat ik zeggen dat als ik vrijgezel was ik er misschien over zou denken.
Door sylvia
#1798

Wat heb ik dan? Ik bedoel het niet lullig, maar om een cocker nou middelgroot te noemen ..... Laat ik zeggen dat als ik vrijgezel was ik er misschien over zou denken.
jouw sam valt onder de grote honden en een duitse dog onder de extra grote honden.
de maten s,m,l,en xl ;D
Door Ink
#1799
Owwww, ze hebben er een maatje bij verzonnen!
Voor de cockereigenaren denk ik ;D ;D ;D.
Door sylvia
#1800
Owwww, ze hebben er een maatje bij verzonnen!
Voor de cockereigenaren denk ik  ;D ;D ;D.
nee die heb ik net speciaal voor een weimaraner mevrouw verzonnnen ;) ;D
Door oebaya
#1801

Hoi Helen, OK, ik kan met je mee komen! Maar, om weer eens terug te komen op Ian B. (misschien kan jij helpen want ik worstel hier al een tijdje mee). Hij adviseert 60% RMB's. Als ik dat aan mijn honden geef, kunnen ze zowat niet poepen. Dus, ik geef 40%. Er zijn ook mensen die minder geven. Wat geef ik nou aan een pup? Want, hoeveelheid calcium is natuurlijk toch belangrijk voor de opbouw van het skelet.. Toch? 15%, 20%, 40% of 60%? Ik weet het dus echt niet meer... ::) zucht.. Voor een volwassen hond: ach, zal wel goed komen, maar nu een pup... Of gaat jouw theorie gewoon op?

Groetjes, Lizzy
Vooral deze kreet van Lizzy heeft mij weer eens op het spoor gezet van de hoeveelheid calcium die een hond moet hebben, omdat ik de hoeveelheden botten, weliswaar met vlees er aan gewoon vanuit mijn gevoel heel hoog vond. Heb Dr. Verwer gepakt en Dhont, moest ik effe lenen want volgens mij nergens meer te koop, 2e hands lukt ook al niet, en gekeken wat die over de calcium-behoefte van de hond zeggen. Verwer geeft alleen aan, dat een jonge hond van klein ras een mespuntje beendermeel over zijn eten moet en een grote hond 3 theelepeltjes. Dhont zegt (is met een kladblaadje en je eigen hond als voorbeeld met enige moeite wel te volgen) dat een hond max. 1,1% calcium mag hebben. En daar zit je dan, want dan moet je eerst uitrekenen hoeveel calcium de hond al uit zijn andere voedingsmiddelen heeft, dan uitrekenen hoeveel beendermeel er van een bot te maken is en waar zitten we dan?
Gezien de problemen die te veel kalk kunnen geven (groeistoornissen aan het skelet, maar ook een achterblijvende ontwikkeling van de spieren, te zware belasting van de schildklier) ben ik het met Lizzy eens: een pup een compleet vleesvoer en het barfen maar even uitstellen tot de hond is uitgegroeid.
Door Ink
#1802
...ben ik het met Lizzy eens: een pup een compleet vleesvoer en het barfen maar even uitstellen tot de hond is uitgegroeid.
Maar waarom dan? Met het zelf samenstellen kan ik PRECIES beslissen hoeveel ik van wat dan ook geef.
Er is NIEMAND die EXACT weet wat er in de zogenaamde 'complete' voeders zit. Hoe weet je dan dat dat WEL precies is wat je nodig hebt?
Snappen jullie wat ik bedoel?
Als je zelf samenstelt is het mogelijk dat je een verkeerd percentage van wat dan ook aanhoudt. Maar wie zegt mij dat de fabrikant het wEl weet? En niet alleen weet, maar ook nog uitvoert.
Ik zeg niet dat zelf samenstellen heilig is, maar zomaar vertrouwen op een fabrikant (die niet precies zegt wat er in zijn voer zit) vind ik ook heel wat ...
Door roger
#1803
30 % bot !!!!

Hoe kan een vos, dingo , wilde hond, lynckx, noem maar op meer dan 15 % bot hebben op een maaltijd als je weet dat het bottenpercentage van een konijn ong. 9 % is, een schaap en ree ongeveer 15 % en dat de botten van grotere prooidieren niet gegeten worden?
Mijn oudste hond is volledig op barf gegaan toen hij 10 maanden was en mijn jongste hond heeft rauw gegeten vanaf ipup, zelfs bij de fokker.
Ik heb nooit aan 30% gezeten, bij die pup amper 15 % en als ik een volgende haal doe ik het weer zo, zonder twijfel.

Ik ken iemand die volgens Van den Eynde voert, en die krijgt praktisch GEEN botten, GEEN kalkpreparaten maar compleet de menu zoals hij hier ergens in de archieven staat en zoals Vanden Eynde hem voorschrijft.
Gisteren nog met zijn baasje gemaild , gaat schitterend.

Hoe verklaar je dat ?


Gr.
Roger
Door Lizzy
#1804

Maar waarom dan? Met het zelf samenstellen kan ik PRECIES beslissen hoeveel ik van wat dan ook geef.
Er is NIEMAND die EXACT weet wat er in de zogenaamde 'complete' voeders zit. Hoe weet je dan dat dat WEL precies is wat je nodig hebt?
Snappen jullie wat ik bedoel?
Als je zelf samenstelt is het mogelijk dat je een verkeerd percentage van wat dan ook aanhoudt. Maar wie zegt mij dat de fabrikant het wEl weet? En niet alleen weet, maar ook nog uitvoert.
Ik zeg niet dat zelf samenstellen heilig is, maar zomaar vertrouwen op een fabrikant (die niet precies zegt wat er in zijn voer zit) vind ik ook heel wat ...
Hoi Ink, helemaal met je eens! Ik ga hier en over wat Roger heeft geschreven eens nadenken. Want, dit blijft een interessante materie. Ik denk dat ik hier morgen nog wel even op terug kom!
Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#1805
Zeg, vraagje: als een wolvenpup wat groter en zelfstandiger wordt (en dus niet meer moeders uitgebraakte voeding eet): eet de pups dan als eerste aan de prooi of krijgt de pup de "restjes"?

En, eten pups een volledige prooi op? (als het bijv. een konijn is).

Groetjes, Lizzy
Door oebaya
#1806

Maar waarom dan? Met het zelf samenstellen kan ik PRECIES beslissen hoeveel ik van wat dan ook geef.
Er is NIEMAND die EXACT weet wat er in de zogenaamde 'complete' voeders zit. Hoe weet je dan dat dat WEL precies is wat je nodig hebt?
Snappen jullie wat ik bedoel?
Als je zelf samenstelt is het mogelijk dat je een verkeerd percentage van wat dan ook aanhoudt. Maar wie zegt mij dat de fabrikant het wEl weet? En niet alleen weet, maar ook nog uitvoert.
Ik zeg niet dat zelf samenstellen heilig is, maar zomaar vertrouwen op een fabrikant (die niet precies zegt wat er in zijn voer zit) vind ik ook heel wat ...
Snap wat je bedoelt Ink, maar ik ben ook eens wat fabrikanten van compleet vers gaan bekijken en die zitten ongeveer op die norm die Dhont noemt. Als je helemaal vers geeft, dan moet je uit gaan rekenen van zoveel calcium per zo veel gram rundvlees (is maar een voorbeeld hoor), zoveel calcium per zo veel gram groenten. Die hoeveelheden zijn niet groot en het is een hel van een klus om het uit te rekenen. In mijn ogen zou je toch het moeten weten, om te weten hoeveel calciumhoudende stof je dan nog moet bijvoeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door