Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Aniris
#1801054
Na lang nadenken wil ik dit probleem toch eens hier aankaarten...

Ik heb een Groenendaeler reu van nu 6 jaar oud die eigenlijk al sinds dat we hem hebben verschilllende huidproblemen heeft.

Het wisselt heel erg, door de 6 jaren heen heeft hij last gehad van huidschilfers, jeuk en wondjes in bijv de hals waar gewoon een tijdje het haar was verdwenen. Het is elke keer weer afwachten waar hij dit jaar last van gaat krijgen. Meestal komt en gaat het, maar dit jaar heeft hij behoorlijk last van jeuk en het is deze keer ook erg aanhoudend.
Ik ben van gewone brokken naar geperste brokken overgestapt en hij krijgt nu sinds een weekje of 3 elke dag vers (smuldier welliswaar, mijn moeder is erg anti veranderingen en dit kreeg ik er nog net door. wel haal ik eens in de zoveel tijd een andere kvv voor erbij en wil ik nog vlees erbij voeren.)

De symptomen zijn jeuk in de hals (hier weet ik waarschijnlijk de oorzaak van, ik werk met hem en tijdens de trainingen droeg hij een slipketting waardoor zijn kraag is gesleten.) jeuk op de borst en de oksels, zijn lies en de achterkant van zijn dijen.

Omdat het al zijn hele leven aan de gang is met meerdere soorten voer denk ik zelf aan een allergie voor bijvoorbeeld vlooien of iets dergelijks.

Ik heb net Puur jeuk besteld,  na rondgekeken te hebben op internet en dit forum.

Dus mijn vraag is: Komt dit iemand bekend voor en/of weet iemand hoe je dit behandeld?
Door Lizzy
#1801402
Het klinkt inderdaad een beetje als een allergie voor iets van buitenaf. Heeft hij in bepaalde seizoenen meer last dan in andere?

Wat je kunt proberen is extra visolie of algenolie geven (van een goed merk). Dat bevat omega 3 vetzuren en is goed bij allergieen en huidproblemen. Ik weet niet of je nu nog brokken voert (wordt niet helemaal duidelijk uit je verhaal) maar die kun je het best 100% aan de kant smijten en helemaal over gaan op vers.

Puur Jeuk is een goed idee.

En wat ook een goede optie is: allergie test laten doen bij de dierenarts.
Door eri
#1802095
Hallo,onze bull heeft dit ook gehad en het is nou pas aan het genezen.Wij voeren kvv(verschillende smaken) van Lupa,en een kopje geperste brok van Farm food.Ook doen wij groente op het voer en wat wij eventueel van de warme maaltijd hebben.Wij zijn ongeveer 6 weken van de RC brok af en nou komt pas het herstel van de vacht.Ik denk dat je nog een beetje geduld moet hebben want dit is een langdurig proces,het ontgiften,tenminste dat is mijn ervaring tot nu toe.Wij voeren wel meer vlees in verhouding tot de brok dwz een halve kg vlees en een koffiekopje brok.Met twee bull mastiffs wordt het namelijk een beetje erg duur om ze volledig op vlees te zetten maar nogmaals,ik denk dat je pas na een periode van een week of 6 kunt analyseren.
Door Aniris
#1803603
@lizzy Zoals ik al zei komt en gaat het, maar de warmere maanden schijnen toch iets meer effect te hebben dan de koude.

Hij krijgt nu extra zalmolie door zijn voer, brokken zijn we sinds kort helemaal van af. Ik heb net de Puur Jeuk binnengekregen dus daar gaan we vandaag mee beginnen. Maar als dit ook niet of weinig helpt ben ik zeker van plan om langs een dierenarts/holist te gaan.

@eri Ja ik had al gelezen dat het een behoorlijke tijd kan duren voordat dit soort middelen aanslaan, dus ik ga zeker heel geduldig afwachten hoe alles uit gaat pakken.

In ieder geval iedereen bedankt, ik zal jullie op de hoogte houden van de veranderingen.
Door elianne
#1805414
bijna altijd is het voer de oorzaak van jeuk.....tip; een goed kvv Farm Food ,Prins ed....en idd je hond moet ontgiften,jeuk kan even wat erger worden. Maar hou vol je zal zien dat er verbetering komt. Succes hoor
Door Lizzy
#1805820
elianne schreef: bijna altijd is het voer de oorzaak van jeuk.....tip; een goed kvv Farm Food ,Prins ed....en idd je hond moet ontgiften,jeuk kan even wat erger worden. Maar hou vol je zal zien dat er verbetering komt. Succes hoor
Nou, altijd is wel een groot woord hoor. Ik denk dat jeuk juist vaak onterecht wordt toegeschreven aan voer. Zelf samenstellen, da's natuurlijk nog echt veel beter dan welke KVV dan ook. Want leuk, die KVV prakjes van FF en Prins maar dat blijft natuurlijk op gepimpt met een premix en een olietje hier, een olietje daar. Kortom, je weet nog steeds niet wat je je hond voert en of ie toevallig niet net goed reageert op een van die toevoeging-kjes van de fabrikant.
Door Veerle-scrappyToo
#1820466
elianne schreef: bijna altijd is het voer de oorzaak van jeuk.....tip; een goed kvv Farm Food ,Prins ed....en idd je hond moet ontgiften,jeuk kan even wat erger worden. Maar hou vol je zal zien dat er verbetering komt. Succes hoor
Hier is er ook eentje het bewijs dat die "bijna altijd komt het van het voer" niet echt klopt.
Onze DA was er van overtuigd dat de jeuk bij Nena voortkwam van haar eten en weigerde een bloedtest te doen. We moesten eerst in de voeding kijken en dan nog liefst van al haar gewoon op brok zetten die zij voorschreef :-X. Maar wij zijn nu eenmaal een beetje koppig als dat nodig is ;D en zijn dus een eliminatiedieet begonnen en zo meer. Tot het dus volledig verdween in de wintermaanden terwijl ze nog gewoon haar rauw kreeg. Pas na hard aandringen heeft ze dan een bloedtest gedaan omdat de jeuk terug was en toen kwam boven dat ze allergisch is voor GRAS >:( en in mindere mate voor huisstofmijt en nog minder vlo...
Er zijn echt nog meer redenen dan voeding alleen waar je schat allergisch voor kan zijn en soms iets wat ongelofelijk onlogisch lijkt zoals gras. Ik krijg altijd de reactie " Allée een hond die niet tegen gras kan."
Alleen spijtig dat het soms zo moeilijk te achterhalen is...

En wat die KVV betreft...ook hier hebben we zelf ondervonden dat je niet altijd weet of er iets in zit waar je hond niet tegen kan. In onze zoektocht een merk geprobeert dat enkel en alleen kip zou bevatten, niks extra toevoeging...Tot we het aan Nena gaven: vollop uitslag en jeuk. Nu geven we gewoon rauwe kip en dat geeft geen enkel probleem...mijn conlusie is dus dat er wel iets in dat voer zat aangezien ze op die KVV na twee dagen al zo heftig reageerde
Laatst gewijzigd door Veerle-scrappyToo op wo 10 nov 2010, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Michelle Vrolijk
#1834624
Je kan het laten uitzoeken dmv bioresonantie. Er zijn div DA die er mee werken en goed zijn. Zo heb ik 't gedaan met mijn hond en de uitslag heb je meteen en die klopt naar mijn ervaring altijd!
Gebruikersavatar
Door Papalou
#1845767
Volgens de allergiepaginas zijn de meeste honden allergisch voor dingen als pollen, mijten en vlooien en slechts 1% voor voeding. Wel kan ik me voorstellen dat je door je hond rauw te voeren, zijn weerstand vergroot...

Net als bij ons toch...als ik elke dag diepvriespizza eet zal ik ook eerder ziek worden dan als ik voldoende vitamines, mineralen ed krijg...En vitamines uit een potje zijn toch iets anders dan vitamines in een voedingsmiddel!!
Door nienk
#1866348
hoe gaat het inmiddels?

mijn jack russell Reus had ook al een tijd last van jeuk, gewone DA zei alleen dat het waarschijnlijk een omgevings allergie was en schreef dexamethason voor. dat vond ik niet ideaal, dus ben ik vorige week met Reus naar een holistische DA geweest. in het heel kort komt het er op neer dat (volgens deze arts) Reus zegmaar uit balans is, er is iets niet goed met zijn lever waardoor de verschillende warmte's in zijn lijfje niet meer kloppen, waar hij dus de jeuk van krijgt. ook wat andere dingetjes kunnen daarbij horen (gedrags verandering sinds dat de jeuk erger werd, veel last van diaree, blaasontsteking etc), ook stress/onrust kan er meer te maken hebben. ik heb nu chinese kruiden die s ochtends en s avonds door zijn eten moeten, hij krijgt 6 weken alleen maar konijn en een klein beetje hert, en ontgiftings druppels naast de Puur Jeuk die hij al kreeg. het resultaat is verbluffend. binnen paar dagen al minder jeuk, geen wondjes van het krabben en likken meer, minder haar uitval, hij is attenter, vrolijker, slaapt dieper, speelt speelser, is rustiger met bijvoorbeeld bezoek binnen komen, etc. Hij ziet er ook nu al veel beter uit, mooiere vacht, meer ontspannen koppie, laat zich weer graag overal kroelen en knuffelen, voelt zich duidelijke meer op zijn gemak.

dit even als ervaring voor alternatieve (chinese dus in dit geval) geneeswijzen, ik ben super tevreden en hoewel Reus de druppels en kruiden enorm smerig vind is hij duidelijk nu na slechts 10 dagen al enorm opgeknapt.

ps. beschrijving van bevindingen hol DA is echt heel beknopt, ik heb daar een uur gezeten, zoveel gehoord wat zo erg klopte over mijn hondje, ik weet het allemaal niet precies meer.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door