Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sandra1
#176599
Vanmorgen de da gebeld en de uitslag is er. Uit het bloedonderzoek bl;eek dathij te weinig eiwitten in zijn bloed heeft. De ontstekingscel die gevonden is in de biopten geeft dat ook aan. De behandeling bestaat uit ontstekingsremmers en eiwitrijke voeding. Hij adviseerd naast de dieetbrok elke dag een eitje (gekookt) te geven. Kan ik niet zelf een eiwitrijke voeding voor hem samenstellen? En zo ja willen jullie mij erbij helpen??

Sandra
Gebruikersavatar
Door Hitam
#176601
Wat was de uitslag van de biopten? Ja, je kunt hem gewoon vers blijven geven, met de probiotica erbij. Dat zijn veel beter opneembare eiwitten.

Dat ze hem prednison zouden geven had ik je kunnen vertellen.
Door sandra1
#176606
Ze hebben een ontstekingscel gevonden, maar ik weet niet meer wat voor een precies. Kan ik morgen wel aan mijn eiegen da vragen. De internist heeft alles naar hem doorgestuurd.

Zou ik hem carnibest lam rijst of eend rijst kunnen geven??

Sandra
Door Lizzy
#178310
Hoi Sandra! Ik zie deze nu pas... :-[

Hoe is het nu met hem?

Het klinkt mij eerlijk gezegd allemaal een beetje vaag... Maar aangezien je een eiwitrijke (en ik neem aan een goed opneembare!) voeding moet geven, denk ik dat het niet moeilijk moet zijn om hem met vers te voeren! Vlees (dierlijk eiwit) heeft de beste biologische opneembaarheid.

Ik zou hem dus gaan voeren met mooie vleessoorten, vleesbotten, orgaanvlees, zuivel, eieren en een beetje gepureerde groentes.

Welke dieetbrok adviseerde hij je trouwens?

En wat eet hij nu eigenlijk?
Door sandra1
#178733
Hij had weer de i/d van hills meegegeven.

Tommie heeft trouwens eosinofiele enteritis. Mijn eigen da heeft dit voor mij uitgelegd en het komt erop neer dat er witte bloedcellen zijn darmwand aanvalle en dan met name de roodgekleurde cellen. Het is goed te behandelen met prednison. Bij enkele honden slaat dit niet aan moeten er cytostatica (chemokuur) gebruikt worden. Hopelijk omt hij helemaal van de medicijnen af, maar het kan zijn dat hij zijn hele leven prednison (zeer lage dosis) moet slikken.

Ik weet eigelijk niet zo goed wat ik tommie nu moet geven. Op dit moment staat hij op die brokken :-X en hij heeft geen last van buikpijn (sinds een half jaar) alles wat ik ernaast probeer geeft waterdunne ontlasting :'(. Ik kan hier her in buurt carnibest krijgen maar ik weet niet welke ik dan zou kunnen geven. Het meest voor de hand liggend is lam rijst. Duck wil hij niet meer (ik ook niet meer) en van energique gaat hij ook aan de dunne.
Ik denk dat dat te vet voor hem is. Mijn eigen da is voor brok, maar vind diepvriesvlees ook prima voeding voor een hond. Van de internist moet hij er elke dag een ei bij, maar daar gaat hij ook van de dunne en sinds hij dit krijgt poept hij ook weer snachts in kamer. Hier stop ik dan ook een paar dagen mee.

Ik wil heel graag rauw vlees geven, maar ben een beetje angstig omdat hij van de zomer een campilobacter heeft gehad en zijn darmen nog steeds niet goed zijn. Zou ik het op de manier kunnen doen die qyan heeft gebruikt? (eerst koken dan alleen heet water en dan rauw).

De campilobacter infectie is veroorzaakt daaordat hij een lage weerstand had en de eosinofiele enteritis. Die hij toen ook al had.

Sandra
Gebruikersavatar
Door chooky
#178739
Als ik het goed begrijp heeft hij dus een autoimuunziekte (zijn afweersysteem valt het eigen lichaam aan). Prednison helpt dan omdat het eigen afweersysteem onderdrukt wordt.
Heb je al overwogen om eventueel naar een klassiek homeopathisch dierenarts te gaan? Een constitutioneel middel (afgestemd op de individuele hond, niet alleen op de specifieke klachten, symptomen, maar alles, karakter, gedrag, klachten, eigenaardigheden, etc.) wil met autoimuunziektes vaak wel helpen om het afweersysteem weer op orde te krijgen.
Op het moment dat hij die camphylobacterinfectie kreeg, kreeg hij toen al prednison?
Door sandra1
#178745
Ik heb aan een homeophatisch arts gedacht, maar er bestaat een kans dat hij er helemaal vanaf komt. Dus ik wil hier nog even mee wachten.

Op het moment van de campilobacter infectie had hij geen medicijnen en stond op de duck. De ene dag nog eten als een gek en de volgende dag dood en doodziek. Volgens de internist had hij toen ook al eosinofiele enteritis en hierdoor kreeg de campilobacter de kans toe te slaan.

Sandra
Laatst gewijzigd door sandra1 op za 02 okt 2004, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#178828
Hoi Sandra, waarom ga je anders niet eerst het eten koken/stomen? Dit heeft een paar grote voordelen: je hoeft niet bang te zijn voor bacterieen en in de tussentijd kun je werken aan zijn weerstand. Daarnaast weet je tenminste wat er in zit EN het is dus gezond wat er in zit, geen brokkentroep.

OK, het heeft ook nadelen, het is gekookt. Maar, so what? Het is altijd nog beter als blik of brok! Als het dan goed met hem gaat, ga je het koken langzaam afbouwen en steeds meer dingen rauw aan hem geven!

Had ik jou die recepten (om eten te koken) ooit toegestuurd? Zo niet: ik kan ze zo naar je opsturen, want ik heb ze opgeslagen staan.
Door sandra1
#178913
Ja die had je gestuurd. Ik ga dan alleen geen rijst meer geven, maar gestoomde groentes. En bedankt want jullie nemen de twijfel weer weg.

Sandra
Door Lizzy
#179039
sandra1 schreef: Ja die had je gestuurd. Ik ga dan alleen geen rijst meer geven, maar gestoomde groentes. En bedankt want jullie nemen de twijfel weer weg.

Sandra
Oh ja, ik ben er van overtuigt dat je geen rijst hoeft te geven hoor! Ik zou af en toe wel wat vitaminepoeder geven als ik jou was, want met koken kook je natuurlijk wel het e.e.a. stuk. Maar goed, als je lekker groentes neemt als pompoen (vinden honden heerlijk) en wortel en snijboontjes enzo: dan komt hij heus niets te kort. Ik ben wel benieuwd hoe dat zal gaan, eigen gekookt voer. Houd je ons op de hoogte?

Verder hoop ik dat hij ooit weer van de prednison af kan! Ik heb trouwens ook veel berichten gelezen dat honden er weer vanaf kunnen komen hoor, met deze auto-immuunziekte! Ik zou als ik jou was ook maar helemaal niet meer enten trouwens.... En geef je ook nog probiotica?
Gebruikersavatar
Door chooky
#179268
Hitam schreef: Eosinofiele enteritis is meestal gebaseerd op een allergie of een parasiet. Ik zou dat niet autoimmuun noemen.
Hoeft niet. Er is nog een derde variant waarbij er geen oorzaak voor de reactie gevonden kan worden. En aangezien de reactie die er is inhoudt dat bepaalde witte bloedcellen het eigen lichaam aanvallen, kun je dat een autoimmuunziekte noemen:
http://www.apfed.org/defining.htm
Door sandra1
#179364
Enten doe ik niet meer. Alleen misschien nog weil omdat hij zomers wel zwemt en er hier in het weiland ratten zitten. Als wij terugkijken heeft hij elke keer na de enting diarree gehad. Het kan natuurlijk ook door giardia veroorzaakt zijn. Daar heeft hij een half jaar last van gehad voordat hij daar vanaf was.

Ik heb al eierschillen gespaard en ik heb nog struisvogel liggen dus vanaf morgen krijgt hij lekker zelfgekookt voedsel.

Sandra
Door Lizzy
#179371
Oh oh... Weil is echt de allerrottigste enting die je kunt hebben hoor! De ergste en meeste bijwerkingen heb je bij de Weil enting. Ik zou hem dat dus zeker NIET meer geven...

En laat hem maar gerust zwemmen want Weil is ook overdraagbaar via hondenpies aan lantaarnpalen. Om die reden noemen ze het in Amerika ook wel de "lantaarnpaalziekte".
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 03 okt 2004, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door