Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Amonero
#1780470
Hallo allen, ons even voorstellen, ik ben Vlaamse (B), 40'er en heb 1 kater (gecastreerd) van 16 jaar 5 maand oud (Nero genaamd).  Ik woon op het platteland, kat heeft tuin en omgeving ter beschikking.  Overdag ga ik uit werken en is hij alleen thuis of buiten (kan niet zelfstandig in of buiten huis wanneer ik er niet ben).  Zijn metgezellin sedert enkele weken na hun geboorte (kattin) is op 29/11/2009 overleden aan een maag-of buikgezwel.
Mijn probleem: hij braakt sinds juni/juli: 3 à 4 dagen na elkaar meerdere keren per dag, dan weer 3 dagen niets.  Hij weegt nu nog 3kg100 ongeveer, staat vrij mager.  Woog vroeger bij de 4 kg.
Hij kreeg de afgelopen 8 jaren preventief droogvoer tegen nierproblemen: Renal en en Renal Special.  Dit verliep prima en ben ik heel blij om want hij schijnt geen nierproblemen te hebben nu.  Sinds de braakproblemen heb ik gekookte kip geprobeerd en Sheba...  en onlangs op dit forum gekomen waar ik voor het eerst las over rauwe voeding.  Rauwe lamskotelet eet hij graag, rauwe kippelever niet zo graag.
Da trok bloed: iets met de lever aan de hand (geen nierproblemen, geen schildklierprobleem tenzij lichte verhoogde werking, normaal voor kat op leeftijd).  Hij krijgt nu sinds 8 dagen het medicament Prednisolone 5mg (1 tablet wordt 's avonds geplet en onder de voeding gedaan).  6 dagen zonder braken (unicum!), 7de dag opnieuw veelvuldig braken en voor het eerst een plasje bloed!  Gebeld  naar da: Prednisolone blijkt ontstekingsremmer te zijn met cortisone erin, hetgeen maagproblemen kan geven.  Zanax (of zoiets) (cfr maagbeschermer voor de mens) wordt aangeraden...  Heb dit nog niet kunnen gaan halen.
Heb onlangs een rauw ei gegeven, en ook rauw ei vermengd in verse kaas.
Ben van plan om kruidenbehandeling te proberen (moet ik eerst informatie over vinden).
Iemand tips, aanvullingen, advies,....?  'k Wil eigenlijk niet de cortisonen-toer op, dat ontkalkt ook dacht ik... bovendien vind ik niet dat hij er beter uit ziet....
en is het braken nog steeds geen volledige week opgehouden...
Alle reacties zijn welkom! Alvast heel hartelijk bedankt!
Door Limpy
#1780487
Allereerst welkom op barfplaats!!

Heb je al overwogen de kat helemaal over te zetten naar versvoer? Desnoods kant en klaar versvoer (kvv) uit de vrieser bij de dierenspeciaalzaak in dichtsbijzijnde stad?
Bibi en carnibest zijn ook goed in belgië te verkrijgen en vanwege het hoge vochtgehalte te preferen boven brok....
Dit zijn complete diervoeders waar alles inzit qua bot, spiervlees en orgaan.
Door Amonero
#1780497
dank je wel Tanja voor uw reactie!  'k Heb het zeker al overwogen om volledig op versvoer over te stappen, maar ik ken er eigenlijk niks van.  'k Ga eens op zoek gaan naar de merknamen die je geeft en dat uitproberen!  En ik hou je op de hoogte.  Hoopvolle groetjes,
Amonero
Door Limpy
#1780528
Your welcome!

De meest gangbare merken zijn carnibest, haaksbarf, tinlo en bibi. Je kunt op hun websites kijken voor verkooppunten in jouw buurt.
Omdat in deze voeding al veel vocht zit lost dat al veel op met doorspoelen lever/nieren....(ik heb ook zo´n ouwtje die het er goed mee doet)
En er zit meer orgaanvlees in dan alleen lever (hart,maag,nier) en gemalen bot wat ook goed is.
Veel succes met de zoektocht!
Laatst gewijzigd door Limpy op di 05 okt 2010, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Amonero
#1781605
" quote flin: Hai, en welkom!

  enig idee of Nero wat uit de buurt wegvangt?"

--> hallo, bedankt voor jouw reactie, ik denk niet dat hij iets vangt buiten, ik zie hem daar ook niet meer toe in staat... hij is meer binnen dan buiten trouwens ook...

ik moet nog op zoek gaan naar de versvoeding...
Door Amonero
#1781612
Limpy´s aai-assistente schreef: Your welcome!

De meest gangbare merken zijn carnibest, haaksbarf, tinlo en bibi. Je kunt op hun websites kijken voor verkooppunten in jouw buurt.
Omdat in deze voeding al veel vocht zit lost dat al veel op met doorspoelen lever/nieren....(ik heb ook zo´n ouwtje die het er goed mee doet)
En er zit meer orgaanvlees in dan alleen lever (hart,maag,nier) en gemalen bot wat ook goed is.
Veel succes met de zoektocht!
bedankt voor de informatie, ik moet nog op zoek gaan... ondertussen raakt hij de Sheba al niet meer aan maar smult hij wel van het rauwe lamsvlees.... er moet natuurlijk evenwicht in komen, in dat versvoer...
en spauwen doet hij als de beste  :-[
Door Limpy
#1781637
Aha, Nero is dus een slimme ouwe man die weet wat lekker is  ;D
Wellicht dat er in je dorp een slager zit die evt kippennekjes of ander zacht bot (bv kwartel) en organen voor je wilt bewaren?

Als nero idd last van zn lever heeft kun je hem beter zo min mogelijk lever voeren, hart-nier-maag zijn dan goeie organen om te voeren.
(heb ik eens ergens gelezen maar je krijgt hopelijk nog reacties van mensen die er meer van weten)
Door flin
#1781782
Amonero schreef: bedankt voor de informatie, ik moet nog op zoek gaan... ondertussen raakt hij de Sheba al niet meer aan maar smult hij wel van het rauwe lamsvlees.... er moet natuurlijk evenwicht in komen, in dat versvoer...
en spauwen doet hij als de beste  :-[
och arm,
alstie zo blijft spugen, zou 'k toch nog even terug naar de dierenarts hoor!

en dan om iets tegen die misselijkheid te vragen Primperid oid


  spuugtie z'n voer eruit, of ist gal?
Door Too
#1781788
Flin.. jij hebt kleine Mio toch een tijd een lever-dieet gegeven of je iig ingelezen in leverproblemen?...

Wat als ze m nu meerdere kleine maaltjes geven, in de hoop dattie van t zelfknagen is vnl gevogelte voorzetten zou dat iets kunnen betekenen?
Door flin
#1781807
Too schreef: Flin.. jij hebt kleine Mio toch een tijd een lever-dieet gegeven of je iig ingelezen in leverproblemen?...

Wat als ze m nu meerdere kleine maaltjes geven, in de hoop dattie van t zelfknagen is vnl gevogelte voorzetten zou dat iets kunnen betekenen?
jawel, maar Mio spoog niet,

  dat lijkt nu eerst iets om onder de duim te krijgen?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door