Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Leeuw
#1776122
Hoi,

Ik wil mijn hond wat meer van de wereld bieden, hij krijgt nu taste of the wild droogvoer en 1x per week kvv.
Het is een jack russell x ? (vader nooit gezien), hij is iets hoger dan een jack en ook bruin, etc. Hij is gezond, 12/13kg, mooie glanzende vacht, nooit last gehad van kwetsuren of iets dergelijks en niet onbelangrijk bijna 2 jaar jong.

Kan iemand mij helpen met een testmenu'tje, ik ben woonachtig in eindhoven dus ik weet niet waar alles gekocht kan worden.

Ik ben compleet nieuw hierin, dus wellicht staat dit ook in de verkeerde categorie. Dank alvast.
Door **Jolanda**
#1776199
Welkom!!

Wat bedoel je precies met een testmenu?
Wat wil je gaan voeren? KVV, barf of een combi van beide.

Ik zou je zowiezo aan willen raden om het e.e.a. over het versvoeren te lezen hier op barfplaats in de bieb ;) De info lijkt (en is) heel veel, maar je leerd er enorm van ;) Het is altijd fijn om te weten wat je wel of beter niet moet voeren ect. ;)
Door Lizzy
#1776308
Wil je een zelf samengesteld menu? Want als je dat zoekt, kan ik je daar helaas niet mee helpen.... Ik vind namelijk dat mensen hun eigen menu samen moeten stellen. Dat is de enige manier waarop mensen het kunnen leren, door zelf te lezen, het te begrijpen en dan een menu zelf samen te stellen. Helpt dit topic je niet een beetje op weg? http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html
Door Leeuw
#1778242
Met testmenu bedoel ik dat hij dit goed "oppakt", vastere ontlasting, etc. zoals ik al aangaf wil ik hem meer bieden en niet alleen maar droogvoer. Qua of hij dit zal lusten maak ik me niet zo druk.

Ik heb inderdaad hier op het forum al veel gelezen maar het blijft toch aardig "ingewikkeld" als je dit nog nooit uitgevoerd hebt, ook qua berekeningen van welke soort wel en niet, etc.

Een belangrijk punt voor mij ook waar in eindhoven ik vanalles kan halen, ik zie nu alleen wat mensen die eens in de zoveel tijd langs eindhoven rijden met wat spullen maar daar heb ik niet zo veel aan. Als iemand mij aan kan geven waar je het meeste wel kunt halen, bv. slager type "weetikveel" of juist niet daar en daar...snappen jullie het nog? haha
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1778319
Het lijkt ingewikkeld, maar dat valt wel mee als je er eenmaal mee bezig bent ;)

Ok barfstappen in vogelvlucht:
1. Hier de meeste standaarddingen lezen (check)
2. Kijk naar leveranciers in de buurt en wat die kunnen leveren. Kijk bv hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,70825.0.html
Of je kunt bestellen bij meerdere internetleveranciers die het aan huis brengen. Hier de 2 bekenste: http://www.richardversvoeding.nl/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=28 en http://www.lupa-diervoeding.nl/index_bestanden/Page4410.htm
3. Je maakt een menu en post dat hier. Let bij het maken van een menu op dat je tussen deze percentages voert:
40-50% vleesbot
15-20% orgaan (waarvan max. de helft pens en de rest minimaal hart, lever en nier)
0-15% groente (rauw gepureerd of evt licht gekookt)
15-35% spiervlees
Minimaal 1x per week vette vis voeren wordt aangeraden voor de omega 3 vetten.
Zalm, sardientjes, panharing, makreel zijn hier voorbeelden van.
Voer geen varkensvlees en geen botten van runderen/paard en geen botten van volwassen geit/lam/hert.

Naast de percentages is het handig te weten dat ontlasting van enkel vleesbot op 1 dag wat te hard wordt, voer daar wat orgaan/spiervlees/groente bij.
Alleen orgaan (pens vaak uitgezondert) levert vaak slappe ontlasting op, daar dan weer vleesbot bijvoeren.
Gewoon even in het begin opletten hoe je hond reageert op producten en evt aanpassen.

4. Je zet je menu op dit forum. Dan kun je evt nog tips krijgen.
5. Voeren maar  :)

Succes!
Door Suzanne
#1778605
HOi,
Ik snap dat je overweldigd bent ;-)

Ik heb een tussenweg-adviesje voor je: start op een goede kvv (KompleetVersVoer) wat in de diepvries moet worden bewaard.

Je hebt dan alle tijd om je in te lezen en te kijken hoe de dingen moeten.

Zo heel moeilijk is het niet, ik help je op weg met wat pointers.

- bepaal gewicht van de hond
- bereken aan de hand van de percentages hoeveel (in grammen) je hond in totaal moet eten per dag  
  (percentages te vinden op dit forum; ik zeg niet alles voor ;-)))
- Het aantal grammen wat de hond moet eten per dag; hierover bereken je de onderliggende percentages:
- Je hebt al gekregen de onderverdelingspercentages tussen vleesbot/spiervlees/orgaan en dergelijke.
- Je kunt nu dus berekenen hoeveel gram vleesbot, hoeveel gram spiervlees e.d. je hond per dag moet.
- Die grammen mag je afronden ;-)

Kijk / zoek uit bij welke winkels/internetbestellers je je vlees en andere zaken in kunt kopen en dus probeer erachter te komen waar je wat kunt kopen en hoeveel je daarvan (bijvoorbeeld per week) nodig hebt en op moet kunnen slaan in je vriezer.

Maak op basis van de zojuist uitgerekende grammen een menu rekening houdend met waar jij op dit moment aan kunt komen.

Plaats dat menu met het verzoek om ernaar te kijken.
Tip: zet je berekening erbij.

BESTEL NOG NIETS ;-))
(eerst menu-controle)

Je zult zien dat mensen met je mee gaan kijken en je advies geven over het menu. Op basis daarvan kom je tot een definitief menu.

Niet elke dag hoeft compleet te zijn, als maar over een periode van 2-3 weken alles aan bod komt.
Het voeren van alleen vleesbot is niet aan te raden; daar kun je beter wat anders ook bijgeven om te voorkomen dat je hond verstopt raakt (lichaam moet eraan wennen).
Het alleen voeren van orgaan lijdt soms tot diaree.

Het is niet omdat "men" hier te lui is om een menu voor je te maken, maar ervarling leert dat je zelf sneller leert als je het dus ook zelf doet... je snapt dan waar je mee bezig bent is de ervaring.

Succes!!

Suzanne

[quote="Leeuw"]
Met testmenu bedoel ik dat hij dit goed "oppakt", vastere ontlasting, etc. zoals ik al aangaf wil ik hem meer bieden en niet alleen maar droogvoer. Qua of hij dit zal lusten maak ik me niet zo druk.

Ik heb inderdaad hier op het forum al veel gelezen maar het blijft toch aardig "ingewikkeld" als je dit nog nooit uitgevoerd hebt, ook qua berekeningen van welke soort wel en niet, etc.

Een belangrijk punt voor mij ook waar in eindhoven ik vanalles kan halen, ik zie nu alleen wat mensen die eens in de zoveel tijd langs eindhoven rijden met wat spullen maar daar heb ik niet zo veel aan. Als iemand mij aan kan geven waar je het meeste wel kunt halen, bv. slager type "weetikveel" of juist niet daar en daar...snappen jullie het nog? haha
[/quote]
Laatst gewijzigd door Suzanne op ma 04 okt 2010, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door **Jolanda**
#1779238
Ik zou je adviseren om je hond eerst volledig op kvv te zetten en met de tijd je rustig inlezen hier op het forum. ;)

Probeer dan een menu in elkaar te zetten en post dat hier...je zult vanzelf zien of je afgeschoten word of niet. Meestal niet, omdat we nieuwelingen graag op de goede weg willen helpen en je dus sturen in je menu. Bijv geen nieren (komt helaas vaak voor) of verkeerde dingen op 1 dag (bijv vis en orgaan, dat laxeerd erg) ect ect. Aan de hand van die tips kun je je menu aanpassen en opnieuw posten ;)

Leveranciers, slagers ect kun je vinden in de a la carte lijst op het forum ;) Houd ook de vraag en aanbod in de gaten want wie weet wat voor iets leuks je daar tegen komt ;)

In de verzamelplaats worden oproepjes geplaatst om samen bij een leverancier te bestellen. Het voordeel daarvan is, is dat er geen of minimale vervoerskosten betaald hoeven te worden, of dat er vlees uiteindelijk door het hele land gaat waar je dan van kunt 'meeprofiteren'. Dus als iemand langs einhoven gaat, kun je die persoon vragen om in Eindhoven te stoppen (bij van de valk bijv) dan kun je toch meebestellen met goedkoop vlees. Het zou dan ook fijn zijn wanneer je zelf eens aanbied om voor de mensen in de regio eindhoven bijv naar de IC in rotterdam te rijden. Vervoerskosten worden altijd gedeeld ;)
Door Leeuw
#1780934
Oke, ik heb eens gepuzzeld en nog het een en ander doorgelezen.

Ik ben tot het volgende gekomen en dit is uiteraard een startopzet, als dit goed is kan ik voor de hele week een menu maken.

Leeuw weegt 14kg en als je dan uit gaat van 2% is dat 280gram per dag aan voedsel.

Eendennek 50% = 140gram
Runder pens 10% = 28gram
Konijnenhart 10% = 28gram
Groente ? 15% = 42gram
Spiervlees Konijnenpoot 15% = 42gram

Klopt dit? En wat kan er het beste aan groente gevoerd worden?

Ik las ook dat als je hond nog niet aan bot gewend is je het beste zachte bot kunt voeren, vandaar de eendennek.
Laatst gewijzigd door Leeuw op wo 06 okt 2010, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1781048
Dit klopt  :) Maar je hoeft het niet persé per dag uit te rekenen.
Per week is makkelijker.
En daarbij is het belangrijk dat je minimaal 5 diersoorten + vis voert. En qua orgaan: pens, hart, lever en nier.
Idd beginnen met zacht bot, dat zijn kippennekken, kipkarkas, konijnenrug, eendennekken, kwartel, parelhoen. Gaat dat goed dan kun je uitbreiden met eendenrug, fazant, konijnenpoot, kippenpoot enzo. en daarna evt nog haas of zachte lamsribben als je wil.
Nog een keer puzzelen  ;)
Komt vast goed.

De groentes kunnen het beste gepureerd worden, maar evt mogen ze ook licht gekookt zijn.
Hier een lijstje wat je kan voeren: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,795.0.html
Door Leeuw
#1781261
Ik zit te kijken op lupa-barf en wat is nou precies allemaal spiervlees want hier op t forum staat ook dat kopvlees onder spiervlees valt maar waar valt "hertenvlees" onder, van welk deel komt het?

En 1x per week vis, door wat moet dat vervangen worden? vleesbot? of?

Nog meer vragen, je bedoelt per week als in

ma: zoveel gram vleesbot + orgaan
di: zoveel gram spiervlees + groente
wo:
etc

of wat bedoel je precies?
Laatst gewijzigd door Leeuw op wo 06 okt 2010, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1781404
Ok lupa is een goede leverancier die alles heeft wat wil in barf.

Idd zoals je dat menu schrijft is goed, per week kom je dan compleet uit binnen de barf-percentages.
En dan ga je de week erop gewoon weer opnieuw hetzelfde menu voeren of evt met afwisseling, wat je zelf wil.

Vleesbot is bot met vlees, verhouding ongeveer 50% vlees/50% bot. Bv. kipkarkas, eendennekken, parelhoenkarkas enz.
Spiervlees is al het vlees dat geen orgaan is en geen bot bevat. Hertenvlees is dus idd spiervlees/vlees zonder bot, andere voorbeelden zijn paardensnijlingen, gemalen hazenvlees, konijnenvlees enz.
Orgaan is duidelijk.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1781411
Kopvlees en hertenvlees zijn inderdaad allebei spiervlees. Spiervlees is alles wat het skelet bij elkaar houd.
Strotten schuiven we hier meestal ook onder spiervlees.
Karkassen, ruggen, nekken, ribben, koppen, vleugels en poten (bv kippepoten, géén poten van dieren anders dan gevogelte, konijn en haas geven) zijn vleesbotten (gemiddeld 50% bot en 50% vlees, dus geen kale botten).
Lever, nier, hart, long, hersenen, tong, milt en testen zijn orgaan.

Als je zalmkoppen geeft kan je dan meetellen als vleesbot, maar als je bijvoorbeeld een panharing of sardine geeft tel je dat als compleet.
Dus dan mag het gewicht van de sardine van het totaalgewicht voor die week afgehaald worden voordat je de percentages erop los laat.

Veel mensen doen bijvoorbeeld zoiets als dit:
ma: vleesbot + spiervlees + groenten + eitje
di: vleesbot + orgaan + groenten
wo: vis + spiervlees + groenten + klein beetje huttekase of yoghurt
do: vleesbot + orgaan + groenten
vr: vleesbot + spiervlees + groenten + eitje
za: vleesbot + orgaan + groenten
zo: vleesbot + spiervlees + groenten klein beetje huttekase of yoghurt
Door Leeuw
#1781489
Top dat jullie zo goed meedenken haha..

Ik heb nu het onderstaande, dit is goed?

ma: eendennek + hertenvlees + brocoli + eitje
di: konijnenrug + konijnenhart + komkommer
wo: zalmkop + gemalen hazenvlees + wortel + klein beetje huttekase of yoghurt
do: kippennek + rundernier + snijbonen
vr: kwartelkarkas + paardenvlees gemalen + bietjes met blad + eitje
za: konijnenpoot + lamshart + zoete aardappel
zo: runderkopvlees + geitenvlees + appel + klein beetje huttekase of yoghurt
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1781616
Wauw 10 soorten + vis, luxe hoor!

Komkommer is voornamelijk water, die zou ik vervangen door een andere groente, bijvoorbeeld een bladgroente.
En zoete aardappel kan, maar niet te veel.
Ga je de groenten nog per week afwisselen of wil je dit iedere week gaan geven?
Ik vind zelf een gepureerde groentenmix van 10-15 verschillende groenten erg prettig werken (die vries ik in in kleine bakjes) maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. 1 groente per dag is in principe ook prima.

Verder mis ik lever en pens.
Welke percentages / gewichten houd je aan?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door