Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lizbos
#1762716
Hallo,

Ik heb sinds 3 maanden een Duitse herder van 2,5 jaar van 25 kg.
Ik ben nu al de 4e eigenaar en de vorige eigenaren hebben hem allemaal weggedaan
vanwege diarree.
Eerst werd er gedacht dat het aan zijn alvleesklier lag maar de waardes waren goed.
Hij heeft een bloedtest gedaan waar niks uit kwam, een 3 daagse ontlasting test en daar kwam
uit dat hij giardia en brillendoosjesgist heeft. Hij is daarvoor behandeld maar blijft aan de diarree.
Hij heeft nu hypoallergeen voeding van royal canin maar ook dat helpt niet.


Ik ben ten einde raad en weet niet wat ik nog meer kan doen.
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1762803
Welkom hier!

Zou allereerst overgaan op een goede kvv (kant en klaar versvlees), zoals bv carnibest, energique, naturis enz.
Lees hier voor meer info: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,70428.0.html
Hier los je het niet direct mee op, maar zijn weerstand wordt er wel beter van en de ontlasting is stukken minder en vaak ookal wat vaster.
Probiotica lijkt me ook een goed plan voor de weerstand.
Brillendoosjesgist ken ik niet.
Maar ik weet van Giardia dat ze zichzelf keer op keer kunnen besmetten. Zaak is dan een voldoende lange kuur van bv panacure te geven en daarnaast alles grondig schoon te maken, liefst met een stoomreiniger en dekens van de hond in de diepvries bv, dit omdat Giardia onder vele omstandigheden kan overleven.
Is wel even wat werk, maar dan is de kans dat hij daarvan afkomt wel het grootste.
Ook van mij de vraag: heeft hij nog steeds giardia, zo ja dan zal hij toch weer een kuur moeten hebben.

Dat is niet prettig altijd diaree voor je hond, maar ik denk dat je in de juiste richting zoekt.
Hopelijk kunnen je de giarda onder controle krijgen en komt hij ook van die gist af.
Beterschap met je herder!
Door inni
#1762814
Ik zou de ontlasting nog 's laten controleren en hem alvast probiotica gaan geven en overgaan op kvv, dit kan zeker geen kwaad maar als de Giardia of gist er nog zitten blijf je natuurlijk sukkelen. Daarom eerst 's kijken of dat opgelost is.

Veel succes en laat 's horen hoe 't gaat.
Door yvette_van_alert
#1764076
Er is helaas een nieuwe diarree veroorzakende parasiet in opkomst. Nu ben ik helaas de naam kwijt. Hij wordt vaak samen met giardia geconstateerd MITS er op getest wordt. Zal er vandaag ff naar informeren.
Door Juul
#1764091
Ook al zou Giardia nu weg zijn, dan kan de darmflora/darmwand zo aangetast zijn, dat de diarree blijft. Bij mijn hond was met 4 mnd giardia geconstateerd, behandeld en was weg, de diarree bleef. Blijkbaar was de darm nu zo gevoelig voor bepaalde bestanddelen in brok dat ie geirriteerd bleef. Verschillende soorten brok geprobeerd, hoe lichter verteerbaar, hoe meer diarree.
Ten einde raad overgestapt op (eerst gekookte) kip en rijst, probleem in twee dagen opgelost. Toen overgestapt op rauw (eerst kvv), geen last meer gehad.
Ik moet wel zeggen dat ie qua darmen nog wel gevoelig kan zijn. Maar ik zou zeker een overstap proberen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1764273
yvette_van_alert schreef: Er is helaas een nieuwe diarree veroorzakende parasiet in opkomst. Nu ben ik helaas de naam kwijt. Hij wordt vaak samen met giardia geconstateerd MITS er op getest wordt. Zal er vandaag ff naar informeren.
Trichomonas fetus?
Door TessaLexie
#1764864
als pup werd bij onze Lexie ook giardiase geconstateerd (diarrhee: echt een fontijntje, krampen, ...) ... behandeling gevolgd en testen naderhand negatief MAAR ze heeft er gevoelige darmen overgehouden ... Ze is nu 6 jaar oud en heeft regelmatige infecties (gelukkig de laatste jaren minder) en ook haar stoelgang is nooit echt normaal geweest en nog steeds niet (redelijk liquide), maar verder is ze een levendige en gelukkige hond ... Ik ben geen medische expert, maar uit ondervinding denk ik vooral dat voeding belangrijk is en het is een beetje aftasten wat je hond het beste ligt ... brokvoeding-droogvoeding-vers voeding enz alles hebben we geprobeerd doorheen de jaren en nu houden we het bij gekookte rijst met groenten (worteltjes, prei, ...) en rundshart of kip alsook als snackje hondenkoekjes (één soort dat ze verdraagt) en raar maar waar sommige babykoekjes; Van zogauw dat ze "meesnoept" met ons ... hop weer diarrhee en darmkrampen .. Natuurlijk is dit van toepassing op onze Lexie, maar we hebben ook de eerste jaren moeten zoeken wat ze verdraagt en wat niet ... horendol werden we ervan  ...  ....traumeel geven we ook nog steeds, alsook homeopathie en bij erge crisis AB, maar dit is eerder voor haar darminfectie (volgens de DA heeft de giardiase als pup haar darmpjes aangetast en blijft ze hierdoor vatbaarder MAAR kan ze daarom wel een heel mooie gezegende leeftijd bereiken)    ... die gistbacterie ken ik niet ... Ik hoop echt dat je de juiste voeding vindt, maar geef het aub niet op ... Ocharme 2,5 jaar en al de vierde eigenaar ..  hoe is het toch mogelijk dat men om die reden zijn hond wegdoet ... misschien speelt de aanpassing van omgeving en nieuw baasje ook een rol (andere etensgewoonten, ....) ... moet ook niet makkelijk zijn voor een hond om zich alsmaar opnieuw te moeten aanpassen  Veel sterkte .....

NB. onze lexie is het guitige hondje links op de foto
Door Jacqueline1968
#1765328
wij hebben ook enorm getobt met giardia, want een kuurtje lost het echt niet 'ff" op, tenminste heel vaak niet.
de ene giardia stam is resistent tegen metrazol, de ander tegen panacur en sommigen tegen allebei.

maar........ als het eruit is, is de hond behoorlijk kapot van binnen, giardia maakt de dunne darm stuk wat echt nogal heftige gezondheidsgevolgen heeft.

wat ik zou doen:
nog eens testen:

als de giardia er niet uit is hebben wij het als volgt gedaan;
6 dagen panacur, week rust, 6 dagen panacur.
dit omdat de giardia in verschilende stadia in de hond leeft en je vrijwel nooit met 1 kuur alles om zeep helpt.

hele goede probiotica zoeken en naar een goede (klassiek) hoemeopaat zoeken en/of naar een holistisch dierenarts gaan
op kvv over, en het liefst op 1 van vlees wat de hond nog nooit gehad heeft (eend ofzo, is ook lekker voedzaam) zodat voedingsintolerantie niet optreedt, de kvv zorgt voor een veel zuurder darmmillieu wat de giardia niet leuk vindt.
wat ook helpt om de darm te beschermen is elke dag een halve eetlepel hoge kwaliteit kokosolie door het voer
en verse groenten, mits de hond dat verdraagt om de darmen te vullen
Pens (indien het verdragen wordt) is goud waard, heeft bij Gorby de omslag gegeven van mager en ziek, naar opknappen, aankomen, spiermassa bouwen, weerstand verhogen.

3 maaltijden op een dag;
a. omdat de hond dan continu darmvulling heeft en parasieten dat niet fijn vinden.
b. omdat de hond dan met zijn beschadigde darmen meer kans krijgt voeding op te nemen, want echt, die dunnedarm is helemaal kapot, lees maar eens wat giardia doet met de darm, das echt wel dramatisch.

met gorby gaat het nu na 1.5jr goed, en nog zijn zijn darmen zeer kwetsbaar, dat kan ook jaren duren voordat dat eneigzins hersteld is, ook de voedings intolerantie die het gevolg is van de schade kan lang duren eer het hersteld is.

versvoeren is echt wel de 1e stap, die lichtverteerbare brokken maken het zeker niet beter.
gorby kon trouwens in 1e instantie echt het vers niet aan, die hebben we heel even op een zalm x aardappelbrok gehad om rust te creeren (dit in overleg en opdracht van de klassiek homeopate) toen dat goed ging hebben we verse pens toegevoegd, theelepeltjes maar, het heeft moeite gekost maar toch kregen we hem op kvv.

Op dit moment voeren we hem half pens, half kvv, de pens is echt een verademing voor de darmen want sinds hij dat krijgt heeft hij weer mooie donkerbruine keutels en dat hebben wij bij gorby nog nooit eerder meegemaakt.

sterkte en succes, het kan moeite kosten, maar je kan het overwinnen, die darmparasietjes, de basis, zo hebben wij ervaren, zit in de hond zelf, en dat begint met juiste voeding, of je nu gaat barfen of kvv-en, maar vers geeft een omgeving in de darmen die veel weerbaarder is
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door