Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door barbarella
#1740805
Oh, help! Onze kleine Sammy (Yorkshire terrier-mix van 5 jaar, 4,6 kg) heeft vreselijk last van jeuk  :( . Ik heb hem in maart in huis genomen en toen kwam hij met een dubbele oorontsteking (en koorts, 39,9). Die is behandeld met antibiotica. In juni kreeg hij kennelhoest die overging in een luchtwegeninfectie (met koorts, 40,1). Weer antibioticakuur. Toen ik hem in huis nam heb ik hem direct van de brokken en blikvoer afgehaald en op versvlees en groenten gezet, omdat hij krabbelde en jeuk had en omdat de andere 3 dat ook eten. De huidproblemen verdwenen, de jeuk was weg en toen zijn oorontstekingen over waren was het een vrolijk en blij hondje. Tot de kennelhoest. Nu heeft hij echter weer jeuk, krabbelt zich open en hij gloeide, dus vanavond naar de DA geweest. Nu blijkt hij een ontstoken huid te hebben met kleine wondjes van het krabben en wederom koorts, zij het niet zo hoog als de vorige keren: 39,6. De DA zegt dat hij een verzwakte weerstand heeft en dat hij daarom zo gevoelig is voor ontstekingen en koorts. Hij heeft een prikje gehad tegen de jeuk en eentje met antibiotica. De koorts is nu wat gezakt. De DA denkt eventueel aan een voedselallergie (eiwitten, gluten, vetten of een combinatie). Nu probeert ze Sammy aan de Hill's blikjes te zetten, maar is dat beter dan versvlees? Eventueel kan het ook nog iets anders zijn (wat dan weer onderzocht moet worden) dat de oorzaak is van zijn verzwakte weerstand. Heeft iemand enig idee wat dat dan kan zijn? Ik vind het zo vreselijk om hem te zien met die jeuk en dat gekrab. Hij is zo zielig. Ik heb allerlei soorten shampoo geprobeerd, maar niks helpt. Nu heeft hij allemaal kleine wondjes van het krabben en bijten. Kan ik iets doen om de jeuk snel iets te verzachten? Is het een idee om hem iets van een rompertje of zo aan te doen, zodat hij zich in ieder geval niet kapot kan krabbelen? Of verstik ik z'n huidje dan? Ik ben echt ten einde raad. Ik hoop dat iemand me (en dan vooral Sammy) kan helpen!
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1740914
Ik kan de koorts in combinatie met een voedselallergie niet zo goed plaatsen.  :-\
(Al ben ik geen DA, dus als 't niet klopt wat ik zeg hoop ik dat iemand 't corrigeert).

De Hill's blikjes zou ik laten voor wat ze zijn, vers is veel gezonder en al zou het toch een voedselallergie zijn, dan kan je met een eliminatie-dieet achterhalen waar hij niet tegen kan.

De antibiotica is niet zo lekker voor zijn darmflora en weerstand, dus ik zou beginnen met een probiotica kuurtje en het opkrikken van zijn weerstand met bv een kuurtje Cat's Claw of Echinacea.

En verder vraag ik me inderdaad ook af wat de DA eventueel nog nagekeken heeft.
Door Lizzy
#1741192
barbarella schreef: Oh, help! Onze kleine Sammy (Yorkshire terrier-mix van 5 jaar, 4,6 kg) heeft vreselijk last van jeuk  :( . Ik heb hem in maart in huis genomen en toen kwam hij met een dubbele oorontsteking (en koorts, 39,9). Die is behandeld met antibiotica. In juni kreeg hij kennelhoest die overging in een luchtwegeninfectie (met koorts, 40,1). Weer antibioticakuur. Toen ik hem in huis nam heb ik hem direct van de brokken en blikvoer afgehaald en op versvlees en groenten gezet, omdat hij krabbelde en jeuk had en omdat de andere 3 dat ook eten. De huidproblemen verdwenen, de jeuk was weg en toen zijn oorontstekingen over waren was het een vrolijk en blij hondje. Tot de kennelhoest. Nu heeft hij echter weer jeuk, krabbelt zich open en hij gloeide, dus vanavond naar de DA geweest. Nu blijkt hij een ontstoken huid te hebben met kleine wondjes van het krabben en wederom koorts, zij het niet zo hoog als de vorige keren: 39,6. De DA zegt dat hij een verzwakte weerstand heeft en dat hij daarom zo gevoelig is voor ontstekingen en koorts. Hij heeft een prikje gehad tegen de jeuk en eentje met antibiotica. De koorts is nu wat gezakt. De DA denkt eventueel aan een voedselallergie (eiwitten, gluten, vetten of een combinatie). Nu probeert ze Sammy aan de Hill's blikjes te zetten, maar is dat beter dan versvlees? Eventueel kan het ook nog iets anders zijn (wat dan weer onderzocht moet worden) dat de oorzaak is van zijn verzwakte weerstand. Heeft iemand enig idee wat dat dan kan zijn? Ik vind het zo vreselijk om hem te zien met die jeuk en dat gekrab. Hij is zo zielig. Ik heb allerlei soorten shampoo geprobeerd, maar niks helpt. Nu heeft hij allemaal kleine wondjes van het krabben en bijten. Kan ik iets doen om de jeuk snel iets te verzachten? Is het een idee om hem iets van een rompertje of zo aan te doen, zodat hij zich in ieder geval niet kapot kan krabbelen? Of verstik ik z'n huidje dan? Ik ben echt ten einde raad. Ik hoop dat iemand me (en dan vooral Sammy) kan helpen!
Jouw hond heeft dus nu een combinatie van Corticosteriode binnen gekregen en antibiotica? Ik denk van wel... Pjieuw. Heftig.

Nee, natuurlijk is Hill's niet beter dan een rauwe/verse voeding. Ik vind het allemaal een erg warrige uitslag hoor. Verzwakte weerstand (goed idee om dan AB te geven ::)) en een voedsel allergie tegelijkertijd. Kortom, jouw DA weet het waarschijnlijk ook niet en werkt zijn standaard protocol af.

Aangezien de weerstand van jouw hond inderdaad knap om zeep is geholpen door alle medicatie, zou ik eerst op zoek gaan naar een holisitisch DA. Eentje die niet gelijk met prednison en antibiotica klaar staat. Pro-vers zou mooi meegenomen zijn.

Misschien is het handig om nu eerst even aan de weerstand te gaan werken. En eigenlijk kun je daar pas goed mee beginnen als de AB kuur afgelopen is. Ik zou wel beginnen met probiotica te gaan geven. Om de darmflora te verbeteren. Ik denk dat je dit het beste het komende half jaar maar kunt blijven geven. Als de AB kuur afgelopen is, dan kun je volgens mij het beste eerst een ontgiftingskuur doen. Misschien doe je dit het beste in overleg met een holistisch DA. Je kunt bijv. Drainage Compositum van de Groene Os geven. En als je dat gedaan hebt, dan gaan bouwen aan de weerstand. Ik zou inderdaad Echinacea geven en daarnaast ook Plantago en Cat's Claw. Deze drie middelen zitten in de Echinacea Extra Forte van Bloem. En ook probiotica blijven geven. En dan even kijken hoe het gaat.

Als je toch een voedsel allergie vermoed, ga dan een KVV geven met een diersoort die jouw hond nog nooit eerder heeft gehad en ga een eliminatie dieet doen. Dat lijkt mij de verstandigste aanpak.

Heeft jouw hond recent nog gezwommen? Ook voorlopig niet meer laten zwemmen. Het stikt nog steeds van de smerige bacterieen in het water (blauwalg en dergelijke).
Door barbarella
#1742887
HannekeKjell schreef: Ik kan de koorts in combinatie met een voedselallergie niet zo goed plaatsen.  :-\
(Al ben ik geen DA, dus als 't niet klopt wat ik zeg hoop ik dat iemand 't corrigeert).

De Hill's blikjes zou ik laten voor wat ze zijn, vers is veel gezonder en al zou het toch een voedselallergie zijn, dan kan je met een eliminatie-dieet achterhalen waar hij niet tegen kan.

De antibiotica is niet zo lekker voor zijn darmflora en weerstand, dus ik zou beginnen met een probiotica kuurtje en het opkrikken van zijn weerstand met bv een kuurtje Cat's Claw of Echinacea.

En verder vraag ik me inderdaad ook af wat de DA eventueel nog nagekeken heeft.
Dank jullie voor het meedenken en jullie goede adviezen. De koorts is inmiddels verdwenen en hij krabbelt ook minder, dus dat is in ieder geval iets. Ik had als experiment 1 blikje Hill's meegekregen. Heb het voor hem gezet, maar hij wilde er niets van weten en zat jammerend onder de aanrecht voor zijn vers met peentjes  ;).

De voedselallergie zou de oorzaak zijn van zijn huidproblemen. De koorts zou komen van de ontsteking, dus niet van de voedselallergie. En de oorontstekingen en luchtwegeninfectie zouden komen door de te lage weerstand. De voedselallergie is dus niet de oorzaak van de koorts zelf. De anaalklieren zijn nagekeken, maar dat was in orde. Met verdere tests wilde de DA even wachten, omdat ze eerst de oude medische gegevens van Sammy van de vorige dierenartsen wilde opvragen. Ze hoopt dat er al iets bekend is zodat ik niet voor niks allerlei tests moet laten doen die al eens gedaan zijn. Hoe dat afgelopen is hoor ik maandag. Ben wel erg blij dat hij minder jeuk heeft en dat die koorts weg is. Kun je al probiotica geven als de antibioticakuur nog loopt?

Wat doen Echinacea en Plantago en Cat's Claw precies? Kan dat geen kwaad om dat en probiotica allemaal samen te geven? Kan ik dat allemaal krijgen bij de reformwinkel?

Zwemmen doet hij trouwens niet, want hij houdt niet zo van water. Dus dat kan het in ieder geval niet zijn. Fijn om toch iets uit te kunnen sluiten.
Door Nynke
#1742967
barbarella schreef: Wat doen Echinacea en Plantago en Cat's Claw precies? Kan dat geen kwaad om dat en probiotica allemaal samen te geven? Kan ik dat allemaal krijgen bij de reformwinkel?
Die werken allemaal weerstandverhogend  :)  en je kunt ze kopen bij De Tuinen of een reformwinkel  :) :)
Door barbarella
#1746637
Weer een paar dagen verder. Koorts nog steeds weg en hij krabbelt niet meer.  :) De DA heeft de gegevens van de vorige dierenartsen ontvangen. Daaruit blijkt dat hij (naast de standaard entingen en de castratie) 1x is behandeld voor een rode, jeukende huid, maar dat er verder niks mee is gedaan.  :-\ Is het wijs om eerst een reinigingskuur en eliminatiedieet te doen en 'weerstandverhogers', voordat we ons in een avontuur storten om te achterhalen wat hij nou eigenlijk mankeert? Als inderdaad een voedselallergie en/of de verlaagde weerstand de oorzaak zijn van zijn problemen zou hij daarna toch in orde moeten zijn? Hij is erg bang bij de DA dus ik wil hem daar zo weinig mogelijk naartoe trekken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door