Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door carlak
#1739957
Ik woon met onze fox terrier in turkije. We hebben het afgelopen jaar veel problemen gehad en torenhoge rekeningen van de dierenarts(en) Ze verdachten hem van epilepsie maar gelukkig blijkt alles een voedselprobleem. Via internet waar ik de symptonen heb aangegeven kwam ik op barf. aangezien de dierenzaken in turkije geen diepvries verkopen en opsturen naar daar onmogelijk blijkt heb ik een zelfmaak recept gevonden : kilo gemalen rundvlees, pond gemalen sperciebonen, pond wortelen en pond bloemkool, pond fijngesneden rauwe kippemaag of  lever, grote pot yoghurt, pan rijst, 4 rauwe eieren, paar scheppen olijfolie, wat noten eventueel een appel, blik doperwten. Dat hussel ik in een afwasteil door elkaar en kan daar 30 zakjes voer van maken dat ik invries en foxy krijgt er dagelijks 2. Verder 1 pensreepje en/of een runderbot. Tot onze verbazing knapte ze binnen 14 dagen op (had dunne ontlasting, kotste tot 3x per dag geel schuim stond met stijve poten te shaken en zakte soms in elkaar (wel bij bewustzijn) met opgeblazen buik. poepen veranderde in 2 kleine witte balletjes per dag en niet 1x meer gespuwd. Ik kan daar mee doorgaan ware het niet dat vlees in turkije extreem duur is. Ik betaal voor 1 kg rundvlees 15 euro, plus de andere zaken. Dan heb je de beste kwaliteit maar hoeft natuurlijk niet. Ik zie op deze site veel mensen die allerlei slachtafval halen bij de islamitische slager. Die heb je daar natuurlijk ook. maar dan komt mijn probleem hoe krijg ik dat in eetbare porties voor mijn hondje. Ik heb alleen een elektrisch keukenmachinientje.Ik kan moeilijk een kop of nek of een vids door de rest van het eten doen, moet ze die zelf slachten en hoe zit het dan met de botten. ik hoor mijn hele leven al dat kippebotjes en graten zo gevaarlijk zijn. Ik ben nu nog in  NL kan ik barf ook op een gedroogde manier kopen en meenemen? Ik begrijp dat ook bullepees heel goed is (kan ik dus gedroogd meenemen) Please help me met adviezen. Ik ben heel blij dat mijn 10 jaar oude hondje weer nieuw is, maar al die kosten lopen teveel op Zit nu dus op 4 euro per dag !!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1739972
Hoi welkom hier!

Goed te horen dat je hond zo opgeknapt is van je samengestelde menu.
Het lijkt niet echt op een BARF-menu zoals we die NL voeren.
Hier voeren we:
40-50% vleesbotten (denk aan kipkarkas, kippenvleugels, eendenrug, konijnenrug enz.)
0-15% rauwe gepureerde groentes oftewel groentemix
15-20% orgaan (waarvan de helft uit pens bestaat en de rest uit hart, lever en nier en overige organen)
15-45% spiervlees (denk aan rundvlees, paardenvlees, lamsvlees, al het vlees wat geen bot en geen orgaan is)

Maar nu is het de vraag hoe goed je aan producten kan komen in Turkije.
Om compleet te voeren, voer je minimaal 4-5 diersoorten + vis.
Ik zou dus kijken waar je aan kan komen in Turkije en wat betaalbaar is daar.
Via de islamtische slagerijen kun je vaak goed aan orgaanvlees en spiervlees komen.
Kippenvleugels, kippenbouten zal ook niet zo'n probleem zijn denk ik.
Een heel visje zoals sardientjes of een stuk zalm zou ook wel moeten lukken denk ik.
Ik weet alleen niet of ze daar dezelfde prijzen hebben als hier, dat weet jezelf denk ik het beste.

Het is dus wel de bedoeling dat je hond de hele visjes zo wegeet, net als de kippenvleugels/-karkas of eendenrug.
Zolang de botten rauw zijn kan dit geen kwaad. Gegaarde botten van dieren zijn wel levensgevaarlijk, daar komt het dan ook van dat wij altijd riepen hoe gevaarlijk kippenbotjes zijn.
Ik zou zeggen nu in NL bent, probeer het eens uit met wat kippennekjes of kipkarkas (bij de poelier of verswinkels), mocht je in Turkije ook aan voldoende producten kunnen komen, kun je het daar verder zetten.
Naast het uitproberen kun je dan ook kijken of jezelf een goede menu kan maken, evt hierzetten zodat meerdere mensen kunnen kijken of het een goed menu is voor je hond.
Hier veel info hoe te beginnen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,17448.0.html
Door Daphne&Jayden
#1739982
Welkom op BP!

Heel goed dat je je hond barf wil gaan voeren.
Heb je in Turkije internet? Dan adviseer ik je om eerst hier het een en ander te lezen.
Om te beginnen hier:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 326.0.html

Je voert wel extreem veel groenten en geen bevleesd botwerk.
Runderbotten zijn sowieso veel te hard voor je hond. Ik denk dat je beter eerst in barf kunt verdiepen voordat je weer zo'n mix maakt.

Het beste is heel veel te lezen hier, kijken wat er wel betaalbaar te verkrijgen is, daar een menu van te maken en dan hier te plaatsen, zodat je daar adviezen op kunt krijgen.
De mix die je gemaakt heb, lijkt om eerlijk te zijn, verre van goed voor je hond, zou daar maar mee stoppen. Je kunt ook beginnen met kip, rundvlees, lever, kippemaag en 1 klein gedeelte groenten. Kan dus ook een gedeelte van je mix erbij doen, denk dat je hondje anders te korten krijg, als ze alleen je eigen mix te eten krijgt.
Laatst gewijzigd door Daphne&Jayden op wo 01 sep 2010, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1739985
Hallo Carla, welkom!

Fijn dat t geen epilepsie is bij je hond maar dit recept... k weet niet of dat op de lange duur zo compleet is
Er zit in verhouding erg weinig vlees in, nauwelijks calcium etc en erg veel koolhydraatrijke zaken.

Is al t vlees zo vreselijk duur in Turkije ook kip en lam/schaap, geit? Zoals je al zegt hoeft t allemaal niet van "biefstuk-kwaliteit" te zijn
Organen worden ws ook door mensen gegeten en zijn dus ook niet erg voordelig

Met een handmolen bv Porkert en de nodige spierkracht is bv.kip[karkas muv de poten] wel te malen, andere mogelijkheid is om je hond zelf te laten kauwen  :) dan hoef jij t alleen maar in meal-size porties te snijden

Ik ga nog even denken..
Door Butch
#1740056
Kun je geen deal sluiten met een slager daar dat je de karkassen van kip en ander gevogelte en kleine dieren of lammeren krijgt en het restvlees en zo, voor een schappelijk prijsje? Veel van wat wij voeren is gewoon afval, met name de botten. Lees wel even het bottendocument voor je dingen gaat geven: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html

Ik denk dat jou hond heel veel baat heeft bij barf, dat heeft hij al laten zien. Er zit kennelijk iets in de voeding die hij vroeger kreeg waar hij niet tegen kon. Kennelijk zit dat dus niet in wat je nu geeft, dus ik zou zo doorgaan, maar wel zou ik de verhoudingen even een keer goed bekijken. Het is niet erg dat je eventjes niet helemaal in de goede verhouding geeft, maar je moet wel botvlees geven, calcium dus.

Is het anders een idee om zelf kippen te gaan houden voor de slacht? Kan je zelf lekker eten, maar je hond ook. Dan vraag je of de slager het voor je wil slachten als je het zelf niet kan. Ik zou het zelf niet kunnen hoor, maar soms moet je je een beetje aanpassen.... :-\
Wie was dat ook al weer, iemand hier op bp die woonde op de antillen of zo en had dit idee een keer geopperd omdat het daar prima kon.
Door carlak
#1741210
Beste mensen,
Hartstikke bedankt allemaal voor jullie geinteresseerde reacties. Ik ben een absolute beginner op dit voedinggebied. Heb wel altijd honden gehad en gaf die gewoon gekookt hart met of rijst of bruin brood nooit problemen. Toen we verhuisden naar Turkije ben ik begonnen met blikvoer en droogvoer omdat hart bv niet te krijgen is. en Na 2 jaar ging Foxy dus zo heel raar doen en startten de doktersbezoeken. We zijn al heel opgelucht dat ze het zo goed doet oop mijn menu (dat ik haalde van internet na googelen op barf; het is dacht ik van Radar) maar ik snapte zelf ook al dat er in verhouding idioot veel groenten inzat (maar dat is om het een beetje betaalbaar te houden) en ik wil nu overstappen op botvlees enzo. Ik zal inderdaad met een turk (voor de taal die ik maar voor een fractie beheers) om met de slager te gaan praten dat hij dat voor me maalt en in pondspakjes invriest. Ik zal de site nog eens doorspitten op wat voor vlees precies : kip en schaap is geen probleem, hebben ze genoeg (en daarvan mag hij dus alles ?!....) rund is extreem duur want schaars. Geit kan ik misschien ook nog wel vinden alsmede kalkoen. Een sardien gaat wel; zalm extreem duur maar mag bv iedere witviw als baars enzo. Ik vind die graten zo eng voor foxy. Kan dat echt geen kwaad; ik wil mijn beestje niet zien stikken!. Nogmaals heel lief dat jullie het zo oppikken en ik kan er heel veel mee!![
Door Too
#1741245
Mocht t laten malen nou heel lastig zijn hou dan in je achterhoofd de mogelijkheid om je hond zelf te laten kauwen
Dan geef je een stuk kip[karkas, een stukje vlees, wat organen, een visje, groentemix... mag ie t zelf eten

Je hebt hier op t forum genoeg leesvoer voor de komende weken  ;)

De percentages die je in de gaten moet houden zijn:
40-50% bevleesde botten [=20-25% kaal bot]
15-20% orgaan waarvan de helft [vuile] pens [dat kan nog wel s lastig worden] en de rest iig lever, nier en hart
0-15% groentemix
15-35% spiervlees

T zou mooi zijn als je naast kippenbot [karkas/veugels/hele kip etc] nóg een bot-bron kan vinden, oa eend, konijn hebben niet al te harde botten
Spiervlees en orgaan mag van elk willekeurig dier zijn behalve varken

Vis: je kunt elke vis geven, maar vette vissoorten voegen echt iets toe aan je menu -sardien, hamsi, [hors]makreel- je kunt de vis zo in z'n geheel geven
Rauw eitje is ook heel gezond

Succes!
Door Nynke
#1741246
rauwe graten zijn ook geen probleem !!

Als ik jou was zou ik nu je nog in NL. bent, een lijstje maken van hetgeen je wilt vragen an de slager in Turkije, daarmee naar een Islamitische slager (Turkse slager in dit geval) gaan en vragen om een vertaling van je lijstje. Ik ga er dan van uit dat je zelf geen vloeiend Turks spreekt ?

Van een schaap kan je hond geen botten eten, van jonge lammeren wel !!  Kippen worden altijd geslacht voor ze een half jaar oud zijn, dus de botten darvan kan je hond sowieso helemaal opeten  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door