Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door hubbabubba
#1680411
:biggrin2: Hoi!!

Ik ben nieuw hier en  heb wat vraagjes...

Een jaar of 3 geleden heb ik een "brokkenhond" gekregen en deze heb ik destijds over gezet op BARF.
Ik heb dit zo'n anderhalf jaar volgehouden, maar hij (zwarte kruising flatcoated/labrador) verkleurde helemaal en leek wel een chocolate lab en hij begon ook ernstig naar hond te ruiken.
Maakte ook niet uit of ik hem had gewassen of niet want binnen 2 dagen kwam de geur er weer door heen.

Ik heb toen de overstap gemaakt naar Carnibest zodat hij in ieder geval een complete maaltijd naar binnen kreeg.
Z'n verkleuring is (overigens alleen in de zomer) een stuk minder maar is er nog wel.
Ik denk dat het ook mede door de zon komt, ik heb een eigen hondenuitlaatservice dus hij loopt de hele dag in de zon en zwemt ook een aantal keer per dag maar wel in water dat iedere maand getest word.

Ik ben al 2x bij een holistisch dierenarts geweest voor z'n stank en verkleuring maar daar kwam niet veel bijzonders uit.
Alleen dat 1 van z'n voorouder misschien bruin is geweest en hij hierdoor zou kunnen verkleuren maar ik vind dat bull-shit aangezien hij in de winter en voorjaar dan zwart is.

Vraag 1 hierbij dus...
Weten jullie hier een oplossing voor??
De hond in kwestie is sinds zijn 6de jaar bij mij en nu dus 9 jaar.

Nu hebben mijn vriend en ik er sinds een week een puppelepuppie (kruising border collie/friese stabij) bij en deze heeft ook de overstap gemaakt naar CB, dat vooralsnog perfect verloopt.
Ik wilde dit langzaamaan doen maar madame had bij de 3de voerbeurt al besloten dat ze om de brokjes heen at en alleen maar voor de CB ging.
Had hier al gelezen dat dit geen kwaad kon zolang ze maar goede ontlasting houdt.

Maar nu mijn tweede vraag...
Ik kwam in de supermarkt Smuldier tegen voor ik meen € 0,48 voor 400 gram.
Ik betaal (geloof ik 3,50 voor een kilo CB natuurvoer wat uit komt op € 1,40 voor 400 gram.
Dit scheelt nogal aanzienlijk en ik vroeg me daarom ook af of SD net zo goed is als CB en of het dus mogelijk is om mijn honden over te zetten op SD event. in samenwerking met CB.
Ook krijgen ze (de pup heeft dit nog niet gehad maar dat gaat zeker in de toekomst wel gebeuren) af en toe iets van het BARF menu, net waar ik tegen aan loop.

Zouden jullie je ongezouten mening willen geven??

Alvast bedankt!! ;)
Laatst gewijzigd door hubbabubba op di 13 jul 2010, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bloemetje
#1680577
Natuurlijk  :biggrin2:

Niet iedereen is het met me eens maar dit is de mijne;

Er moet een reden voor zijn dat sd zo goedkoop is. Mijns inziens komt dat doordat er heel erg veel orgaan in sd zit. Vooral heel veel pens (ook in de vleescompleet). Dat vind ik niet goed om elke dag te voeren. Natuurlijk zal je hond er niet van om vallen en zullen het er velen goed op doen. Maar voor een opgroeiende pup vind ik het persoonlijk niet je van het.
Als je de prijs wil drukken zou ik dan vooral CB voeren en zo af en toe een smuldierdagje erdoorheen gooien.

Dit doe ik namelijk zelf ook  ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1680592
Dat van die bruine voorouder hoeft geen bullshit te zijn. Dat de vacht s'winters wel zwart is komt dan ook omdat dan minder de zon schijnt. Ons haar verkleurd ook lichtelijk onder invloed van de zon en het kan dus goed dat zijn haar niet dusdanig veel pigmentcellen bevat dat deze de vacht zomers ook zwart kunnen houden.

Ik vind alleen smuldier te karig voor een pup (voor een volwassen hond ook), maar voor de afwisseling kun je het gerust geven. Nadeel van Smuldier is dat het een calciumsupplement bevat, wat een minpunt is tegenover de kvv's die gemalen rauw bot als calciumvoorziening hebben. Er wel meer kvv's die rauw bot gebruiken en die prijstechnisch wat lekkerder in de portomonee passen dan carnibest.
Je kunt ook om de dagprijs te drukken eens zelf een maaltijdje in elkaar knutselen met wat gevogeltevleesbot, eitje, groente, visje enz.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#1680650
[quote="bloemetje"]
Natuurlijk  :biggrin2:

Niet iedereen is het met me eens maar dit is de mijne;

Er moet een reden voor zijn dat sd zo goedkoop is. Mijns inziens komt dat doordat er heel erg veel orgaan in sd zit. Vooral heel veel pens (ook in de vleescompleet). Dat vind ik niet goed om elke dag te voeren. Natuurlijk zal je hond er niet van om vallen en zullen het er velen goed op doen. Maar voor een opgroeiende pup vind ik het persoonlijk niet je van het.
Als je de prijs wil drukken zou ik dan vooral CB voeren en zo af en toe een smuldierdagje erdoorheen gooien.

Dit doe ik namelijk zelf ook  ;)

Complete maaltijd op vlees basis

Deze complete maaltijd bestaat uit een basis van vers rundvlees, lever, hart, schapenvet, groenten, zonnebloemolie, vitamines en mineralen. Al onze grondstoffen voor deze complete maaltijd zijn afkomstig van runderen die geschikt zijn voor menselijke consumptie - zonder uitzondering.
Glutenvrij
[/quote]

Geen pens! Moet zeggen dat ik ook zoiets heb, het is zoooo goedkoop. Maar nu ik het voer naast Energique en m'n hondjes er echt top uitzien, raak ik steeds meer overtuigd dat het zo slecht niet is.
Door bloemetje
#1680818
[quote="Orb"]
Geen pens! Moet zeggen dat ik ook zoiets heb, het is zoooo goedkoop. Maar nu ik het voer naast Energique en m'n hondjes er echt top uitzien, raak ik steeds meer overtuigd dat het zo slecht niet is.
[/quote]

Mijn neus en mijn katten vertellen me een ander verhaal  :biggrin2:. Maar dat zeg ik; ik voer het ook zo nu en dan hoor. Het zal gerust niet enorm slecht zijn dat geloof ik ook niet hoor. Maar hoogwaardig spul is het niet. Het is een beetje pedigree onder de brokken, is dat een leuke uitdrukking  :biggrin2:
Door hubbabubba
#1680828
Okay tot nu toe vrij duidelijk over SD voor een pup.
Ik zit er dan aan te denken 3 à 4 keer in de week CB te geven en de overige keren idd of SD of iets anders.
Het was me niet zo zeer om het geld, want ik heb niet voor niets gekozen voor een tweede hond, maar waar je kunt besparen op iets wat misschien wel net zo goed is... ach waarom niet...
Maar ik zal het zo nu en dan tussendoor doen, maar niet geheel vervangen.

Wat het verkleuren van de hond betreft..
Ik heb het destijds aan z'n vorige baasjes gevraagd en zij zeiden dat hij toen zwart bleef in de zomer.
Kunnen verschillende oorzaken hebben, want hij zwom toen dagelijks in de zee en nu in een meer en hij kreeg toen brokken ipv vlees.
Naja, jammer dan... dan maar een bruine hond, maar ik dacht dat die stank grotendeels aan voeding zou kunnen liggen, maar ik zou niet weten wat ik met CB verkeerd doe ???

En jullie hebben het ook over Energique, wat is dat dan?
Neem aan geen brokken??
Door bloemetje
#1680964
Nee zeer zeker geen brokken  :biggrin2:

Energique is ook een merk versvlees. Ik voerde dat vroeger altijd en was er zeer tevreden over. Je koopt pakken met porties in rondjes van 25 gram of in blokken van 100 gram. Helaas vinden mijn hondjes het niet meer lekker  ::) en wensen Carnibest.
Maar ik vind het persoonlijk wel goed genoeg voer om dagelijks te voeren.
Door nikèdog2000
#1681016
irene
heb jij niet verschrikkelijke verwende hondjes?
dat ze hun neus optrekken voor smuldier zeg je
en dat je dat geen goed voer vind
maar nu doen ze  ook hun neus optrekken voor energique
is dat dan nu ook slecht voer????
Door bloemetje
#1681141
[quote="nikèdog2000"]
irene
heb jij niet verschrikkelijke verwende hondjes?
dat ze hun neus optrekken voor smuldier zeg je
en dat je dat geen goed voer vind
maar nu doen ze  ook hun neus optrekken voor energique
is dat dan nu ook slecht voer????

[/quote]

Je weet toch hoe verwend ze zijn  :biggrin2:.
Nee muts ze lusten graaaag Smuldier  ;D, maar Energique krijg ik er met geen mogelijkheid meer in. Maar dat vind ik wel goed voer. Verder lusten ze alles. Alleen geen Energique  :biggrin2:
Smuldier vind ik zelf alleen minder, zoveel orgaan en orgaan..

Dusssss...

Zet je bril eens op tante Rita  :biggrin2:
Door bloemetje
#1681153
[quote="Orb"]
Dacht dat de analyses van smuldier en energique bijna identiek zijn?
[/quote]

Die heb ik nog nooit gezien! Ik ga zoals ik al eerder zei; volledig af op gevoel en hetgene wat ik ruik en zie.
Gebruikersavatar
Door Madera
#1681171
Ik zou zeggen, voor je portemonnee geef het door elkaar. Luck eet hier ook wel smuldier aangevuld met wat botjes en vlees, vind het prima. Ook fin vindt de vleescompleet versie best te eten overigens Maarja das nou eenmaal een bijzondere kat...
Door mysmoothcollies
#1681185
Welkom hier! Er zijn zoveel verschillende merken inmiddels dat er altijd wel een keus te maken is die bij jou en de honden past.

Ik wissel de duurdere merken af met de wat goedkopere. Smuldier alleen in nood, als ik niets anders heb. Nu aan de Tinlo Barfmenu, maar ook regelmatig Naturis of Kivo, daarnaast voer ik hele vis, makreel, haring, sardien, kalkoennekken, eigenlijk alles wat qua vleessoort niet in het KVV zit. Heb je de lijst met leveranciers al eens bekeken?

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 724.0.html

Oh ja verder bestel ik ook regelmatig de fazantenmix, hazenmix, spiervlees etc. etc. van Kiezebrink te Putten deze mixen zijn niet compleet, maar wel redelijk betaalbaar voor zo tussendoor.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#1681335
[quote="bloemetje"]
Die heb ik nog nooit gezien! Ik ga zoals ik al eerder zei; volledig af op gevoel en hetgene wat ik ruik en zie.
[/quote]

Kun je zo op de sites vinden. Als ik zou voeren wat ik ruik en zie, zou ik voor Lotgering kiezen en daar ben ik toch van terug gekomen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door