Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1669419
Hallo,

Inmiddels heb ik een en ander uitgezocht, en kom tot onderstaande getallen.
Het is voor een hond met zwaar nierfalen, een Bull Terrier, 35 kilo.
Als iemand ziet dat ik helemaal fout zit, ik hoor het graag.

BIJ 35 KILO gewicht hond
MAXIMUM FOSFOR PER DAG (20mg) 700 MG
MAXIMUM CALORIEEN PER DAG 1120 KCAL
MAXIMUM PROTEÏNEN PER DAG 77 G

Bovenstaande waarden heb ik hierop gebaseerd (en op meerdere plaatsen op internet dezelfde waarden teruggevonden)

BEPALING FOSFOR-GEHALTE
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html
Ik heb gecalculeerd met 20 mg/kilo

BEPALING CALORIEEN
Table 1 gives some guidelines that nutritionists use for calculating caloric needs for dogs.
This table is based upon a dog's Resting Energy Requirements or RER. The RER is the basic amount of energy that a dog would use in a day while remaining at rest.
The formula to calculate RER for animals between 2 and 45 kg (5 - 99 pounds) is:

RER in kcal/day = 30(body weight in kilograms) + 70

http://www.peteducation.com/article.cfm ... 1&aid=2612


BEPALING PROTEÏNEN
According to the December 1998 Journal of Nutrition, an unhealthy dog should take in about 1g of protein 1 KILO = 2.2 POUND
daily per each pound of body weight when it has kidney disease.
Some acceptable protein foods would be eggs and lightly cooked or raw meat.

Read more: Best Way - What to Feed a Dog With a Kidney Disease | eHow.com http://www.ehow.com/way_5369285_feed-do ... z0sXyGiEmM

Omdat UREUM en CREATININE hele hoge waardes hebben, ontkom ik niet aan eiwitbeperking (voor zover ik gelezen heb).

Als iemand ziet dat ik fout zit, hoor ik het graag.

Groetjes,
Eva
#1669579
Qua fosfor schrijven de richtlijnen voor: 22.25 mg per kg lichaamsgewicht (dagelijks) voor, voor honden met vergevorderde nierziektes. Dus daar reken je iets krap.

Even uit de bieb geknipt:
Voer gemiddeld aan eiwitten: hoeveel eiwit je moet voeren: daar wordt nog steeds over gediscussieerd. Maar, het is dus definitief niet nodig om een laag eiwit dieet te voeren, tenzij je hond een verhoogd ureum gehalte in het bloed heeft (zie boven).

Aanbevolen wordt voor honden met een licht tot gemiddeld verhoogd creatinine gehalte (1.6 tot 4,5 mg/dL of 141 - 398 µmol/8 L) is 2.0 tot 2.2 g/kg lichaamsgewicht wanneer je hoge kwaliteit (met een hoge biologische waarde) voert of ongeveer 1 gram eiwit per pond lichaamsgewicht.

Zo lang je niet teveel fosfor voert en zolang je hond geen sterk verhoogd ureum gehalte in het bloed heeft en geen ernstige proteinurie heeft (volgens mij is dat ernstig eiwitverlies via de urine?) hoef je je niet druk te maken over teveel eiwit voeren. Je moet wel uitkijken dat je niet te weinig eiwit voert. Het is wel belangrijk dat je de goede kwaliteit eiwitten voert. Eieren hebben de hoogte kwaliteit eiwit maar eidooiers bevatten weer veel fosfor dus geef ongeveer 2 tot 3 eiwitten met 1 eierdooier. Gekookte eiwitten verhogen de biologische waarde. Rauw vlees is een andere bron van hoge kwaliteit eiwitten. Pens is uitstekende voeding voor honden met nierproblemen.

===========

Jij hebt genomen?

Hoe zit dat eigenlijk met hem qua het lekken van eiwit door de nieren/in de urine? Oftewel, verliest hij eiwit via de urine?
#1670986
Hi Lizzy,

Dank voor je antwoord. Ik had de fosfor nog wat lager gezet, maar heb het inmiddels bijgesteld naar de 22.25, dan hebben we een pietsje meer ruimte met wat we kunnen geven.

Het is heel lastig, want meneer trekt zijn neus op voor rijst. Het kan ook zijn dat hij er buikpijn van krijgt en het niet wil eten, wie zal het zeggen.

Zijn waardes zijn erg hoog

EIWIT g/L (normaal 47-69)
59

ALBUMINE g/L (normaal 22-35)
20

UREUM mmol/L (normaal 2,3-9,1)
40

CREATININE umol/L (normaal 55-139)
460

Ik moet dus wel rekening houden met de eiwitten. Maar aangezien fosfor de echte boosdoener schijnt te zijn, ga ik iets soepeler met de eiwitten om, anders krijg ik er niet genoeg calorieen in, en dat is dan weer helemaal niet goed.

Gezien de waarde van het Ureum, zal hij dus veel eiwit lekken.

Hij krijgt nu een menu van redelijk wat pens, vet vlees, een portie slagroom met druivesuiker ;)
Verder proberen we van alles qua fruit (wat hij normaal altijd graag at) maar hij heeft nergens zin in,
wil het gewoon niet eten (heeft wel honger, vlees en pens lukt prima).
Best heel lastig om de goeie hoeveelheid calorieen samen te stellen, zonder
de fosfor of eiwitten te overschrijden. Het lijkt erop dat ik niet veel verder ga komen dan vlees met
een flinke vetrand, en wat pens. Hij trekt gewoon zijn neus op voor andere dingen.
Ik weet niet of het diva-gedrag is, of dat hij zich er niet lekker bij voelt, we hebben al veel geprobeerd,
wat hij vroeger heel graag at.
Brood kan ik wel geven, maar hij heeft niet veel aan witte granen, en zo weinig fosfor zit daar nou
ook weer niet in, ik weet niet waarom dierenartsen dat aanbevelen (kreeg het standaard nierdieet
met 85% rijst en brood en beetje vlees, maar mee gestopt).

Het is lastig zo, ik zal proberen aan groene/beetje vuile pens te komen, om ervoor te zorgen dat hij toch nog wat
anders binnenkrijgt dan vlees en pens, of misschien zou ik daar genoegen mee moeten nemen (zolang het fosfor
laag blijft). Lastig hoor ! Vroeger at hij alles.

Heb jij nog tips van dingen die ik zou kunnen toevoegen?

Groetjes,
Eva
#1671920
hallo

mijn hond zit ook op nierdieet. Het is wel een kleinere hond waardoor het ook wel kleinere porties zijn
Ik hou het dieet aan wat op deze site staat maar een goede tip (ervaring bij mijn hond) is om complete dagporties te maken zodat hij elke dag precies hetzelfde binnenkrijgt en deze poties goed met elkaar vermalen zodat je een prutje krijgt. Als ik dit niet doe dan zou hij ook alleen maar vlees en misschien wat rijst eten want groenten alleen haalt hij zijn neus voor op. Meng ik dit met het vlees mengsel dan gaat alles heel snel naar binnen.
Een klein theelepeltje honing erbij vinden ze ook lekker en is ook gezond

succes ermee!

Groetjes Geertje
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door