Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#1666143
ja, herkenbaar! sien heeft op dinsdag een redelijk karig menu en die heeft normaal daarna toch altijd nog wel honger. nu niet.
ot maakte mij vanochtend veel te vroeg wakker voor het ontbijt, maar die begint nu pas een beetje zin in een hapje avondeten te krijgen. ot heeft overigens de hele dag uitgebreid op bed gelegen (voor zover ik kon zien toen ik thuis was) en sien zat bij thuiskomt voor het raam in de volle zon en heeft de rest van middag lopen roepen dat ze het zo warm had en daarom op schoot moest. sien ligt nu op de bank op een kussentje te snurken alsof het zondagmiddag is.

als ze verder niet ziekig doen, kan je ze best een beetje minder geven. dan hoef je niets weg te gooien aan duur voer.
ragdolls hebben best veel haar en dat is warm, dus de vacht extra goed onderhouden. bij hele dikke vachten kan een bezoekje aan een kattentrimmer mss ook iets zijn.
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1666151
Too: Ik durf ze nog niet op een schraal dieet te zetten, het zijn voor ragdoll-begrippen nog steeds kittens....
Koekje: Gelukkig hebben ze nog (min of meer) een babyvachtje. Ze zijn wel slim want ze liggen vanaf 10.00 tot 22.00 op ons waterbed, dat is nog een redelijk koele plek want dat staat op de zomerstand (27 graden). Normaalgeproken krijgen ze 's ochtends en 's avonds kvv en als tussendoortje een barfproduct (kwartel, konijnenkarkas, eendagskuiken, kippenek, eendenek, duif of wat er maar voor handen is). Het barfhapje laat ik nu weg, dat eten ze met dit weer toch niet.
Normaal eten ze 250 gram kvv + barfhapje per kitten per dag. Met deze hitte eten ze ongeveer 200 gram kvv op een dag.
Door Too
#1666184
Nee dat snap ik maar hier worden ze snel wat rondachtig  ;) ze krijgen dus maar 90gr/dag, ze zijn dan absoluut voldaan maar wijzen een extra hap nooit af
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1666196
Too, dat is grappig. Hier eten ze precies zoveel als ze zin in hebben. Soms is dat 100 gram in een keer, en soms wel 200 gram. De ribbetjes zijn goed te voelen dus ze zijn niet te dik.
Eddie weegt 4750 gram en Luna 4220 gram (beiden 9 maanden).
Moederpoes is niet zo groot, zij weegt 4500 gram, maar vaders is echt een reus met bijna 10 kilo en ook niks te dik. Ze gaan hun vader dus achterna denk ik, zeker als ik zie hoe dik hun poten zijn ;-)
Door flin
#1666199
 halve-vacht- kneuters hier lopen ook te mieren;
overdag ist hang, hang, slaap, sukkel,
en tegen de tijd dat 't afkoelt ist race, boef en honger...

normaal vraten ze zo'n 150 gram per kat, 's nu net an 75 gram...per dag gemiddeld

ik kijk over 3 dagen gemiddeld...dus niet per dag
Door Limpy
#1666201
Hier eten ze ook minder dan normaal met deze temperaturen .
Ik ben al blij dat ik bij alle 4 zo´n 85 gr erin krijg ipv de 115-135 gram die ze normaal krijgen...

Hier merk ik wel dat ze tussen 16-19 uur maar een klein hapje blieven en dan de wat grotere hap later op de avond meer gewaardeerd en ook beter gegeten wordt...
Wellicht een idee om ze pas later op de avond te voeren met deze warmte?

27°c is zomerstand van waterbed? Pff, weet ik nu al dat er nooit een hoef tenzij er er ook een 18°c hittegolf-stand op staat... ik zou het liefst met Pekke en Blixa in de vrieser gaan slapen.
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1666208
Tanja,
27 graden lijkt warm maar is heerlijk koel als je er op ligt hoor. Toch altijd zo'n 10 graden koeler als je eigen lijf. Als je het kouder zet (is onze ervaring) krijg je stijve spieren van de kou ;-)
Ik voer ze nu inderdaad vroeg in de ochtend en laat op de avond.
Door Limpy
#1666217
Die 10 graden schelen zeker wel op een prettige manier, vandaar dat jw kattenkinders ook al zo slim zijn... :)
(ik heb sauna-huis vandaar dat het verschil maar klein lijkt)

Wel typisch is dat ik én de katten ook het heerlijk vinden als de vriezer ´s middags effe open gaat om ´t vlees van de volgende dag te pakken... dan komen er gelijk 3 katten in de deuropening genieten van de kouw en wordt er hard gemoppert als de vriezer weer dicht gaat  ;D
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1666219
Hier zijn ze zwaar verliefd op de tafelventilator maar omdat me dat toch niet helemaal gezond lijkt heb ik hem maar weer opgeborgen. Was wel een grappig gezicht, die twee, zich verdringend voor de ventilator om toch maar zo veel mogelijk frisse lucht te vangen.
Wat ook heel goed werkt hier is een natte handdoek over de tuinstoelen hangen, gaan ze op die tuinstoelen liggen met die natte handdoek boven hun koppie. Heerlijk koel zie je ze denken ;-)
Door Limpy
#1666257
"Aaien" met een vochtig koud washandje krijg ik Blixa en Obi-wan ook helemaal lyrisch mee maar die natte handdoek ga ik morgen ook eens ergens op de grond leggen bij gebrek aan tuinstoelen, thanx voor de tip!
Door maddoc
#1666266
nee, er wordt hier zomer en winter altijd even goed gegeten.

Ik zou ze lekker voor de ventilator laten zitten met deze temperaturen.
Ik heb zelf de hele nacht nu de grote staande ventilator op de slaapkamer draaien of de plafondventilator (of beide..),
honden en katten gaan lekker op het bed in de luchtstroom liggen; krijgen ze niets van (en ik heb al jaren zomers 's nachts de staande ventilator zo draaiend).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door