Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door robbiekomvoor
#1659152
onlangs ben ik er achter gekomen dat de moeder van janice overleden is aan een maag torsie :o
zou het erfelijk kunnen zijn?
zo ja,wat kan ik doen om dit te voorkomen? [behalve meerdere keren per dag voeren ]
Door 202Spots
#1659154
Hmm...mijn eerste gedachte van niet.....en dat het waarschijnlijk word veroorzaak door te grote hoeveelheid eten of drinken...
maar ik heb dit gevonden,

Het risico op maagtorsie is erfelijk bepaald. Vooral middelgrote en grote rassen met een smalle borstkas lopen het grootste risico.
Als de hond een verhoogd risico op maagdraaiing heeft kun je preventieve maatregelen nemen:
- beperk het drinken van water gedurende een uur na de maaltijd.
- laat de hond niet te veel in één keer drinken en geef hem matige hoeveelheden.
- laat je hond niet over de grond rollen of te hevig bewegen na het eten. Het is niet bewezen dat het verdelen van zijn maaltijden in kleine porties het risico op maagdraaiing verkleint.
dit en meer info:
http://www.dierz.nl/hond/article301068. ... ij-de-hond

Het is vanzelfsprekend ook mogelijk dat er bepaalde erfelijke factoren in het spel zijn of dat bij kleine honden de verhouding tussen maag en bevestigingsspieren verstoord is. Of dat een gevolg is van de domesticatie is een vraag waarop momenteel nog geen antwoord bestaat. Wel is bekend dat bij wolven geen maagtorsies voorkomen.
meer op:
http://home.planet.nl/~verel032/Medisch ... torsie.htm

Ik hoop dat je hier wat aan hebt?
Door Erna
#1659189
Ik weet zeker dat het erfelijk is. Maar of dat erfelijke factoren zijn die te maken hebben met de ophanging van de maag of dat het te maken heeft met de bouw van een hond durf ik ook niet te zeggen.

Wat ik wel weet is dat onze hond Wapper (6,5)  is overleden aan zijn 3e maagtorsie in 14 dagen, zijn moeder Tess (12)  overleed na haar eerste torsie, en opa Rune (7) overleed ook na zijn eerste torsie. Dan zijn er nog een halfbroer en een halfzus van Tess (zelfde vader) ook overleden aan torsies. Al deze honden hadden diepe borstkassen.

Van mijn eigen honden (Tess en Wapper) durf ik met zekerheid te stellen dat het niets te maken had met grote hoeveelheden eten en/of drinken. Wapper had een lege maag en Tess kreeg de torsie om half 2 's nachts terwijl ze om 5 uur voor het laatst had gegeten.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1659241
Ik denk ook dat het eerder  met de bouw van de hond te maken heeft dan dat er een gen is dat ervoor zorgt dat ze gevoeliger zijn. En alle herders zijn gevoelig voor maagtorsies.
Door **Jolanda**
#1659285
Ik heb ook al gehoord dat er theorien bestaan die zeggen dat torsies met erflijkheid te maken hebben....eerlijk gezegt geloof ik dat ook.

Toen Tanja haar torsie kreeg had ze minimaal gegeten, veel drinken (in verhouding) doet ze niet en het is een hele rustige hond van zichzelf, dus een rare beweging heeft ze naar mijn idee ook niet gemaakt (ik heb het niet gezien in ieder geval)
Helaas weet ik niks over haar familieleden, al kan ik dat wel nagaan...

Ik ken iemand die van haar DA medicijnen heeft gekregen voor als er een torsie op kan spelen (door gasvorming) om het risico te beperken en heeft deze medicijnen ook al een keer, met succes, gebruikt om een torsie te voorkomen.
Geen idee hoe de medicijnen heten, alleen dat ze duur zijn (maar ja, dat weegt niet op tegen een hond te sterft aan een torsie)

Bij Tanja hebben ze de maag nu preventief vast gezet, dus kan op herhaling is kleiner. Je kunt overwegen om dat ook bij jouw hond te doen. Ik weet van een aantal sintbernard-eigenaren dat zij dit hebben laten doen bij hun hond (meestal in combi met een andere operatie/casteratie/sterillisatie)
Door 202Spots
#1659721
Jol schreef: Ik ken iemand die van haar DA medicijnen heeft gekregen voor als er een torsie op kan spelen (door gasvorming) om het risico te beperken en heeft deze medicijnen ook al een keer, met succes, gebruikt om een torsie te voorkomen.
Geen idee hoe de medicijnen heten, alleen dat ze duur zijn (maar ja, dat weegt niet op tegen een hond te sterft aan een torsie)
Ik meen dat je ook anti-gas middel voor mensen kan geven als ze bloat hebben..
Afbeelding
Door robbiekomvoor
#1661255
bedankt allemaal,ik ben voorzichtig en op mijn hoede!
janice is een duitse herder van 3 jaar,maar om nou al haar maag vast te laten zetten? :o
komt een torsie eigenlijk wel voor bij vers etende honden?
nooit van gehoord trouwens,meer bij de brokken honden,of is dit weer een fabel?
Door 202Spots
#1661257
robbiekomvoor schreef: komt een torsie eigenlijk wel voor bij vers etende honden?
nooit van gehoord trouwens,meer bij de brokken honden,of is dit weer een fabel?
Ik denk dat 't eigenlijk  bij elke hond kan gebeuren en daarom ook bij barf honden kan voor komen,
maar misschien in mindere maten dan bij brokken hond
Maar je kan ook torsie met 'n lege maag krijgen of met TE veel water drinken... :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1661483
robbiekomvoor schreef: bedankt allemaal,ik ben voorzichtig en op mijn hoede!
janice is een duitse herder van 3 jaar,maar om nou al haar maag vast te laten zetten? :o
komt een torsie eigenlijk wel voor bij vers etende honden?
nooit van gehoord trouwens,meer bij de brokken honden,of is dit weer een fabel?
Die maag vast laten zetten is ook maar erg beperkt succesvol. In de regel, als de maag wil draaien dan gaat die en vastgezet scheurt die gewoon los. De meeste kantelingen waarvan ik gehoord heb gebeurden snachts op een relatief lege maag. Bouw van de hond (smalle diepe borstkas) lijkt van veel groter belang te zijn dan hoeveelheden voer en watvoor voer, hoewel onderzoeken wel uitgewezen hebben dat bepaalde stofjes in brok een kanteling kan veroorzaken, zo ook veel te grote hoeveelheden van brok die naderhand nog gaan uitzetten.
De honden waar Erna het over heeft van haar zelf aten zowieso vers en bij Wapper was de maag al tot 2x toe vastgezet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door