Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door WillyP
#1656391
Ik hou me wat het voeren van lever betreft aan de volgende regel: 50gr per 10kg hond per week. Mijn hond weegt 33kg (als ideaal lichaamsgewicht). Dus voer ik hem 165gr lever per week.
Maar soms twijfel ik nog weleens aan die hoeveelheid. Gezien ik naar de andere hoeveelheden orgaan kijk. Onderstaand schemaatje geeft aan wat hij in 2 weken tijd aan orgaan krijgt en dan vind ik het aandeel lever wat laag. Of is dit toch de juiste hoeveelheid?

orgaan 2420gr pens 522,5
per 2 weken hart 522,5
               lever 330
               nier 522,5
               maag 522,5
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1656393
Die 50gr per 10kg hond per week is een richtlijn. Je hond kan met wat minder lever toe, maar ook wat meer lever is geen probleem.
Hier krijgen ze ongeveer 3% van het menu aan lever, dat is iets meer dan die andere richtlijn.
Wel probeer ik altijd niet te veel lever en nier te geven omdat het organen zijn die afvalstoffen uit het bloed zuiveren, wel noodzakelijk, maar teveel is ook niet gezond.
Door *loes*
#1656421
Hier krijgen ze de hoeveelheid orgaan door 2 gedeeld, de ene helft is pens de andere helft word verdeeld tussen de andere orgaansoorten.
Ik meen dat te veel hart ook niet goed was, vanwege kalium??
De profs komen zo wel ;D
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1656448
Ik voer naar verhouding wat meer hart dan lever en nier ja.
Van het orgaan voer ik de helft aan pens en dan 3% lever, 3% nier en de overige 6% hart en andere organen.
Maar moet zeggen dat er behoorlijk wat speling in zit, dus de ene keer wat meer van een of ander maak ik me niet druk over  ;)
Door Lizzy
#1656476
Ik bereken het niet op dit detail niveau. Ik gooi gewoon elke orgaanmaaltijd wat nier, lever en hart in de bak. Of ook tong erbij. En long.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1656846
Lizzy schreef: Ik bereken het niet op dit detail niveau. Ik gooi gewoon elke orgaanmaaltijd wat nier, lever en hart in de bak. Of ook tong erbij. En long.
Kan natuurlijk ook, maar dan raak ik de kluts kwijt ;). Ik begrijp wel dat het met de verhoudingen wel goed zit, dus ga ik maar zo door.
Long krijgt hij ook, maar dan gedroogd als snack.
May Linn schreef: Ik voer naar verhouding wat meer hart dan lever en nier ja.
Van het orgaan voer ik de helft aan pens en dan 3% lever, 3% nier en de overige 6% hart en andere organen.
Maar moet zeggen dat er behoorlijk wat speling in zit, dus de ene keer wat meer van een of ander maak ik me niet druk over  ;)
Dus zou ik van die 2420gr orgaan zo´n kilo pens kunnen voeren in die twee weken, en de rest verder verdelen?
Ik heb eerder begrepen dat pens 10% van de organen mag zijn. Maar ik denk dat daar bedoeld is 10% orgaan én dan nog 10% pens, plus 50% vleesbot, 30% spiervlees.

Dat zou betekenen dat ik dus heel wat pens meer mag geven. Evenveel lever aan kan houden als wat ik nu geef en dan de rest verdelen over hart, nier, maag enz.
Door 202Spots
#1657536
Ik weeg eigenlijk nooit geen organen...Ik geef kippenlever en hartje  wanneer het in de hele kip zit.
Af en toe rund lever en hart, en als ik bij de islam market ben dan neem ik lam lever/hart/tong mee.
nieren eten ze niet, en vuile pens kan ik alleen gehakt en bevroren kopen...
Ik geef niks afgewogen of op 'n schema...net hoe 't uitkomt :-X
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1657543
WillyP schreef: Kan natuurlijk ook, maar dan raak ik de kluts kwijt ;). Ik begrijp wel dat het met de verhoudingen wel goed zit, dus ga ik maar zo door.
Long krijgt hij ook, maar dan gedroogd als snack.

Dus zou ik van die 2420gr orgaan zo´n kilo pens kunnen voeren in die twee weken, en de rest verder verdelen?
Ik heb eerder begrepen dat pens 10% van de organen mag zijn. Maar ik denk dat daar bedoeld is 10% orgaan én dan nog 10% pens, plus 50% vleesbot, 30% spiervlees.

Dat zou betekenen dat ik dus heel wat pens meer mag geven. Evenveel lever aan kan houden als wat ik nu geef en dan de rest verdelen over hart, nier, maag enz.

van het "orgaan " (het totaal gewicht) geef je 50 % pens , de andere 50%  verdeel je onder in : hart ,nier en lever.
dat verdeel je over alle dagen ( of 2 a 3 dagen, ik weet niet hoe jij t doet ) over t menu .
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1658042
Ik geef om de dag orgaan, omdat ik bang ben dat hij anders aan de dunne gaat. Het bevalt met wel zo.
Maar als je niet uitrekent of weegt hoeveel lever je geeft, hoe weet je dan dat je niet veel te veel of veel te weinig geeft?
Door Lizzy
#1658078
WillyP schreef: Ik geef om de dag orgaan, omdat ik bang ben dat hij anders aan de dunne gaat. Het bevalt met wel zo.
Maar als je niet uitrekent of weegt hoeveel lever je geeft, hoe weet je dan dat je niet veel te veel of veel te weinig geeft?
Dat komt gewoon niet zo krap. Een hond formaatje Dalmatier heeft aan 50 gram lever bijv. per week al genoeg om aan de hoeveelheid vitamine A te komen. 130 gram is dan die 3%. Maar 5% lever is ook best prima, dat is 210 gram. Want, via lever wat vitamine A 'overdoseren' gebeurd niet zo gauw. Je moet echt heel veel lever geven wil je je hond echt teveel vitamine A binnen laten krijgen via lever. Dus kijk wat een marges!

Voor de vitamine D vertrouw ik eerlijk gezegd niet op lever. Kijk:

Een volwassen hond van 30 kg heeft 240 IU per dag aan vitamine D nodig. De echte benodigde vitamine D hangt erg af van hoeveel calcium en fosfor de hond binnen krijgt. Hoe idealer dat is, de minder vitamine D hij nodig heeft. Nemen we toch even deze hoeveelheid even als uitgangspunt (dat is de standaard hoeveelheid).

Hier de hoeveelheden in dingen die ze eten, per 100 gram:
Levertraanolie : 10.000 IU, dat is 450 IU per theelepel.
Zalm rauw : 312 IU
Zalm uit blik: 547 IU
Sardien: 193 IU
Lever: 49 IU
Nier: 45 IU
Ei: 50 IU

Dus qua lever, of je nou 50 gram geeft (24,5 IU) of 100 gram (49 IU) of 200 gram (98 IU): voor de vitamine D moet je het toch meer van je vette vis hebben. En of je dus nou 100 gram lever geeft en 50 gram nier of 50 gram lever en 100 gram nier: blijft ook om het even. Dus er is in mijn ogen gewoon geen reden om het zo in detail bij te houden.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 22 jun 2010, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1658486
long voer ik nooit tenzij het in een volledige prooi zit. Long van rund en ander groot dier vinden ze hier niet eetbaar. Verder hou ik de verhouding aan zoals dat in een prooi zit. naar grootte. En ik geef ze bijna nooit orgaan van grotere dieren.
Laatst gewijzigd door Aquillo op di 22 jun 2010, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1658584
@Lizzy, Super bedankt, dat maakt veel duidelijk. Ik had namelijk gelezen (alweer een hele tijd geleden) dat te veel lever schadelijk is, dus vandaar mijn gereken. Ik ga dus vanaf nu gewoon makkelijker de porties orgaan klaarmaken dan ik nu deed. Wat een optelsom! ::)

Ik hou je bovenstaande schemaatje er nog eens even bij en ga dan eens kijken wat hij werkelijk per week aan vit.D krijgt. Ik denk dat hij er makkelijk aan toe komt en dat ik er inderdaad niet zomaar bovenuit kom.

Bedankt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door