Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door jaBilly
#1654238
Hallo,
Ik ben net nieuw hier op dit forum en als eerste verbaas ik me over alle interessante artikelen op dit forum, kan niet stoppen met lezen.  Helaas ook gevoel veel te laat dit ontdekt te hebben. Komt natuurlijk wanneer je hond problemen krijgt en je op onderzoek uitgaat.

Probleem: mijn lieve hond Bill is bijna 12 jaar. Sinds deze winter diarree problemen, at veel sneeuw, dacht dat het daar aan lag. Afijn, nooit eerder last gehad. Van jongs af aan krijgt hij brokken. Waarom? Ben gewoon meegegaan in deze westerse cultuur en idd handig, zeker als je zelf al jaren vegetariër bent. Heb absoluut geen moeite met vleeseters, besef honderd procent dat honden carnivoren zijn, dus logisch om over te stappen. Was ooit bij kennis en daar hoorde ik voor het eerst over barf, maar dacht toen al snel; nu...hoef ik niet, brokken zijn ook goed. Inmiddels heeft hij al 4 mnd. de hypoallergeenbrokken van royalcanin via de d.a. Ontlasting nog steeds niet oke.
Mijn zus verkoopt ook kvv in winkel, aangezien bill daar ook eens was, kreeg ze het steeds van haar. hij vond het heerlijk. toch, toen rond zijn diarree periode werd het er niet beter op.
Vanaf januari al lopend bij de d.a. alles onderzocht en een biopt (darmonderzoek) zou/zal de volgende stap moeten zijn, wat ik niet hoop natuurlijk.
Zal niet het hele medische verhaal opschrijven. (albumine zeer laag en eiwit ook, hij neemt geen eiwitten meer op)
Komt erop neer dat hij levenslustig genoeg is in wandelen en vooral spelen, maar veel drinkt en dus chronische diarree heeft. Het stuk van Lizzy hierover vond ik daarom heel interessant. Dank je wel.

Vanaf morgen moet ik beginnen met een prednison kuur omdat ze aan PLE denken. Hoop dat het helpt. Toch alles in mij zegt nu ook de keus te maken rond voer. Als ik alle positieve verhalen lees, kan het bijna niet anders dan ook hier mee te starten. Ik heb gelezen hoe je als beginner hier mee om moet gaan, van brokken naar barf. Toch dan lees ik die verhalen van de koppen goed plat slaan van de kip (smile) , dat zie ik me dus echt nu in het begin nog niet doen.
Zijn er tips voor overstappen mbt. kant en klaar vers voedsel, bijv. carnibest wat ik veel lees en denken jullie dat dit handig is om dit nu te doen of eerst de prednisonkuur af te wachten en dan starten? Ik wil natuurlijk alles eruit halen en het liefst zo natuurlijk mogelijk om Bill weer een goede darmflora te geven. Ik besef hij is oud en het zal een ouderdomskwaaltje zijn??? Toch, wanneer ik het met vers voedsel of homeopathisch zou kunnen oplossen, dan zeker dat. Wat dat betreft is het stuk over de diarree heel interessant.

Ik hoor via de d.a. weinig of niets over kvv.Het is toch altijd het speciale voer van hun dat ze aanbevelen en niets anders. Het moeilijkste is nog zijn voedselallergie volledig 100 procent te ontdekken als dat het al is. Ik mocht niets anders geven dan de hypoallergeen brokken in de afgelopen periode. Dat lukte aardig, toch ik kon niet voorkomen dat hij soms toch echt (vooral toen in de winter met sneeuw) stront van andere honden ging eten. Nu nog, hij lijkt uitgehongerd, want wil alles wel eten. Ik mag hem nu hardgekookte eieren geven zonder eigeel en ik las op dit forum hutenkase. dat bevestigde de d.a. ook dat hutenkase kon. dus vanavond al gedaan. lekker.

Nu, ik lees nog verder op dit forum en ik zie graag tips tegemoet en hoor graag ervaringen over het overstappen van brok naar kvv  voor oudere honden o.a. a.d.h.v. darmproblemen. Alvast bedankt.
groetjes janny
Door conleeuw
#1654323
Hoi, welkom hier, jammer dat jouw outje last heb van zijn darmen. je kan inderdaad carnibest voeren, dan de diabetes variant, daar zit geen graan in, maar allerbeste is toch barfen als verwoede vegetarier (zoals velen hier) kan ik alleen zeggen, het went, in het begin heb ik ook met ogen dicht vlees gemept met natuurlijk dikke marigold handschoenen aan... nu draai ik mijn hand niet om voor een runderpens uitelkaar snijden, en maakt het mij ook niet uit als alles een beetje bloederig is... dus alles went ;)
Door jaBilly
#1654353
:)ik geloof ook wel dat het mij zal lukken hoor, ben ik niet bang voor. ben al ontzettend lang aan het lezen, zo interessant, kwam in een topic hele discussie tegen over al dan niet prednison (waar ik morgen mee zou beginnen) of toch cb eerst proberen. Tja, dan kom je erachter dat je je eigen keuze moet maken. Aangezien de bloedwaardes negatief waren en de d.a. acties willen met o.a. prednison en weer een nieuwe zak royalc.hypoallergeen, begin ik dus nu erg te twijfelen. Lees zoveel positieve reacties over kvv/barf...euh.. :-\. ik ben nieuw he..verschil tussen die twee heb ik nog niet door, moet ik nog uitzoeken, verder doorlezen. zal er snel achter komen denk ik. denk dus juist dat ik nog niet ala minute na die prednison hoef te grijpen omdat hij best levendig is nog. het is puur zijn extreem dunne ontlasting dagelijks. Toch wel beetje de vraag bij mij, hij reageerde altijd goed op brokken, dik 10 jaar lang en allerlei andere lekkere dingen, vooral stukjes kaas en sinds een half jaar dus niet meer. Iets zegt mij dan, dat er toch een ontsteking moet zitten dan. En tja...zijn ouderdom.
Door charmed
#1654355
Bij Eiwitverliezend (PLE) is het verstandig om eiwitten extra bij te geven, anders blijf je in een vicieuze cirkel met je hond. Een gekookt eiwit (of meerdere voor een grote hond) maar ook hutenkase is heel goed voor honden met PLE.

In eerste instantie heb ik met Carnibest (de eerste 14 dagen overgoten met kokend water)  mijn hond van de diarree afgekregen, later heb ik ooit eens botten geprobeerd en dat had ik nooit moeten doen. Toen ging het weer mis en sindsdien nooit meer echt op de rit kunnen krijgen. Je moet dus echt oppassen met vette dingen en met botten. Botten van Gevogelte kunnen heel goed, maar oppassen met andere zwaardere botten. De mijne staat ook nu op een onderhoudsdosering prednison. In ieder geval om nu van de diarree af te komen is het heel goed met prednison te ondersteunen. Als je niet te vette dingen gaat geven, en oppast met botten, kan het denk ik nog wel beter worden, dat je later helemaal weer van de prednison af kan bouwen. Maar het blijft altijd oppassen met wat je geeft.

Je zou het beste eerst met CB kunnen beginnen, overgieten met kokend water. En vandaar uit verder kunnen kijken of je naar barf toe gaat. In de tijd dat je CB voert kan je je dan helemaal inlezen met barf ;) Denk dat het heel verstandig is zo snel mogelijk naar vers zonder granen (en dat is idd Carnibest)
Door jaBilly
#1654360
ok, cb dus en nog een idee welk soort, heb gelezen over light? zal es informeren waar ik het kan kopen hier in de buurt. Waarom overgieten met kokend water?
Ben inmiddels stukkie verder met verschil tusen barf en kvv, denk dat barf nog wel even op zich laat wachten. Wens jou ook succes met je hond, hopen dat de ontlasting snel weer normaal is. bedankt voor de info.
Door Cindy de Wolf
#1654389
jaBilly schreef: ok, cb dus en nog een idee welk soort, heb gelezen over light? zal es informeren waar ik het kan kopen hier in de buurt. Waarom overgieten met kokend water?
Ben inmiddels stukkie verder met verschil tusen barf en kvv, denk dat barf nog wel even op zich laat wachten. Wens jou ook succes met je hond, hopen dat de ontlasting snel weer normaal is. bedankt voor de info.
Dan is de overschakeling minder heftig voor het lichaam. De hele spijsvertering moet opnieuw opgebouwd worden. Dit hoeft niet maar is in jouw geval wel raadzaam.
Naast CB zijn er tegenwoordig nog heel wat maar merken die granen, gluten en rijstvrij zijn. Te denken valt aan Tinlo barfmenu (zit ook geen premix in), Darf, Haaksbarf, Naturis, Bandit, Shaweca. Kortom ook daar heb je best veel keus in.  Als je (met tijd) wilt gaan barfen zou ik het wel bij de kleinere botten houden zoals biologische kip, eendennekken/ruggen, konijn, parelhoen, de grotere botten zoals lamsribben, geitenribben zou ik laten voor wat het is.
Door jaBilly
#1654430
bedankt, duidelijk, heb nog gekeken en las dus over canibestpancreas en dat lijkt mij dus de ultieme oplossing. heb toch besloten wel de prednoral te geven, vanmorgen eerste tablet gehad met hutenkase mmmmm omdat ik een ontsteking wil uitsluiten en dan hoop ik vandaag het carnibestvoer te vinden en dan stap ik daar ook rustig mee over. 's morgens dan nog de hypoallergeenbrokken en in de namiddag carnibest. hoop echt dat het werkt. zal mijn ervaringen laten horen, want heb heel veel aan jullie reacties / ervaringen gehad. de d.a. taal was voor mij rond deze diagnose en alles eerst onduidelijk en warrig, maar nu na het inlezen, kom je veel te weten. ook bijv. over epi. ....wat dus ook heel goed kan bij bill. dan zou carnibestpancreas blijvend moeten zijn. de d.a. wilde nl. ook dat poeder meegeven, maar door overleg met d.a. onderling is dit eerst niet meegegeven, blij, een medicijn minder, want liever natuurlijk oplossen. jullie horen nog.
Door mcSnurk
#1654462
als de hond al zolang diarree heeft verbaasd het me niks dat de darm geen eiwitten meer opneemt. De hele darmfunktie en flora zal dan gestoord zijn.
De bloedwaardes waren negatief, bedoel je dat die niet goed waren? Was daar iets afwijkends? ???
Is er ontlasting onderzocht?
Door charmed
#1654585
Light ben ik hier mee begonnen, daarna overgeschakeld naar de normale versies van CB. Met kokend water overgieten is goed als ze aan de diarree zijn en als een hond altijd brokken heeft gehad, is het wat beter wennen voor maag en darmen aan het vlees wat toch wel zwaarder ligt dan brokken :)

Mijn hond is nu wel onder controle hoor, maar toendertijd heb ik de fout gemaakt 1x een bot te geven wat voro haar dus niet goed was.
jaBilly schreef: ok, cb dus en nog een idee welk soort, heb gelezen over light? zal es informeren waar ik het kan kopen hier in de buurt. Waarom overgieten met kokend water?
Ben inmiddels stukkie verder met verschil tusen barf en kvv, denk dat barf nog wel even op zich laat wachten. Wens jou ook succes met je hond, hopen dat de ontlasting snel weer normaal is. bedankt voor de info.
Door charmed
#1654587
Als je gaat overstappen moet je volledig op vlees gaan, het is erg belastend als je 2 verschillende dingen gaat voeren. Zoals brok en vlees. Als je hond EPI heeft, zou ik 100% gaan voor de Carnibest Pancreas, want dan is de kans op herstel aanwezig. Als je brokken en enzymen er naast gaat geven, is de kans op herstel er niet meer. Ga maar eens lezen op de site van Carnibest, daar staat een stukje over pancreas problemen. Carnibest pancreas werkt zeker 30x beter als de enzymen. Maar als je brok gaat geven erbij, zit je vast aan de enzymen. Omdat elke maaltijd de Enzymen moeten bevatten. Dus er mag geen enkele maaltijd gegeven worden zonder enzymen. Bij De carnibest Pancreas hoef je niets toe te voegen, dat is al compleet. Alleen in gevallen dat het eerst niet onder controle te krijgen is, voegen ze wel eens enzympoeder toe.
De carnibest pancreas moet op 30 graden gevoerd worden. Dus de hoeveelheid in een waterdicht zakje doen, dan in warm water (kraanwater) hangen en wachten tot het op temperatuur is, anders werkt het niet.

jaBilly schreef: bedankt, duidelijk, heb nog gekeken en las dus over canibestpancreas en dat lijkt mij dus de ultieme oplossing. heb toch besloten wel de prednoral te geven, vanmorgen eerste tablet gehad met hutenkase mmmmm omdat ik een ontsteking wil uitsluiten en dan hoop ik vandaag het carnibestvoer te vinden en dan stap ik daar ook rustig mee over. 's morgens dan nog de hypoallergeenbrokken en in de namiddag carnibest. hoop echt dat het werkt. zal mijn ervaringen laten horen, want heb heel veel aan jullie reacties / ervaringen gehad. de d.a. taal was voor mij rond deze diagnose en alles eerst onduidelijk en warrig, maar nu na het inlezen, kom je veel te weten. ook bijv. over epi. ....wat dus ook heel goed kan bij bill. dan zou carnibestpancreas blijvend moeten zijn. de d.a. wilde nl. ook dat poeder meegeven, maar door overleg met d.a. onderling is dit eerst niet meegegeven, blij, een medicijn minder, want liever natuurlijk oplossen. jullie horen nog.
Door charmed
#1654589
Als je De carnibest Pancreas gaat voeren, hoef je niet te overgieten met kokend water, maar wel op een temperatuur van 30 graden voeren. Dan helpt het het beste :)
Door jaBilly
#1654883
antw. op gemma..albumine was veel te laag en het eiwit dus ook. (uit bloed) uit urine bleek soortelijk gew. te laag. ontlasting is onderzocht ook, was een hele kleine aanwijzing van spirogheten, heeft hij dikke maand geleden kuur voor gehad, toen leek het goed te gaan even , maar diarree was er snel weer.
reden dat ik langzaam overstap is toch het bekende verhaal van wennen aan voer en de maag laten wennen. heb er idd veel over gelezen en ook vele discussies, voor en tegen. ik heb de dure hypoallergeen zak bijna leeg, dus maak hem leeg en daarna volledig op cb is mijn plan. hoop echt dat het helpt. nu op zoek naar iemand die het verkoopt, dan kan ik het misschien vanavond al geven, heb wel al een adresje van iemand die het nu voor me bestelt.

heb een bordercollie van 18.8 kg (woog ie gister), weet nog niet precies hoeveel ik moet geven. is het handig die rol van te voren op te delen in zakjes dan? dan in de vriezer? en moet dus maar even een temp.meter aanschaffen, want 30 gr. ??? Of is er een eenvoudige truc...bijv. half uur laten staan in warm water?
gr. janny
Door Suzanne
#1654894
Hm...
Om een 12 jaar oude hond (!!) die dat niet gewend is nog op barf te gaan zetten, is misschien iets teveel gevraagd. Natuurlijk kan je het proberen, maar ik denk dat je met een goede kvv beter zit.
Puur gevoelsmatig, gebaseerd op (weinig) eigen ervaringen.

Suzanne
Door mcSnurk
#1654904
oei, spirogheten moest ik even opzoeken. Had jouw hond dan de ziekte van Lyme? Kan zijn dat ik dat spiroghetengedoe niet helemaal begrijp :-\
Antibiotica verprutst wel de darmbacterien en kan ook weer diarree veroorzaken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door