Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Evie
#1643106
Hallo allemaal

Ik heb morgen weer een visdag op het menu voor de honden. Met de zalm ging het niet helemaal goed omdat die waarschijnlijk te vet was voor onze pup.
Maar ik wil haar toch graag vis geven. Ik had al sardientjes, panharing, makreel en zal besteld. Wat kan ik haar nu het beste geven wat hopelijk iets beter valt?

Onze does vond hem heerlijk maar hem misschien ook iets anders geven?
En hoe verreken ik die vis? Valt het onder bot of moet ik het als extra rekenen bovenop het menu?

groetjes Evie
Door **Jolanda**
#1643118
De visjes die je besteld hebt zijn prima hoor. Mijn gevoel zegt geef hem nu maar eens een sardientje.

Als je een visje hebt waar alles nog op en aan zit (dus inclusief organen) kun je hem als compleet prooidier tellen. Als je alleen kop(met graat en staart) hebt is het vleesbot.

Als je dus een complete vis hebt moet je dat van het totaalgewicht van een week aftrekken.
Als voorbeeld (even heel makkelijk):
Je moet per week 7kg voeren. Je hebt visjes van 200gr per stuk. Dan geef je dus 1kg per dag, dus 1kg vis.
Dan moet je 7-1=6kg verdelen over de overige 6dagen. Dus dan nog 3kg vleesbot voeren (ipv 3,5kg) 1,2kg vlees (ipv 1,6kg) ect ect
Gebruikersavatar
Door pike
#1643151
Kleine vis als sardien of haring reken ik gewoon als spiervlees. De botjes die daarin zitten stellen toch nauwelijks wat voor. Ik geef een visje extra omdat er wel orgaan in zit, en ik geef dan wat orgaan minder.

Zalmkop is bij mij vleesbot (soms met wel erg veel vlees eraan  :D), zalmgraat gaat voor spiervlees.
Gebruikersavatar
Door pike
#1643945
Emily schreef: Schelvis is misschien nog een optie. Het wordt hier in ieder geval zeer gewaardeerd en valt altijd erg goed  :)
Kan je uiteraard prima voeren maar het is wel magere vis.  ;)
Door BarfBull
#1644151
pike schreef: Kan je uiteraard prima voeren maar het is wel magere vis.  ;)
Verdikkeme, je hebt gelijk  :-[ Ik had een keer een overzichtje gedownload waarop schelvis als matig vette vis wordt vermeld, maar ik kom nu tot de ontdekking dat dat niet klopt. Mijn excuses  :-[
Door *Natasja*
#1644224
Je zou ook nog kunnen proberen om de hoeveelheid zalm per maaltijd te verminderen. Ik weet niet hoeveel je gegeven hebt, maar als ik mijn honden zalm voer, beslaat dat nooit voor meer dan een derde van de maaltijd.
Gebruikersavatar
Door pike
#1644498
Ik geef ook nooit een hele vismaaltijd, sinds ze een keer ziek zijn geworden van de makrelen en toen maandenlang geen vis meer wilden eten. Dus ze krijgen of zalmkop als vleesbot met daarbij "normaal" vlees en orgaan, of ze krijgen normaal vleesbot met daarbij vis.  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door