Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1627220
Onze twee kleuters eten kvv (afwisselend HB en Naturis) in combinatie met BARF-spul.
Eind juli komt Nina (ook een ragdoll, maar dan seal tortie mitted) ons kattenbestand aanvullen tot 3 stuks. Ze is dan 13 weken jong.
Het nestje wordt afgespeend met brok (RC babycat en Hills) , blik (almo nature en applaws) met af en toe iets vers als een stukje vis, of rundertartaar.
Eigenlijk wil ik haar als ze bij ons is meteen overzetten op KVV en wat kleine barfjes (kwartel, kippennek, kuiken, duif etc).
Kan dat in een keer, of moet ze eerst langzaam wennen om diarree te voorkomen?
#1627323
Heel blij was ik toen ik onze oudere katten cold turkey over heb kunnen zetten (HB). Ging meteen goed.
Echter de ontlasting van beide was hard, met slijm en bloed. Nu maakte ik me daar niet direkt zorgen om, todat het er bij eentje mis ging.
Niet meer eten, verstopping, koorts, d.m.v. echo was een stukje verdikte darm te zien.

...

Nadat dit alles achter de rug was, ben ik voorzichtig (veel blik, beetje vers) nu weer helemaal op vers. Moet eraan toevoegen dat ik hier nog wel lactulose doorheen geef.

E.e.a. zal natuurlijk afhangen van WAT je voert, maar langzaam opbouwen kan i.i.g. geen kwaad.
Laatst gewijzigd door Jacoba op vr 21 mei 2010, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#1627383
Je kan voor de zekerheid de eerste week of eerste dagen alleen kvv geven en daar wat kokend water over heen doen (kan tuurlijk ook over kuikens enzo, maar is toch anders), dan kan de maag wat geleidelijker wennen aan rauw, maar als het een gezonde kitten is is het vast geen probleem!
#1627426
Jacoba schreef: Die derde regel komt wel iets beangstigend over ja :-\.
Over t algemeen hebben katzen geen problemen met de overgang... of ze t blieven is een heel ander verhaal ::).. maar daar hebben we een heel arsenaal aan trucs voor.
De belangrijkste is : geduld, geduld en geduld.... ;) en wat mij betreft in de start-fase wat 'onbenul'... ;D. "dit is goed eten, duss"...
#1628713
Ik denk ook dat dat heel uitzonderlijk is. Ik heb er hier 1 met hele gevoelige ingewanden, maar zelfs bij haar ging de overgang vlekkeloos. Nu had ik ook wel het geluk dat Sien een vreetschuur is en zowat alles lust, maar ze heeft in het begin zelfs brok en vleesbot samen gegeten zonder problemen. Nu wordt het meestal echt afgeraden om brok en vleesbot samen te geven (wist ik toen nog niet), maar hier zijn daar geen kwalijke dingen uit voortgekomen. Ontgiften is ook iets wat men weinig tot niet ziet bij katten.
#1628864
Jacoba schreef: Euh Too, ik bedoelde de derde regel van mijn eerste bericht over niet meer eten, verstopping etc......
Too schreef: Persoonlijk.. :) denk ik dat Jacoba's ervaring nogal extreem is..
mijn brok hummels [toen ca 1 jaar oud] zijn zonder problemen cold-turkey gegaan
Daar had ik ook op gereageerd ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door