Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1593710
We komen zojuist bij de dierenarts vandaan, Che (schapendoes van 2 jaar), heeft pijnstillers gekregen want ze loopt mank, vooral nadat ze heeft gelegen. Het kan zijn dat iets verrekt of gescheurd heeft, vandaag gestart met pijnstillerkuur van 10 dagen + lijnrust. Daarna kijken of het over is. Zoniet, rotgenfoto om te kijken of er iets te zien is waarom ze mank loopt. Voor artrose is ze nog te jong, 2 jaar, eigenlijk sluit de dierenarts het uit maar goed het zou kunnen zegt hij.

Hij zij wel, ze heeft duidelijk pijn, maar het is een bikkel ze loopt gewoon door en laat zich niet weerhouden.

Nu las ik net hetvolgende op internet, en ik geloof gelukkig niet alles direct.... maar toch ben ik nieuwsgierig wat jullie hiervan vinden:

Artrose is een veelvoorkomende gewrichtsaandoening en wordt gekenmerkt door veranderingen in het gewrichtskraakbeen. Het ontstaat wanneer het evenwicht tussen afbraak en opbouw van het kraakbeen niet meer gelijk op gaat. Beschadigingen van het kraakbeen kunnen onder andere ontstaan door overbelasting van één of meerdere gewrichten, blessures of langdurig tekort aan essentiële (van de voeding afhankelijke) aminozuren.

Vooral dat laatste: langdurig tekort aan essentiële (van de voeding afhankelijke) aminozuren.

Che krijgt sinds Januari 2010 kvv, Prins, Natudog, Kivo en wat barf.
Is er een kans dat ze stoffen te kort komt?
Waar zitten deze stoffen (aninozuren) in waar ze een tekort aan zou kunnen hebben? Kan ik dat bijvoeren ofzo?

Che is altijd een energieke hond geweest en is alleen maar enthousiaster geworden sinds ze kvv/barf krijgt en sinds we onze 2e schapendoes erbij hebben. het is dus een grote straf haar 10 dagen rust te geven maar we gaan het zeker doen, want ze moet beter worden.

Graag jullie reactie/ervaring!!
Laatst gewijzigd door Bien op di 26 apr 2011, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bien
#1593737
Bien schreef: Vooral dat laatste: langdurig tekort aan essentiële (van de voeding afhankelijke) aminozuren.

Che krijgt sinds Januari 2010 kvv, Prins, Natudog, Kivo en wat barf.
Is er een kans dat ze stoffen te kort komt?
Waar zitten deze stoffen (aninozuren) in waar ze een tekort aan zou kunnen hebben? Kan ik dat bijvoeren ofzo?

Che is altijd een energieke hond geweest en is alleen maar enthousiaster geworden sinds ze kvv/barf krijgt en sinds we onze 2e schapendoes erbij hebben. het is dus een grote straf haar 10 dagen rust te geven maar we gaan het zeker doen, want ze moet beter worden.

Graag jullie reactie/ervaring!!
Ter aanvulling, spiervlees bevat aminozuren ?? voorbeelden van spiervlees zijn??
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1593748
Bien schreef: We komen zojuist bij de dierenarts vandaan, Che (schapendoes van 2 jaar), heeft pijnstillers gekregen want ze loopt mank, vooral nadat ze heeft gelegen. Het kan zijn dat iets verrekt of gescheurd heeft, vandaag gestart met pijnstillerkuur van 10 dagen + lijnrust. Daarna kijken of het over is. Zoniet, rotgenfoto om te kijken of er iets te zien is waarom ze mank loopt. Voor artrose is ze nog te jong, 2 jaar, eigenlijk sluit de dierenarts het uit maar goed het zou kunnen zegt hij.

Hij zij wel, ze heeft duidelijk pijn, maar het is een bikkel ze loopt gewoon door en laat zich niet weerhouden.

Nu las ik net hetvolgende op internet, en ik geloof gelukkig niet alles direct.... maar toch ben ik nieuwsgierig wat jullie hiervan vinden:

Artrose is een veelvoorkomende gewrichtsaandoening en wordt gekenmerkt door veranderingen in het gewrichtskraakbeen. Het ontstaat wanneer het evenwicht tussen afbraak en opbouw van het kraakbeen niet meer gelijk op gaat. Beschadigingen van het kraakbeen kunnen onder andere ontstaan door overbelasting van één of meerdere gewrichten, blessures of langdurig tekort aan essentiële (van de voeding afhankelijke) aminozuren.

Vooral dat laatste: langdurig tekort aan essentiële (van de voeding afhankelijke) aminozuren.

Che krijgt sinds Januari 2010 kvv, Prins, Natudog, Kivo en wat barf.
Is er een kans dat ze stoffen te kort komt?
Waar zitten deze stoffen (aninozuren) in waar ze een tekort aan zou kunnen hebben? Kan ik dat bijvoeren ofzo?

Che is altijd een energieke hond geweest en is alleen maar enthousiaster geworden sinds ze kvv/barf krijgt en sinds we onze 2e schapendoes erbij hebben. het is dus een grote straf haar 10 dagen rust te geven maar we gaan het zeker doen, want ze moet beter worden.

Graag jullie reactie/ervaring!!
Dat stukje tekst van jou komt oorspronkelijk van een pak Primeval af. Een produkt wat ingezet wordt bij artrose e.d.  Bij wat jij voert loopt je hond geen tekorten op dat deze binnen no time een versleten skelet zou hebben. Ik denk dan ook eerder dat ze zich verstapt heeft, dat past meer in het plaatje van jongen hond.

Er zijn tientallen aminozuren en over het algemeen zijn deze in een verse rauwe voeding ruimschoots aanwezig. Echter kan het natuurlijk altijd gebeuren dat door trauma of aanleg op jonge leeftijd artrose ontstaat en de voeding alleen dit niet kan opvangen. Op dat moment moet je gaan supplementeren om de schade te beperken.
Door Bien
#1593751
Angelique schreef: Dat stukje tekst van jou komt oorspronkelijk van een pak Primeval af. Een produkt wat ingezet wordt bij artrose e.d.  Bij wat jij voert loopt je hond geen tekorten op dat deze binnen no time een versleten skelet zou hebben. Ik denk dan ook eerder dat ze zich verstapt heeft, dat past meer in het plaatje van jongen hond.

Er zijn tientallen aminozuren en over het algemeen zijn deze in een verse rauwe voeding ruimschoots aanwezig. Echter kan het natuurlijk altijd gebeuren dat door trauma of aanleg op jonge leeftijd artrose ontstaat en de voeding alleen dit niet kan opvangen. Op dat moment moet je gaan supplementeren om de schade te beperken.
Dank je Angelique, hele geruststelling. Zojuist vond ik op barfplaats een stuk van Lizzy over hond en artrose. Interessant om te lezen, daar worden ook een aantal supplementen genoemd.

Op dit moment volgen we even het advies van de dierenarts in afwachting van wat er na de pijnstiller kuur gaat gebeuren. Voorlopig dus ook maar niet naar school met Che.
Door diergedrag
#1594045
Het verbaast me dat ze, als het zo ernstig lijkt te zijn dat het een scheuring kan zijn, of artrose niet meteen een röntgenfoto maken!
Bij artrose is lijnrust niet nodig en dat scheelt heel veel voor jou en je hond, als hoop je op die leeftijd toch echt dat het dat niet is.
Als het ernstig is, wil je zo snel mogelijk weten wat het is en of er iets aan moet worden gedaan.

Is er iets voorgevallen waardoor ze mank kan zijn gaan lopen? En waar heeft ze pijn?
Door Bien
#1594086
diergedrag schreef: Het verbaast me dat ze, als het zo ernstig lijkt te zijn dat het een scheuring kan zijn, of artrose niet meteen een röntgenfoto maken!
Bij artrose is lijnrust niet nodig en dat scheelt heel veel voor jou en je hond, als hoop je op die leeftijd toch echt dat het dat niet is.
Als het ernstig is, wil je zo snel mogelijk weten wat het is en of er iets aan moet worden gedaan.

Is er iets voorgevallen waardoor ze mank kan zijn gaan lopen? En waar heeft ze pijn?
In overleg met de dierenarts geven we haar toch eerst rust en pijnstilling, op zich geen slecht idee. Ze heeft het nadat we een lange wandeling hebben gemaakt, waarbij ze ook gezwommen heeft. Daarna deden we d'r in de auto en piepte ze enorm 2 x kort achter elkaar, we zijn gestopt hebben haar de auto uitgelaten, maar niets te zien...

het is haar linker achterpoot, ze staat er niet goed op en ze loopt dus mank als ze langere tijd heeft gelegen.

We zouden niet weten hoe en wat er gebeurd is waardoor ze mank loopt, dat is juist het probleem.

Je klinkt alsof je ervaring hebt met dergelijke verschijnselen...... klopt dat?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1594379
Als het in haar achterpoot zit moet je goed in de gaten houden of het niet haar knie is. Een kruisband is zo verrekt en dan moet je wel goed rust houden, anders heb je meer kans op artrose.
Op zich kan artrose wel op tweejarige leeftijd maar dan moet er een onderliggend probleem zijn als HD, OCD of trauma.
Het meest voor de hand liggend is een verstapping, verrekking en dat heeft inderdaad rust nodig. Dus het advies van de dierenarts is zo verkeerd nog niet.
Je zou er traumeel bij kunnen geven.
Door Bien
#1594630
Hitam schreef: Als het in haar achterpoot zit moet je goed in de gaten houden of het niet haar knie is. Een kruisband is zo verrekt en dan moet je wel goed rust houden, anders heb je meer kans op artrose.
Op zich kan artrose wel op tweejarige leeftijd maar dan moet er een onderliggend probleem zijn als HD, OCD of trauma.
Het meest voor de hand liggend is een verstapping, verrekking en dat heeft inderdaad rust nodig. Dus het advies van de dierenarts is zo verkeerd nog niet.
Je zou er traumeel bij kunnen geven.
Bedankt voor je advies, ik zal eens kijken waar ik traumeel kan kopen.
Door Bien
#1595293
ulla schreef: Traumeel kan je bij een drogist,kopen. :)
Dank je wel! Ik heb het net vanmiddag besteld bij DursyDog, en gelijk zeewier mee laten komen, hopelijk is het er morgen ;-) 2 vliegen in een klap.
Bedankt!!
Door Bien
#1596082
Hitam schreef: Als het in haar achterpoot zit moet je goed in de gaten houden of het niet haar knie is. Een kruisband is zo verrekt en dan moet je wel goed rust houden, anders heb je meer kans op artrose.
Op zich kan artrose wel op tweejarige leeftijd maar dan moet er een onderliggend probleem zijn als HD, OCD of trauma.
Het meest voor de hand liggend is een verstapping, verrekking en dat heeft inderdaad rust nodig. Dus het advies van de dierenarts is zo verkeerd nog niet.
Je zou er traumeel bij kunnen geven.
Toch nog een vraag, beinvloed die Traumeel niet de werking van de pijnstiller (Carprodyl 50 mg) ?

Ik heb tabletten gekocht en zal ze door de kvv doen, er staat in de bijsluiter bij voorkeur in de mond laten uitvallen en dan doorslikken.
Beetje lastig met een hond hahaha dus door de kvv zal ook wel goed gaan als ik het verkruimel.

Hoe zit het met de dosering voor een hond van 15 kilo?
Bijsluiter zegt:
Volwassen en kinderen vanaf 12 jaar 3 maal daags 1 tablet
kinderen 6 tot 12 jaar, 2 maal daags 1 tablet
kinderen 2 tot 6 jaar, 1-2 maal daags 1 tablet.

Graag reacties...
Door ulla
#1596103
Je zou tussen de 11/2 en 2 tabletjes per dag kunnen gaan zitten, en het beïnvloed de werking van pijnstillers niet.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1596616
Nee, het beinvloed de werking van de pijnstillers niet. En ik geef doorgaans de grote mensendosering van 3x daags 1 tablet. Je kunt niet te veel geven. In acute situaties geef ik elk uur of zelfs elk half uur een tablet.
Door Bien
#1596788
@ulla
@Hitam

Beide super bedankt voor jullie reacties.
We gaan haar nu de 1e geven.
wat is het moeilijk een hond rustig te houden met een puppy in huis, vanmiddag ging het even mis, mevrouw was helemaal hyper (springen en draaien... en het ging zo goed de laatste twee dagen..), nu hinkt ze weer. zucht... valt niet mee hopelijk heeft het niet te veel schade aangericht.

We piekeren ons suf of ze helemaal gaat herstellen en weer heerlijk met ons mee zal gaan wandelen.. de tijd zal het leren, en die gaat plots heel langzaam..... fingers crossed.
Laatst gewijzigd door Bien op za 24 apr 2010, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door