Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#1583983
Liz heeft een blaasontsteking gehad. Antibiotica gehad, daarna was ze er vanaf. Ph de eerste 2 weken goed in de gaten gehouden en die bleef netjes 6,5, ook toen we gestopt waren met Vit. C en cranberry.
Toen ik vorige week nogmaals urine liet controleren bij de laatste puppy-enting, had ze weer een wat hoge PH waarde (7,5) en nog wat struviet in haar blaas.
Dus weer aan de cranberry en vit. C; een halve tabl. per dag. Nou controleer ik haar urine dagelijks 3 keer. Maar gistermiddag en vanochtend zag ik nu echt een belachelijk hoge waarde; 9. Na de cranberry zakt die wel weer. Dus ik geef haar nu weer even 2x daags een 1/2 tabl. 's avonds is haar ph dan ook weer netjes.

Maar ik vind 't zoveel voor een pupje; 10 kg.(als kuur voor volwassenen wordt 3xdaags 1 tablet aangeraden, als onderhoudsdosering 1 tot 2x daags een hele tabl.)

Ze drinkt goed; eet goed, plast normaal; geen ieniemienie plasjes elke keer. En is een volkomen normale (lees ondeugende  :D )vrolijke pup.
Ze eet;
50% vleesbot,
15%groente (die ik over de hele week ga verdelen ipv 2 keer per week; groente kan PH verhogen las ik (gister pas omdat ik me afvroeg hoe dit nu mogelijk was  :-[ )? Of is het dan misschien verstandig om even drastisch omlaag te gaan met de hoeveelheid groente?)
15% orgaanvlees
20% spiervlees.

Ik word hier behoorlijk onzeker van (uiteraard stelde de dierenarts al dieetbrokken voor. Dat gaat 'm niet worden; we gaan dit BARFtechnisch oplossen)
Heeft er iemand tips voor me? Is het inderdaad beter om te verminderen (naar 5% ofzo) met groente? Kan de waarde van gisteren en vanochtend nog zijn van de groente(ze kreeg gister dus nog de halve weekhoeveelheid groentemix) van gisteren?
Zijn er andere ideeën om dit op te lossen.
Het is toch niet normaal dat ze 's ochtends met zo'n hoge PHwaarde opstaat? Of sla ik hier de plank volledig mee mis?

Alvast bedankt.....
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#1584120
2 uur later is haar PH nu 7.... Controleer ik misschien teveel? (ze heeft vanochtend wel weer een halve cranberrie tabl. met Vit.C gehad)
Door Lizzy
#1585356
Inge en Bono schreef: Liz heeft een blaasontsteking gehad. Antibiotica gehad, daarna was ze er vanaf. Ph de eerste 2 weken goed in de gaten gehouden en die bleef netjes 6,5, ook toen we gestopt waren met Vit. C en cranberry.
Toen ik vorige week nogmaals urine liet controleren bij de laatste puppy-enting, had ze weer een wat hoge PH waarde (7,5) en nog wat struviet in haar blaas.
Dus weer aan de cranberry en vit. C; een halve tabl. per dag. Nou controleer ik haar urine dagelijks 3 keer. Maar gistermiddag en vanochtend zag ik nu echt een belachelijk hoge waarde; 9. Na de cranberry zakt die wel weer. Dus ik geef haar nu weer even 2x daags een 1/2 tabl. 's avonds is haar ph dan ook weer netjes.

Maar ik vind 't zoveel voor een pupje; 10 kg.(als kuur voor volwassenen wordt 3xdaags 1 tablet aangeraden, als onderhoudsdosering 1 tot 2x daags een hele tabl.)
Het komt vaak voor, blaasontsteking bij pups. En mogelijk dat de AB niet goed gewerkt heeft en ze nog steeds bacterieen in de urine heeft. Ik zou dat zelf even door de DA laten controleren. Laat de urine desnoods even op kweek zetten want het gebeurd vaker dat er NET een bacterieetje in zit waar de AB nou NET niet goed bij helpt.
Ze drinkt goed; eet goed, plast normaal; geen ieniemienie plasjes elke keer. En is een volkomen normale (lees ondeugende  :D )vrolijke pup.
Ze eet;
50% vleesbot,
15%groente (die ik over de hele week ga verdelen ipv 2 keer per week; groente kan PH verhogen las ik (gister pas omdat ik me afvroeg hoe dit nu mogelijk was  :-[ )? Of is het dan misschien verstandig om even drastisch omlaag te gaan met de hoeveelheid groente?)
15% orgaanvlees
20% spiervlees.
Ik heb nog nooit echt bewijs gezien dat groenten de pH waarde doet stijgen maar ja, het kan beslist geen kwaad om een paar weekjes geen groenten te geven. Of 5%.
Ik word hier behoorlijk onzeker van (uiteraard stelde de dierenarts al dieetbrokken voor. Dat gaat 'm niet worden; we gaan dit BARFtechnisch oplossen)
Heeft er iemand tips voor me? Is het inderdaad beter om te verminderen (naar 5% ofzo) met groente? Kan de waarde van gisteren en vanochtend nog zijn van de groente(ze kreeg gister dus nog de halve weekhoeveelheid groentemix) van gisteren?
Zijn er andere ideeën om dit op te lossen.
Het is toch niet normaal dat ze 's ochtends met zo'n hoge PHwaarde opstaat? Of sla ik hier de plank volledig mee mis?

Alvast bedankt.....
In mijn ogen moet je ophouden met 3 keer per dag te meten. Gewoon 1 keer per dag of zelfs om de dag is ruim voldoende. Zoals ik al schreef, vermoed ik dat er nog bacterieen in de urine zitten. Ik zou zelf de urine op kweek laten zetten. Dat de urine in de ochtend alkalischer is verbaast mij eigenlijk niks. De bacterieen hebben de hele nacht lekker in die blaas kunnen vermenigvuldigen (zij zorgen meestal voor een verhoging van de pH waarde), de boel heeft daar 'lekker' stil gestaan en ga je dan gelijk meten: meet je altijd 'op z'n ergst'.

Ik zou dus een paar dingen doen:

1)Urine op kweek laten zetten.
2)Wanneer er nog steeds een bacterie in de urine zit: nog een keer een specifieke AB geven.
3)Blijf de urine verzuren met vitamine C (ascorbinezuur) en cranberry en doe gerust een scheutje appelazijn door het eten, dat werkt volgens Tannetje heel goed.
4)Geef gewoon even een paar weken geen groenten, tot dit onder controle is.
5)Meet pH niet vaker dan 1 keer per dag, maar om de dag is ook prima.
6)Maak je niet teveel zorgen. Je ziet dit echt vaak bij pups. Vervelend, maar het is niet anders. Je kunt ook wel wat weerstandverhogende middelen gaan geven. Ik vind propolis echt een goed idee om nu te geven. Dat is een natuurlijk antibioticum. En het kan echt goed bij blaasontstekingen worden ingezet.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#1585936
Nooit eraan gedacht dat er misschien toch nog bacteriën in haar urine zouden kunnen zitten; bij de laatste controle was 't schoon zei men. Maar inderdaad op kweek laten zetten laat nog wat meer zien. Ga ik morgen direct laten doen!

Ik ga op zoek naar propolis en appelazijn. En  de groente eventjes laten zitten; deze ga ik weer opbouwen als het weer goed is.....
En de natuur een beetje z'n beloop laten en niet als een zenuwachtige mama zowat elke plas controleren  :D Ik was bijna blij als ze plaste; kon ik toch weer even testen  :-[

Héél erg bedankt!  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door