Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door _Sandra_
#1574891
... en nu loop ik tegen problemen aan. Het is een gepuzzle.

Mijn 1e vraag voor:
Ivm met bestellen (plaats in vriezer) wil ik mijn organen verdelen. Ik wil dus wat afwisselen met bepaalde organen.
Ik had gedacht om zeker elke week vuile pens (2x = 50 % van totale orgaangewicht) en nier (1x) te voeren. Dan nog een 3e orgaan elke week (1x), dit wil ik afwisselen per bestelling.
Ik wil afwisselen met: lever en hart en zo af en toe ook eens wilt en pancreas (ivm andere leveranciers minder vaak).

Is dit okee? Of kan het beter anders? Ik had gedacht dat ik beter meer af kan wisselen met diersoorten, maar dat gaat wel iets ten koste van de organen. Dus dat ik niet standaard 4 soorten in de vriezer kan hebben liggen, maar 3. Ik denk dat ik een omloop van ongeveer 7 - 8 weken ga hebben (140 gram per keer, bestellen per kilo). Dan geef ik iets minder nier (75 gram per keer), omdat zij dat toch elke week krijgt.

Nog een 2e vraag: is het verstandig om af en toe eens 1 pensmaaltijd te vervangen voor maag van lam, geit of kalkoen? Of zijn dit minder interessante voedingsbronnen. Ik wil de pens zoveel mogelijk samen met de groente geven ivm de vertering van die groente.

En mijn 3e vraag:
ik bereken nu in 10 % groente is 300 gram per week. Dit lijkt mij nog erg veel voor die kleine hond van mij. Ik denk niet dat ze zoveel groente weg krijgt. Ik had gedacht om het in 2 porties van 150 gram bij de pens te geven. Of hebben jullie nog tips en trucs.

Groetjes
Sandra
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op ma 05 apr 2010, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door **Jolanda**
#1575113
Ik voer ieder orgaan minimaal 1x per week. Dus maag, lever, hart, nier en pens. Als ik bijv 1000gr orgaan per week moet voeren, voer ik 500gr pens, en dan 4x125gr van het andere orgaan. Lekker makkelijk te verdelen. ;) Je zou kunnen kiezen om bijv 2 verschillende soorten orgaan op 1 dag te voeren.
Ik zou de honden persoonlijk niet bijv 7-8weken alleen maag en hart willen voeren, of alleen lever en nier.
Als je te weinig vriesruimte hebt kun je bij de poelier bijv iedere week wat kiporgaan bestellen (hart, maag, lever) en dan via de leverancier pens en nier besteld.

300gr groente kan best hoor, als je dat in 1x te veel vind, kun je het verdelen over verschillende dagen.

Lams- of runderpens maakt niet zoveel uit. Als je daarin kunt afwisselen is alleen maar mooi. Maar pens, is weer anders als kalkoenmaag.
Door _Sandra_
#1575290
Okee dank je.

Ik moet 615 gram orgaan hebben. Daarvan wil ik 300 gram pens voeren. Houd ik 315 over : 3 (hart, lever, nier) = 105 gram per orgaan.
Van de pens wil ik dan af en toe iets vervangen door pens/maag van lam en geit.
Geregeld zal ze een ander maagje krijgen doordat ik kleine prooidieren in zijn geheel wil geven.

Groetjes
Sandra
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door