Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Emmanuelle
#1569801
Momenteel krijgen onze hondjes altijd KVV van verschillende fabrikanten, zoveel mogelijk diersoorten.
Maar nu wil ik ook zelf gaan samenstellen, ongeveer 2 dagen per week.
Verder wil ik het nog even bij KVV houden (eerst kijken hoe het lukt)
Ik dacht aan volgende mix van organen:
Lamslever 2,5%
lamshart 5%
lamsniertjes 2,5%
lamspens 2,5 %
= 12,5 % van de maaltijd
Lijkt jullie dit een goede orgaanmix?
Nu vroeg ik mij af, mag ik die orgaanmix gebruiken voor 2 dagen per week ongeveer?
Want organen zitten steeds per kg verpakt en daar kom ik al wel een hele tijd mee toe.
Of krijgen ze dan te veel lamsorgaan en moet ik nog een andere orgaanmix (van een ander dier) maken?
Laatst gewijzigd door Emmanuelle op do 01 apr 2010, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Emmanuelle
#1569992
Nadia schreef: Volgens mij hoef je niet zo veel orgaan bij te voeren als je 5 dagen KVV voert.
Nee het hoeft waarschijnlijk niet. Maar het komt wel mooi uit zo vind ik om porties te maken, dus 'k geef er wel graag wat bij...
Kan ik meteen zien hoe ze het op die verhoudingen doen.  Want als ik dan nog meer zelf ga samenstellen moet ik zowiezo orgaan gaan bijvoeren.
Maar zou het kwaad kunnen dat het dan een paar keer per week lamsorgaantjes zijn?
Door Nadia
#1570001
Volgens mij kun je wel een TE veel aan orgaan geven. Vooral met lever enzo.. Helaas weet ik niet hoe het precies zit. Toen ik nog 50 50 deed heb ik geen orgaan bijgevoertd. Ik ben dus om deze reden helemaal zelf gaan samenstellen, omdat ik dus nog niet precies wist wat ik voerde.
Door Emmanuelle
#1570035
Nadia schreef: Volgens mij kun je wel een TE veel aan orgaan geven. Vooral met lever enzo.. Helaas weet ik niet hoe het precies zit. Toen ik nog 50 50 deed heb ik geen orgaan bijgevoertd. Ik ben dus om deze reden helemaal zelf gaan samenstellen, omdat ik dus nog niet precies wist wat ik voerde.
Dus je geeft eigenlijk te veel orgaan als je alleen KVV geeft?
Want zij hanteren toch meestal 15% orgaan (en fabrikanten die het niet zeggen volgens mij nog meer), dus kan ik dan te veel geven door 12,5% te geven?
Anders verander ik het naar 10% en geef ik 15% groenten... 


Groetjes,

Emmanuelle
Door Mevroi Kruim
#1570059
Bij de meeste kvv's weet je niet hoeveel orgaan er in zit. Kvv-fabrikanten werken meestal niet met 'de percentages' maar rekenen in procenten eiwitten, vetten, calcium, fosfor etc. En dan zijn de eiwitten uit orgaan en slachtafval evengoed eiwit en een stuk goedkoper dan spiervlees. Je kunt er dus wel van uitgaan dat er redelijk wat orgaan in een kvv zal zitten en bijvoeren met orgaan is dan meestal niet zo handig. Alleen een flinke lap echte vuile pens af en toe voegt wat nuttigs toe.

Je kunt idd met lever overdrijven hoewel de marges best groot zijn. Wat mij vooral opvalt is dat je andere verhoudingen orgaan aanhoudt dan in een prooidier voorkomt. Lever en pens zijn stukken groter dan hart en nier dus wil je een beetje luisteren naar Ma Nature dan zou het best goed zijn om de natuurlijke verhoudingen in het oog te houden.

Als je 2 dagen zelf wilt samenstellen zou ik gaan voor zaken die niet in de kvv zitten. Dingen om lekker te knagen van een andere diersoort, met name geschikte vleesbotten, bv parelhoen, knien, eend als je dat niet voert. En spiervlees van iets anders dan rund of kip. Als je dan eens per 2 of 3 weken nog een grote lap pens geeft doe je je hondjes een groot plezier volgens mij.
Door Emmanuelle
#1570577
oké dank je wel. Ik denk dat ik op de dagen die ik zelf ga samenstellen dan s morgens spiervlees en groenten ga geven en s avonds een rauw bot. En dus geen organen.
Qua grootte van de organen zo nauw heb ik inderdaad niet gekeken. Dat is ook het eerste wat ik daarover lees. Ik geef wel van kvv voormalijk waarvan ik wel weet wat de verhoudingen zijn. Alaska, haaks barf, darf hanteren de verhouding van 15% organen en all animal is het volledige prooidier. Maar het kan dus echt geen kwaad als ik organen weg laat op de dagen dat ik zelf samenstel? Ook al is het bij de meeste kvv die ik geef maar 15%?
Door Emmanuelle
#1570760
Als ik 2 dagen per week zelf samenstel, is dit dan goed:

's morgens: Spiervlees (andere soorten dan in KVV) 250 gram + 50 gram groenten
's avonds: Eendennek 500 gram  (of ander vleesbot)

Ik kom nu ook aan 750 gram per dag met KVV.  Vandaar heb ik hier ook op 750 gram gerekend en dan nog 50 gram groenten.
Lijkt dit jullie goed?  
Ik denk dat ik dan die dag dat ik zelf samenstel ze alle 4 evenveel geef. Hun gewichten liggen ook niet zo ver uit elkaar.
Om het gemakkelijker te maken, want de eendennekken zijn ongeveer even groot.  De kleinste kies ik dan uit voor de kleinste.
Laatst gewijzigd door Emmanuelle op vr 02 apr 2010, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door