Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Anne-Claire
#1548378
Hallo iedereen,

Eerder heb ik bij 'katten medisch' onder de post 'PKD en nu?' mijn verhaal gedaan over Joep onze nierpatiënt. Nu zit ik er sterk aan te denken om zelf een barf menu te maken. Echter moet ik rekening houden met zijn nierklachten en kan ik niet het eerste de beste menu nemen. Ik heb het hele forum al afgestruind naar een kant en klaar nierdieet, maar vindt dit eigenlijk alleen voor de hond. Ik kan niet zo goed de vertaalslag maken naar de kat.

Wie barft hier voor zijn eigen nierkat en kan mij als het ware een 'voorgekauwd' menu/dieet geven  ;D?

Pas als ik echt zeker weet dat het een goed menu is durf ik de stap te maken om zelf te gaan barfen, dus vandaar mijn vraag  ::)!

Groetjes Anne Claire
Laatst gewijzigd door Anne-Claire op vr 12 mar 2010, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1548491
Als je zoekt op " nierdieet kat" komt er toch wel zinnige info boven hoor, je hebt gelijk over de hond is er meer

Een nierdieet [voor hond en kat] bestaat uit een wezenlijk lager botpercentage ivm t fosforgehalte

Een optie is:
20% vleesbot van gevogelte , konijn -allen laag in fosfor
60% spiervlees bvk met hoogpurine gehalte dwz wild [oa ree, haas, gans] kippenborst
5% orgaan
7% vetten [vette vis, kippenvel]
5% ei, 1-dags kuiken

Je zou ook nog groenten kunnen geven
Door Anne-Claire
#1548523
Beetje stomme vraag misschien, maar hoe zit dat met die botten? Moet ik dan eerst het vlees eraf halen om zo een goede inschatting te maken van de hoeveelheid?

Want bij kippenpoten zit er zowel bot, vlees als vel aan... Moet je dat dan allemaal van elkaar afhalen om tot de juiste verhoudingen te komen?
Door Too
#1548544
Stomme vragen die kennen we hier niet :)

Nee hoor als je t over vleesbot hebt, bedoelen we bevleesd bot.. dwz ca 50% kaal bot en 50% spiervlees.. die verhoudingen schat je [op t oog en ervaring in] bv een kippenvleugeltje of -rugstuk, eendenrug [van bv Herby] zijn allemaal ongeveer 50/50.
Kale botjes moet je sowieso niet geven.... de volgende dag kan poes niet poepen ;)
Mocht t aan de orde komen... stel je vraag de meesten van ons hebben wel een idee over de verhoudingen van verschillende produkten.

In een gezonde katten menu geef je 50% bevleesde botten maar voor een nier-patient is dat echt teveel...

In de praktijk komt t bij een nierdieet neer op [als je 2 maaltijden per dag geeft] 2 á 3 bevleesdebotmaaltijden per week.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1548546
Die botten met vlees erom heen kun je tellen als vleesbot.
Bv, een kippennekje is ongeveer 50% bot en 50% vlees, de meeste vleesbotten hebben deze verhouding.
Je geeft dus geen kaal bot, maar vleesbot en dan 20%  ;)
Door Anne-Claire
#1548561
Hmm... Ik heb even een vraagje n.a.v. de reactie van Too waarin je zegt dat 2 á 3 bevleesdebotmaaltijden per week geeft. Ik dacht dus dat als je ging barfen, je alles maalt (in de juiste verhouding) en dat dan iedere dag kan geven. Maar dat klopt dus niet? Dus je moet meerdere verschillende 'maaltijden' per week geven ????
Door Too
#1548577
Ik kies /heb gekozen om gezien over 1 week compleet te voeren..
Mijn dametjes kauwen hun eten zelf, er wordt helemaal niks gemalen ze krijgen óf een stukje vleesbot óf een stukje spiervlees óf een [stukje] vis óf...
Je kunt ook de keuze maken om elke dag compleet te voeren dat maakt imo t portioneer-gebeuren wel heel erg ingewikkeld

Als je een zelf-samengesteld- menu wilt gaan malen dan maal je idd in 1 keer een hoeveelheid in de juiste verhoudingen
Door Anne-Claire
#1548592
Ja ik dacht al dat jij niet maalde :biggrin2:... Maar de percentages die je eerder noemde zijn dan wel compleet toch?

Dus stel ik zou een kilo malen dan kan ik 200 gram vleesbot, 600 gram spiervlees, 50 gram orgaan, 70 gram vetten, 50 gram ei/eendagskuiken gebruiken. Dit dan door elkaar 'roeren'  :D en in porties invriezen? Ben ik dan wel compleet?

Sorry hoor voor al die vragen  ::) in ieder geval bedankt voor het meedenken!
Door Too
#1548601
Verontschuldig je nou niet... je zoekt naar een optimaal voer voor je beessie, alle vragen komen poes ten goede!!

Volgens mij heb je m helemaal begrepen!
Heb je ook nog 'gezocht' op nierdieet kat?

Wellicht komt flin [of iemand anders] nog even 'langs', zij is al wat langer bezig met t aangepaste menu voor patiënten
Door Mevroi Kruim
#1548742
Als je katten kauwen is het niet nodig om te malen, scheelt in de RSI van het personeel en de tandsteen van de katzels  :D

Kip bevat behoorlijk wat vet, zeker de vellen, dus als je kip met vel voert zit je qua vet al heel aardig.

Ik zou overigens ei niet mee invriezen maar vers toevoegen na het ontdooien. Het wordt er niet fraaier op in de vriezert en een eitje heb je altijd wel liggen, toch?
Door flin
#1549015
als 'k de nierwaardes zo lees in dit topic:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 344.0.html

dan zou 'k gewoon doorgaan met versvoeren;
perzzoonlijk zou 'k dan zelfs niet kiezen voor 'n nierdieet, maar een kompleet (kvv) voer zonder rijst
eventueel zou je daarnaast wat lapjes kipvlees-met-vel, of kalkoenvlees-met-vel kunnen geven
en gaat dit allemaal goed, dan kun je 't niet gemalen spul wat uitbreiden, en minder gemalen gaan geven


'n nierdieet zoals beschreven, is  'n uiterste mogelijkheid om een kat met 'n progressieve ziekte wat langer op de poot te houden, maar voor katten die in de 'normaal' waarden hangen echt niet aan te bevelen
Door Anne-Claire
#1549074
Tja daar zit wel wat in! Alleen zit Joep wel aan de 'bovengrens' van de norm... Over een maand moet ik weer bloedonderzoek laten doen en wil even afwachten wat de waarden dan zijn. Als blijkt dat hij nog steeds normale waarden heeft (wat ik wel denk, aangezien hij zich goed voelt) dan durf ik het nierdieet wel te laten varen ;D

Sinds gisteren ben ik ook 'streng' begonnen om Sien over te zetten op kvv. Dit neemt ze me alleen niet in dank af  :o
Iedere keer rent ze hard naar het aanrecht en geeft ze me bijtjes in mijn arm. Als ik dan haar kvv voorzet zit ze me echt aan te kijken van 'wat doe je me aan! Waar zijn mijn brokjes?'. Nu eet ze wel kvv als ik het meng met wat gourmet mousse. Dus dat blijf ik wel doen. Vanmiddag zal ik ook nog even proberen om het te mengen met wat brokjes.

Jeetje wat is Joep dan makkelijk zeg :biggrin2:

Nu eerst maar eens proberen een menu samen te stellen... Morgen komt een vriend van ons langs die slager is, dus zal eens even kijken of ik via hem aan wat vlees kan komen. Had ook al even gekeken naar een vleesmolen (Porkert 10).

Best spannend allemaal ::)
Door Anne-Claire
#1549308
Nou vandaag heb ik me gebogen over een menu, maar weet dus helemaal niet of het zo compleet genoeg is ::)!
Wat ik mij vooral afvraag is, hoeveel soorten dieren je moet voeren om compleet te zijn?
Dit is waar ik aan denk, uitgaande van een nierdieet :biggrin2::

Percentages voor nierdieet van Too:
20% vleesbot van gevogelte , konijn -allen laag in fosfor
60% spiervlees bij voorkeur met hoogpurine gehalte d.w.z. wild (o.a. ree, haas, gans) kippenborst
5%  orgaan
7%  vetten (vette vis, kippenvel)
5%  ei, 1-dags kuiken

3% van het lichaamsgewicht per dag:
- Joep: 5 kg = 150 gram
- Sien: 3 kg = 90 gram
Per week = 1680 gram

Ik wil dan 2000 gram per week gaan malen, aangezien Joep en Sien nog niet goed weten hoe zij hun tanden kunnen gebruiken  :D
Via mijn vader kan waarschijnlijk wel aan wild komen, aangezien hij jaagt :-X

Voor 2000 gram
- Vleesbot: 200 gram kippennekken, 200 gram fazantenkarkas
- Spiervlees: 300 gram kipfilet, 300 gram kalkoenfilet, 150 gram fazantenborst, 150 gram rundersoepvlees, 150 gram konijn, 150 gram eendenborst
- Orgaan: 25 gram kippenmaagjes, 25 gram eenden of fazantenlevertjes, 50 gram konijnenhart
- Vetten: 70 gram zalmfilet, 70 gram kippen/kalkoenvel
- 100 gram ei

Nu heb ik dus zeven verschillende dieren die ik ga malen. Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk gebruik te maken van prooidieren.

Graag jullie reacties en aanvullingen! Alvast bedankt  :)
Door Too
#1549347
flin schreef: als 'k de nierwaardes zo lees in dit topic:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 344.0.html

dan zou 'k gewoon doorgaan met versvoeren;
perzzoonlijk zou 'k dan zelfs niet kiezen voor 'n nierdieet, maar een kompleet (kvv) voer zonder rijst
eventueel zou je daarnaast wat lapjes kipvlees-met-vel, of kalkoenvlees-met-vel kunnen geven
en gaat dit allemaal goed, dan kun je 't niet gemalen spul wat uitbreiden, en minder gemalen gaan geven


'n nierdieet zoals beschreven, is 'n uiterste mogelijkheid om een kat met 'n progressieve ziekte wat langer op de poot te houden, maar voor katten die in de 'normaal' waarden hangen echt niet aan te bevelen
Ik ben minder op de hoogte van medisch, waardes, cijfers ed.. dat is flin's forte ;)
Zoals flin hier zegt.. nierdieet geef je aan serieuze nierpatiënten -nierwaardes aan de bovenzijde van t normale vallen daar niet onder-, voor een gezonde kat is t geen goed/uitgebalanceerd dieet!
Als je zelf wilt samenstellen, wat eigenlijk alleen maar voordelen heeft, zou je vooralsnog voor een menu met 'normale' verhoudingen kunnen kiezen.. dan kan Sien gewoon mee-eten..
Als je dan kiest voor diersoorten die in een nierdieet passen -gevogelte, wild- sla je minstens 2 vliegen in 1 klap.

Om op je vraag terug te komen.. 7 diersoorten is prachtig

Ik heb zo'n vaag vermoeden dat je je de afgelopen dagen hebt suf gelezen ;) maar voor de goede orde
een 'normaal' katten menu ziet er globaal als volgt uit:
40 a 50% bevleesd bot
15 % orgaan
45 -35% spiervlees


Wild, als je daar goed aan kunt komen [én ze lusten t.., dat is nog wel s een probleempje ] is super eten,rijker aan voedingsstoffen dan 'gehouden'/gekweekte dieren, voor mij reden om wanneer mogelijk iig ree en/of haas te bestellen

Vragen.... shoot..!!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door