Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Carlijn
#154259
Door de aanhoudende klachten van Morris (veel jeuk, vette huid, pukkeltjes, veel dorst, zweet lucht, vaak een slechte ontlasting) wil ik nu binnenkort beginnen met een eliminatie-dieet.
Eigenlijk had ik hier al maanden geleden mee willen beginnen maar omdat Morris als buitenlandertje zijnde pas eind januari in nederland is gekomen en toen ook nog zeer mager was heb ik hier even mee gewacht zodat hij eerst goed kan wennen en op gewicht kon komen.

Maar nu.... Ik vind het erg lastig om een goed eliminatie-dieet te verzinnen waarin hij zo min mogelijk te kort komt aan voedingsstoffen.
De dierenarts adviseerde een dieet van koolvis/macaroni, maar volgens mij moet er een beter dieet bestaan, maar wat..? en is het noodzakelijk om ook een koolhydraten bron te hebben? en kan ik groentes blijven geven of is het beter die voorlopig ook te schrappen?

Kortom wie heeft er voor mij wat tips, ideeën hoe ik dit het beste aan kan pakken?
En zijn er ook supplementen die ik wel goed toe kan voegen aan dit dieet ?

Ik hoop dat iemand me een stukje op weg kan helpen want ik voel me hier vrij onzeker in.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#154286
Ik weet niet of je aan Carnibest kan komen? Die heeft een versie eend/rijst. Dat kun je ook goed gebruiken geloof ik om te kijken of je hond allergisch reageert op bepaalde dierlijke eiwitten, kijk hier maar even: http://www.carnibest.nl/eend-rijst.htm , je zou Corine even kunnen bellen om ook nog te weten te komen welke groentes er precies in zitten.

Maar wat heb je Morris tot nu toe te eten gegeven, incl. evt supplementen en oliën? Da's denk ik ook wel handig om te weten voordat we allerlei tips gaan geven ;).
Laatst gewijzigd door Nitus op do 26 aug 2004, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#154375
tieneke schreef: In de eend-rijst zit geen groenten.
Echt? Volgens de site van Carnibest wel :-\ :
Eend/Rijst
Bevat: Vers eendenvlees, rijst, verse fijngemalen groenten, zonnebloemolie, vitaminen en mineralen.

Nou ja, dat moet Carlijn dan maar even precies navragen.
Door Carlijn
#154609
Ja ik had ook aan de eend-rijst van carnibest zitten denken, alleen ik weet dus niet of het een eiwit allergie is waar morris last van heeft of dat het b.v. aan een olie ofzo ligt.
Ik heb in het begin carnibest natuurvoer gegeven maar omdat hij toen heel veel klachten (zie mijn eerste berichtje) had ben ik overgestapt op BIBI natuurmix en later ook de kip en lam/rijst variant. De klachten zijn in de loop der tijd wel iets minder geworden maar nog lang niet weg.
Naar de kvv wat ongeveer 1/3 van zijn voer telt, stel ik zelf samen. voornamelijk kip, rund, kalf, lam, vis en tegenwoordig ook ree en konijn. Daarnaast een groentenmix, visolie met borageolie, yoghurt, ei en soms een gedroogd pensstaafje.

Het liefst wil ik zelf een eliminatie-dieet samenstellen, dan weet ik tenminste precies wat hij te eten krijgt.
Maar stel dat ik als eiwitbron eend zou geven, kan ik dan (als ik er tenminste aan kan komen) hele eend geven, dus inclusief organen en bot of moet je alleen filé geven? en kan/moet ik er nog wat naast geven?
Door Lizzy
#154619
Carlijn schreef: Ja ik had ook aan de eend-rijst van carnibest zitten denken, alleen ik weet dus niet of het een eiwit allergie is waar morris last van heeft of dat het b.v. aan een olie ofzo ligt.
Ik heb in het begin carnibest natuurvoer gegeven maar omdat hij toen heel veel klachten (zie mijn eerste berichtje) had ben ik overgestapt op BIBI natuurmix en later ook de kip en lam/rijst variant. De klachten zijn in de loop der tijd wel iets minder geworden maar nog lang niet weg.
Naar de kvv wat ongeveer 1/3 van zijn voer telt, stel ik zelf samen. voornamelijk kip, rund, kalf, lam, vis en tegenwoordig ook ree en konijn. Daarnaast een groentenmix, visolie met borageolie, yoghurt, ei en soms een gedroogd pensstaafje.

Het liefst wil ik zelf een eliminatie-dieet samenstellen, dan weet ik tenminste precies wat hij te eten krijgt.
Maar stel dat ik als eiwitbron eend zou geven, kan ik dan (als ik er tenminste aan kan komen) hele eend geven, dus inclusief organen en bot of moet je alleen filé geven? en kan/moet ik er nog wat naast geven?
Ik denk dat ik zelf zou kiezen voor een dieet van eend of geit. En dan de botten/vlees/organen. Je kunt best 6 weken alleen het vlees en de botten geven, zonder groentemix hoor. Op zich brengt groentemix al enig risico met zich mee. Er kAn altijd een groente bij zitten waar hij minder goed tegen kan. Maar ja, eentonig is zo'n dieet wel en langer dan 6 weken zou ik het zeker niet geven. Daarna langzaam groentemix'en toe gaan voegen van groentes die erom bekent staan goed verdragen te worden (dus geen groentes uit de nachtschade familie zoals aubergine, tomaat, etc). Je zou wel een hypoallergeen vitamine/mineralen tabletje toe kunnen voegen. Niet iedere dag, maar een paar keer per week. Normalitair hoeft dat niet, maar dan wissel je ook veel af. Dat is nu even niet het geval, afwisselen.
Door Lizzy
#154622
Even een heel andere vraag? Hoe is het met de vaccinaties die hij gehad heeft? Is hij 'overgevaccineerd' met het naar Nederland halen?

Verder heeft hij niks onder de leden? Bloed is goed?

En een reinigingskuur, zou dat ook wat zijn voor hem?

Misschien dat je anders eens moet overdenken om een holistisch DA te bezoeken!
Door Carlijn
#154642
Lizzy schreef: Even een heel andere vraag? Hoe is het met de vaccinaties die hij gehad heeft? Is hij 'overgevaccineerd' met het naar Nederland halen?

Verder heeft hij niks onder de leden? Bloed is goed?

En een reinigingskuur, zou dat ook wat zijn voor hem?

Misschien dat je anders eens moet overdenken om een holistisch DA te bezoeken!
In april is de urine en het bloed gecontroleerd om nier, lever en suiker problemen uit te sluiten. Dit was toen ook allemaal goed.

Overvaccinatie, zou dat deze problemen kunnen geven?
Hij is in oktober in Roemenië geënt en toen ik morris net had (begin februari) is hij ook hier nog een keer geënt. Mijn dierenarts vond het erg belangrijk om hem een goede basis te geven.

Ik had er ook al aan gedacht een afspraak te maken bij een holistische DA, maar voordat ik daar heen ga wil ik een voedselallergie dan eigenlijk wel hebben uitgesloten (ook omdat het financieel allemaal niet zo makkelijk gaat :-[ )
Door jolly64
#154746
Mijn hond zit/zat ook op een elementatie dieet ,maar lusten de brokken van de DA niet
Zodoende ben ik op dit forum terecht gekomen
Ik geef nu energique nr 4 en 1zalmolie capsule per dag
Hij doet het er erg goed op ;D
Omdat blijkt dat energique toch rundvlees gebruik geef ik hem weleens wat ander tusendoor
Iets wat van rund afkomstig is
Veel succes ermee ;)
Door tieneke
#154766
Nitus schreef:

Echt? Volgens de site van Carnibest wel :-\ :
Eend/Rijst
Bevat: Vers eendenvlees, rijst, verse fijngemalen groenten, zonnebloemolie, vitaminen en mineralen.

Nou ja, dat moet Carlijn dan maar even precies navragen.
Zal het eens aan Corine vragen :-\
Op de informatie die ik heb staat er niets over groenten in...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#154776
jolly64 schreef: Mijn hond zit/zat ook op een elementatie dieet ,maar lusten de brokken van de DA niet
Zodoende ben ik op dit forum terecht gekomen
Ik geef nu energique nr 4 en 1zalmolie capsule per dag
Hij doet het er erg goed op ;D
Omdat blijkt dat energique toch rundvlees gebruik geef ik hem weleens wat ander tusendoor
Iets wat van rund afkomstig is
Veel succes ermee ;)
Dat is geen eliminatie dieet :-\ Misschien hypoallergeen, mar dat is toch weer anders.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#154779
Lizzy schreef:

Ik denk dat ik zelf zou kiezen voor een dieet van eend of geit. En dan de botten/vlees/organen. Je kunt best 6 weken alleen het vlees en de botten geven, zonder groentemix hoor. Op zich brengt groentemix al enig risico met zich mee. Er kAn altijd een groente bij zitten waar hij minder goed tegen kan. Maar ja, eentonig is zo'n dieet wel en langer dan 6 weken zou ik het zeker niet geven. Daarna langzaam groentemix'en toe gaan voegen van groentes die erom bekent staan goed verdragen te worden (dus geen groentes uit de nachtschade familie zoals aubergine, tomaat, etc). Je zou wel een hypoallergeen vitamine/mineralen tabletje toe kunnen voegen. Niet iedere dag, maar een paar keer per week. Normalitair hoeft dat niet, maar dan wissel je ook veel af. Dat is nu even niet het geval, afwisselen.
Als ze veel moeite moet doen om aan eend of geit te komen dan zou ik de geit kiezen omdat veel honden eend niet te vreten vinden. Het zou dan zonde zijn als je daar veel van in zou slaan.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#154796
gertie schreef: Ik heb er 5 en eten alle 5 eend ;)
ja hier vreten ze het ook wel :P

Maar er zijn heeeeeeeeeeeeeeeel veel honden die absoluut geen eend, duif enz. eten.
Door Lizzy
#154850
Ik heb er hier een die het ook niet te vreeeeeeten vindt! Maar goed, je zou het uit kunnen proberen of inderdaad geit kunnen nemen. Mijn ervaring is alleen dat geit zowaar nOg moeilijker aan te komen is! En al helemaal aan de organen! Geitenvlees + geitenbotten is wel te doen hoor, bij de Islamitische slager, maar ook hij heeft dat niet altijd in huis (tenminste, bij ons niet). Ik ga voor mijn hele eenden gewoon naar de VEN, koop daar een hele peking eend en dit is inclusief organen (die zitten van binnen verpakt in een plastic zakje).

Je kunt ook even contact opnemen met Tannetje Koning. Er staat mij vaag bij dat zij een voeding met alleen geit op de markt hebben gebracht (Bandit) dat als eliminatie-dieet (kant en klaar) kan dienen. Ik heb alleen geen idee of daar olieen en dergelijke aan toe zijn gevoegd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door