Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door toscak
#1540684
Afgelopen vrijdag had ik een afspraak staan bij Walter Strikkers voor officiele HD en ED foto's. Toevallig begon Bob die dinsdag ervoor te manken. Geen startpijnen, uiterst vrolijk, wild springerig, wil heel graag lopen. Mankt alleen als hij wat langer heeft gelopen. Waar hij aan mankt zie ik niets, ik kan werkelijk niet zeggen of het linksvoor of rechtsvoor is. Geen enkele keer kan ik er iets uithalen. Ik voel niets aan zijn poten, ik voel niets aan zijn lichaam…. Maar toch kan hij niet langer dan een kleine 10 minuutjes lopen, want dan mankt hij. Wat dan weer over is na een paar uur.

Die vrijdag mankte hij helemaal niet meer. Wel verteld tegen Walter, maar geen uitgebreid onderzoek. Zaterdag een wat langere wandeling gemaakt, omdat ik dacht dat het over was. 30 minuutjes gelopen, ging prima. Eenmaal uit de auto, toch weer mank. Vanaf dat moment helemaal rustig gehouden en maandag heb ik Krooshof gebeld, Walter zag namelijk wel wat 'verwitting' rechtsvoor, wilde het absoluut geen ED noemen. Ik maakte me toch zorgen. Gisteren kon ik al terecht bij Krooshof. Zij heeft alle foto's uitgebreid bekeken en ons aangehoord (Bob piept soms ook weleens als hij gewoon ligt), maar Bob heeft echt geen ED/HD. Verder heeft ze zijn hele poten onderzocht, maar kon ook geen andere dingen achterhalen. Hij liep vrij goed, was goed speels en ze vond hem er fantastisch uitzien. Het enige wat zij nog kon bedenken (gezien de foto's) was groeipijn. Zij adviseerde ons geen totale rust, we moesten ervoor zorgen dat hij wel uitlaatkleppen had. De halvering van zijn dagelijkse beweging, wel gewoon gehoorzaamheid, even geen jacht.

Lang verhaal, maar ik vroeg me af of jullie nog tips hebben of dat ik gewoon moet wachten tot het weer over is?
Door toscak
#1540737
Ja uiteraard, Haaksbarf (alle smaken), Carnibest (natuur), Carnivoer (alle smaken) en Naturis (alle smaken). Van deze liggen allen in dezelfde hoeveelheid in de vriezer en krijgt hij. Zo 1 keer in de 6 weken krijgt hij een volledige week BARF om de tanden te poetsen, dit menu had jij toen nog goedgekeurd  ;). Ik geloof dat hij toen 7 maanden was, ik ben hem daarna niet meer (in gewicht) gaan voeren. Hij is een nu net een jaar.

Krooshof is voor brokken, maar moest ook toegeven dat als een hond zo mooi in verhouding is en op gewicht is als Bob je natuurlijk niet zo snel overstag gaat naar brokken.
Door Lizzy
#1540740
Wat ik zou doen? Ik zou overstappen naar een KVV waar alleen kippenbot in zit. Haaksbarf is natuurlijk geweldig dat zij lams en geiten en paarden en runderbotten bevatten in de smaken lam, geit, paard en rund. Maar, dat heeft ook 1 nadeel. En dat is dat de botten van grote dieren veel calcium (en veel fosfor) bevat. En in dit stadium zou ik zelf minder bot/calcium willen geven. Men zegt dat het helpt (Tannetje zegt bijv. dat het helpt). Het mooist ga je voorlopig even zelf samenstellen. Met kip en eend en parelhoen vleesbot (kleine dieren dus). En dan met 20% vleesbot, 15% groenten, 20% orgaanvlees, waarvan 10% pens en de rest spiervlees. Ik zou zelf rijkelijk vette visjes tussendoor voeren. Sardien is ideaal maar als jouw hond dat niet eet, kun je heel goed elke dag visolie geven. Dat is goed voor de groei/skelet.

Jammer dat Krooshof voor brokken is. Da's nou weer een vet minpuntje voor haar.
Door Happy Tail
#1540745
ik merkte ook wel wat aan groeipijntjes bij onze vent toen hij een maand of 8-10 was. Ik heb daarom ook het bot % wat naar beneden gehaald. Maar of het dat dan is, of maar een tijdelijke groeispurt weet ik natuurlijk niet zeker.
Hier uitte het zich met veelvuldig blijven likken op gewrichten in zijn voorpoten. Ik denk dat ik zo;n maand of 2 minder bot ben gaan voeren.
Door toscak
#1540752
Lizzy schreef: Wat ik zou doen? Ik zou overstappen naar een KVV waar alleen kippenbot in zit. Haaksbarf is natuurlijk geweldig dat zij lams en geiten en paarden en runderbotten bevatten in de smaken lam, geit, paard en rund. Maar, dat heeft ook 1 nadeel. En dat is dat de botten van grote dieren veel calcium (en veel fosfor) bevat. En in dit stadium zou ik zelf minder bot/calcium willen geven. Men zegt dat het helpt (Tannetje zegt bijv. dat het helpt). Het mooist ga je voorlopig even zelf samenstellen. Met kip en eend en parelhoen vleesbot (kleine dieren dus). En dan met 20% vleesbot, 15% groenten, 20% orgaanvlees, waarvan 10% pens en de rest spiervlees. Ik zou zelf rijkelijk vette visjes tussendoor voeren. Sardien is ideaal maar als jouw hond dat niet eet, kun je heel goed elke dag visolie geven. Dat is goed voor de groei/skelet.

Jammer dat Krooshof voor brokken is. Da's nou weer een vet minpuntje voor haar.
Hoi Lizzy,
Bedankt voor je antwoord. Hieronder zijn menu wat hij dus af en toe een volledige week krijgt. Volgens mij zitten hier wel wat kleine dieren in. Kom ik dan een beetje in de buurt? En naast de kipvarianten van Haaksbarf, carnivoer en naturis, zijn er dan nog andere KVV's? En krijg ik dan geen tekorten met alleen kip? Pffff nog meer vragen  :-[
Hij is trouwens gek op Sardines en Zalm.

Maandag
500 gram Eendenkarkas
500 gram Rundervlees
Rauw ei

Dinsdag
500 gram Kipkarkas
500 gram Orgaanmix

Woensdag
500 gram Sardines
500 gram Kangoeroevlees
Groente + Biogarde

Donderdag
500 gram Lamsribben
500 gram Runderpens

Vrijdag
500 gram Hazenrug
500 gram Zalmsnippers (geen bot!)
Rauw ei

Zaterdag
500 gram Kalkoennekken
200 gram Orgaanmix
250 gram Hertenvlees

Zondag
500gram Eendennekken
550 gram Runderpens
Groente + Biogarde
Door toscak
#1540756
Happy Tail schreef: ik merkte ook wel wat aan groeipijntjes bij onze vent toen hij een maand of 8-10 was. Ik heb daarom ook het bot % wat naar beneden gehaald. Maar of het dat dan is, of maar een tijdelijke groeispurt weet ik natuurlijk niet zeker.
Hier uitte het zich met veelvuldig blijven likken op gewrichten in zijn voorpoten. Ik denk dat ik zo;n maand of 2 minder bot ben gaan voeren.
Ik merk bij Bob vooral jeuk aan zijn poten. Zeker geen pijn. Hij vind het heerlijk als ik hem een uitgebreide jeukbeurt geef  ;D
Door toscak
#1540758
Lizzy schreef: En dan met 20% vleesbot, 15% groenten, 20% orgaanvlees, waarvan 10% pens en de rest spiervlees. Ik zou zelf rijkelijk vette visjes tussendoor voeren. .
Hij krijgt inderdaad 20% orgaan waarvan 10% pens. Verder 50% vleesbot (schat het op 20 a 25% bot, want alles is erg goed bevleest, de nekken uiteraard, maar ook de lamsribben zijn met veeeel vlees). Groente vind hij echt goor en krijg ik er bijna niet in. Behalve als ik het kook, maar dan eet hij meestal ook zijn bak niet leeg.
Door Lizzy
#1540765
Met bovenstaande menu voer je 46% vleesbot. Dat moet dus met zeker 20% omlaag (tijdelijk). En ik kom 27% orgaanvlees. Dat moet met 7% omlaag. En ik kom op 27% spiervlees. Ik zou toch groenten gaan geven. En minder bot en minder orgaanvlees. En de groenten (gekookt dan) goed mengen met het vlees en een paar uur door elkaar laten staan op kamer temperatuur. Verder zou ik echt voorlopig de lamsribben schrappen. Vervang dat gerust maar door kip of eend of parelhoen of kwartel of konijn ofzo. En tijdelijk wat meer kippenbot is zeker geen probleem. Bibi bevat ook alleen kippenbot. Bandit volgens mij ook.
Door Happy Tail
#1540796
Lizzy schreef: Met bovenstaande menu voer je 46% vleesbot. Dat moet dus met zeker 20% omlaag (tijdelijk). En ik kom 27% orgaanvlees. Dat moet met 7% omlaag. En ik kom op 27% spiervlees. Ik zou toch groenten gaan geven. En minder bot en minder orgaanvlees. En de groenten (gekookt dan) goed mengen met het vlees en een paar uur door elkaar laten staan op kamer temperatuur. Verder zou ik echt voorlopig de lamsribben schrappen. Vervang dat gerust maar door kip of eend of parelhoen of kwartel of konijn ofzo. En tijdelijk wat meer kippenbot is zeker geen probleem. Bibi bevat ook alleen kippenbot. Bandit volgens mij ook.
En alle Shaweca Petfood Mixtures zijn ook op basis van kippenbot, dus als je een directe vervanging zoekt voor de Haaks Barf.
groentemix maak ik hier lekker met wat sardientjes uit blik. Eentje per groentenbak is al voldoende. extra eitje of wat pens  of andere vlees sap erdoor
Ik heb ook in het begin gedaan: eerst je groenten en dan de rest. werkt ook: Baya lust groenten zelfs zonder lekker maak smaakje.
Door toscak
#1540835
Ok, even wat aangepast. Moet even roeien met de riemen die ik heb, want heb net een nieuwe bestelling gekregen, dus vriezer ligt helemaal vol. De verwisselingen is dus allemaal supermarktvlees. 1 keer spiervlees kan ik nog vervangen voor geitenvlees, dan rij ik even naar IC.

Kom nu uit op:
Spiervlees 3550 51%
Vleesbot 1700 24%
Orgaan   400 6%
Pens 1050 15%
Groente   300 4%

Groente lijkt weinig, maar kreeg hij altijd extra op trainingsdagen (wo en zo), dus er is nu naast die dagen nog een groentedag bij gekomen.


Maandag
500gram Kalkoenspiervlees
500gram Rundervlees
Rauw ei

Dinsdag
200gram Kipkarkas
300gram Kipfilet
200gram Orgaanmix
300gram Groente

Woensdag
500gram Sardines
500gram Kangoeroevlees
Groente + Biogarde

Donderdag
500gram Rundergehakt
500gram Runderpens

Vrijdag
500gram Kipfilet
500gram Zalmsnippers
Rauw ei

Zaterdag
500gram Kalkoennekken
200gram Orgaanmix
250gram Hertenvlees

Zondag
500gram Eendennekken
550gram Runderpens
Groente + Biogarde
Door Lizzy
#1540911
Ziet er goed uit. Ik zou hiermee van start gaan en dan even een paar weekjes aankijken hoe het gaat.
Door toscak
#1540916
Ok, top. Heb zojuist nog bedacht dat ik kipkarkas kan vervangen voor kwartels (moet toch langs de Makro). Dan kan ik lekker varieren.  ;)
Door toscak
#1557094
Heb deze week de officiële HD en ED uitslagen binnengekregen:

HD A
Norbergwaarde 40
ED vrij

Dus dat is in ieder geval uitgesloten  8)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door