Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#610206
Ik zal hier maar direct met de deur in huis vallen...
Ik ben hier nu al een paar uurtjes aan het lezen op dit forum en doe men uiterste best om het allemaal een beetje te begrijpen maar ik zal zo nu en dan wel nogal rare vragen stellen.

Mijn situatie is als volgt.
Ons snoepy is een kruising met een collie en een husky en ze weegt ongeveer 25kg. Een paar maand geleden ging het niet zo goed met haar.
Na een bloedonderzoek bij de DA werd er vastgesteld dat haar nieren en haar lever achteruit gingen.
We moesten haar op een lever en nierdieet zetten.
Onze DA gaf ons de raad brokken te geven maar ons snoepy vertikt het dus om die op te eten aangezien ze al jaren met de tafel mee at. (dat is ook niet ideaal maar mijn ouders besliste hierover)
Nu poste ik mijn probleem op het hondenvriendenforum en ze raade me aan hier eens op te gaan kijken.
Nu ik weet niet echt of ons snoepy op haar leeftijd nog echt grote botten de baas gaat kunnen ze heeft dit maar heel soms gegeten vroeger en toen at ze het wel graag.
Maar ze is ook wel 15 jaar.
Ik zou ook graag tegelijk mijn labje ook naar barf willen laten overstappen want die eet op het moment tafelrestjes en voornamelijk brokken.  :-[
Nu wat zou ik ons snoepy wel en niet mogen geven omdat ik met haar lever en nier probleem zit en indien de botten niet goed lukken kan ik ze dan gewoon vers vlees geven? of een ander alternatief of de porties wat aanpassen ofzo?

Sorry als deze vragen helemaal niet passen maar ik weet niet zoveel over BARF buiten hetgeen wat ik hier op dit forum op een paar uurtjes heb gelezen
#610237
Allereerst welkom op Barfplaats! Enne, wij vinden vragen niet zo gauw raar hoor, dus stel ze maar gerust! Daar is het forum voor, om vragen te stellen.

Ik denk dat het een ontzettend goed plan is om te gaan barfen met je hond. Voor de ondersteuning van de leverwerking zou je maria-distel kunnen geven (dit is bijv. te koop bij een aantal drogisten van het merk Vitotaal). Voor de ondersteuning van de nierwerking zou je Solidago kunnen gaan geven. Ook te koop bij de drogist, van bijv. het merk Dr Vogel.

Verder qua voeding is het eigenlijk niet zo heel moeilijk: mager vlees, makkelijk verteerbare vleesbotten (ik zou dan vleesbotten van kleine dieren nemen zoals kip, eend, parelhoen, konijn - deze zijn ook voor de oudere hond goed verteerbaar. Je kunt beginnen met rauwe kippennekken. Deze zijn gemakkelijk verteerbaar), zuivel, koolhydraten (in de vorm van bijv. rijst - normaalgesproken is koolhydraat niet aan te bevelen in het dieet van de hond, maar bij leverproblemen maken we een uitzondering. Geef geen havervlokken als koolhydraatleverancier want daar zit weer veel fosfor in en dat mag niet voor de nieren) en kleine hoeveelheden orgaanvlees. Verder wordt er juist aangeraden om verspreid over de dag meerdere kleinere maaltijden te geven.

Goed, voor de nieren raadt men een laag fosfor gehalte: dingen als kaas moet je vooral niet geven. Staat stijf van de fosfor. Ei bevat ook redelijk wat fosfor. Vreemd genoeg staat er in het zelf samengestelde nierdieet van Dr Bruce Fogle wel ei.... Ik denk omdat ei lichtverteerbaar eiwit is. Je kunt best af en toe een eitje geven, maar een a twee per week lijkt me genoeg.

Ik zou dus vooral mager spiervlees geven. En geef visolie, voor de omega 3 vetzuren! Dat schijnt essentieel te zijn bij nierproblemen. Vetten bevatten sowieso weinig fosfor.

Groentes bevatten allemaal relatief weinig fosfor. Fruit bevat ook weinig fosfor. In mijn ogen bevat vooral bot van gevogelte niet teveel fosfor. Veel minder als bijv. kalfsbot. Dus nogmaals, ook voor de nierproblemenen zou ik botten van kleine dieren nemen zoals kip, eend, parelhoen, fazant, konijn, dat soort dingen. Geen grote botten. Die bevatten echt veel fosfor. Ik zou sowieso niet teveel bot geven. Maximaal 20% a 40% vleesbotten lijkt me echt genoeg (10% a 20% bot kaal). Eventueel nog iets minder. Botten bevatten namelijk wel weer veel mineralen....

Nou ja, ze raden dus aan om een eiwit-arm dieet te geven. Nu zijn ze er achter gekomen dat het voeren van eiwit-arme dieten geen enkel gunstig effect heeft bij nierproblemen, maar, omdat eiwit ook veel fosfor bevat wordt er aangeraden toch de hoeveelheid eiwit te beperken. Hoeveel het beperkt moet worden, schijnt weer af te hangen van hoe ernstig de nierproblemen zijn.   

Geef geen zeewier/kelp: teveel zout.

Goed, als het mijn hond was, dan zou ik zelf 20% tot 40% rauwe vleesbotten geven van gevogelte. Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 20% a 30%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is. Biologische groente schijnt overigens minder fosfor te bevatten als niet-biologische groente.

Ander plantaardig vet (zonnebloemolie enzo): niet geven! Omega 6 vetzuur mag je hond niet hebben.

Verder zou ik spiervlees geven. Rund, kip, lam, kalkoen. Allemaal mager. Ik zou niet al te veel zuivel geven en weinig eieren. Dat bevat teveel fosfor. Af en toe wat yoghurt mag wel.

En als laatste zou ik 5% orgaanvlees geven. In de vorm van hart/lever. Ik zou een uitzondering maken voor pens. Ik zou lekker wat pens geven. Dit bevat niet zoveel fosfor.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 07 aug 2006, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door