Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door diergedrag
#1530257
Zit met een hond met een grote open wond die niet kan worden gehecht (is tweemaal gehecht maar de hechtingen hebben niet gehouden).
De wond wordt nu dagelijks gespoeld met een Lavasept-oplossing en ingesmeerd met een antibiotische wondzalf. De hond krijgt ook antibioticum (Marbocyl) vanwege besmetting met een resistente bacterie.
Het zal lange tijd gaan duren voor de wond is genezen. Ik overweeg over te stappen op Puur Wondgel.

Heeft iemand ervaring met dit soort wonden en de behandeling ervan?
#1530263
Wandor heeft dit gehad en de wond heb ik toen elke dag ingesmeerd/gevuld met groene leem wondpasta.
Het is heel snel genezen. En het voordeel vind ik dat het opdroogt, zodat er ook niet vanalles aan blijft plakken, en het ook niet aan bijv. de bank wordt afgesmeerd.
#1530266
Voor andere dieren (varken en paard) heb ik ook groene leem gebruikt. Ik vind het heel prettig spul en het blijft inderdaad niet zo nat allemaal en je hoeft het niet met verband af te dekken. Nadeel vind ik wel dat je minder zicht houdt op de wond (maar dat kan ook komen omdat ik aangemaakte groene leem gebruikte).

Hoe ging het bij Wandor met wildvlees en/of littekenvorming? Daarvoor vind ik Calendula (dat onder andere in die wondzalf zit) wel een voordeel hebben.
#1530292
Het was een flinke wond dus wel littekenvorming maar geen wild vlees. Er groeit geen haar meer op.
Wandor likte snachts de wond schoon en dan deed ik er sochtends weer een nieuwe laag op, zo had ik er wel goed zicht op.
Overdag liet ie het netjes zitten.
Ik vind het ideaal spul en gebruik het ook voor onszelf.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1530447
Gitte heeft iets soortgelijks gehad (alleen geen bacterie erbij gelukkig) na het verwijderen van een tumor, het leek bij haar alsof de hechtingen in het vlees scheurden.
Ik zet de open wond foto's even onder een link, want die zijn niet echt prettig:
Het begon zo: KLIK
2 dagen later was het gat nog groter geworden: KLIK

Heb toen ten einde raad de hulp van Hildegard ingeroepen en kreeg ik Arnica en Calendula voorgeschreven. Voor het schoonmaken van de wond gebruikte ik een HyperCal oplossing en ik plakte er een dot honigzalf in (vetramil) Ik dekte het wel af.

Dit was het resultaat na 2 weken: Afbeelding (voor vergroting klik op foto)

En dit naar 4 weken: Afbeelding (voor vergroting klik op foto)
Laatst gewijzigd door Nitus op wo 24 feb 2010, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#1530485
Het ziet er meer zo uit als het gat na 2 dagen, helaas!
Wat is het mooi geheeld bij Gitte!

Ze heeft er nog een ander probleem bij :'( Ze heeft een tijdje een spalk gehad, die meerdere keren opnieuw is aangebracht en die heeft waarschijnlijk een keer te strak gezeten.:buck2:
Nu heeft ze een diepe wond onder die poot en die wond breidt zich nog steeds uit. Vanmiddag weer naar de dierenarts om te kijken in hoeverre die bacterie ermee te maken heeft.
Ze heeft overigens ook vreselijk veel pijn aan de wond aan die voorpoot en staat daarvoor op een combinatie van Tramadol en Metacam, beide op de maximale dosering (het moet maar!) en daarmee is het net te doen.
Vreselijk om mee te maken! Een te strak verband is voor mij echt een nachtmerrie die nu mogelijk waarheid is geworden. Maar het zijn vooral haar pijn en mijn machteloosheid... Arme hond!
Er is zelfs al over gesproken of het niet humaner is om haar in te laten slapen. Ze was echt depri maar is juist sinds een aantal dagen weer helemaal bijgetrokken. Verdorie!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1530525
diergedrag schreef: Het ziet er meer zo uit als het gat na 2 dagen, helaas!
Wat is het mooi geheeld bij Gitte!

Ze heeft er nog een ander probleem bij :'( Ze heeft een tijdje een spalk gehad, die meerdere keren opnieuw is aangebracht en die heeft waarschijnlijk een keer te strak gezeten.:buck2:
Nu heeft ze een diepe wond onder die poot en die wond breidt zich nog steeds uit. Vanmiddag weer naar de dierenarts om te kijken in hoeverre die bacterie ermee te maken heeft.
Ze heeft overigens ook vreselijk veel pijn aan de wond aan die voorpoot en staat daarvoor op een combinatie van Tramadol en Metacam, beide op de maximale dosering (het moet maar!) en daarmee is het net te doen.
Vreselijk om mee te maken! Een te strak verband is voor mij echt een nachtmerrie die nu mogelijk waarheid is geworden. Maar het zijn vooral haar pijn en mijn machteloosheid... Arme hond!
Er is zelfs al over gesproken of het niet humaner is om haar in te laten slapen. Ze was echt depri maar is juist sinds een aantal dagen weer helemaal bijgetrokken. Verdorie!
Hè get, wat een ellende zeg! :'( Maar wat doe je verder om haar zelfherstellend vermogen aan te spreken/ op te peppen? Als je goed kijkt naar de wond van Gitte zie je dat daar niets gebeurd het bloed niet, het ettert niet: het staat stil. En om het zelfherstellende vermogen van Gitte weer op gang te krijgen is er Arnica en Calendula ingezet (inwendige inname) om haar.
Zo te lezen is er bij jouw hond ook nog iets anders aan de gang want daar gebeurt wel wat, alleen gaat het proces de verkeerde kant op en dat moet je zien om te keren (met homeopathische middelen). Ik durf zo niet te zeggen welke extra middelen je daarvoor nodig hebt maar Arnica en Calendula kun je zeker nu al gaan inzetten. En dat kan rustig naast de huidige pijnstilling.
Sterkte ermee (voor jullie beiden ;))!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1530531
lauraV schreef: sow wat een verbetering na 2 weken zeg!!!
het was een behoorlijk gat toen de hechtingen uitscheurde , honing zalf blijft toch weer iets supers :biggrin2:
En vergeet de Arnica en de Calendula niet ;). De honingzalf heeft ervoor gezorgd dat de wond niet uitdroogde en er geen infectie of kon plaatsvinden, maar de genezing kwam van binnenuit doordat Arnica en Calendula Gitte's zelfherstellend vermogen een zwieper heeft gegeven ;).
Door Greece
#1530686
Lotagen gel, dat heb ik moeten smeren in een operatiewond waarbij ook de hechtingen het niet hielden. De wond was zo groot als mijn hand en na 2 weken was de grootte gehalveerd. Het laatste stukje duurde het langst en op een klein stukje na is ook al het haar weer teruggekomen.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1530742
Rosalie schreef: Lotagen gel, dat heb ik moeten smeren in een operatiewond waarbij ook de hechtingen het niet hielden. De wond was zo groot als mijn hand en na 2 weken was de grootte gehalveerd. Het laatste stukje duurde het langst en op een klein stukje na is ook al het haar weer teruggekomen.
ik denk dat ik in jou situatie toch licht in paniek was !!! :o ( en zo snel ben ik dat ook weer niet ;) )
#1530829
Inwendig geef ik ook Arnica en Calendula. Echinacea ga ik er nog bij geven.

De dierenarts vindt de grote wond er goed uitzien en dat vind ik zelf ook. De ogen van klanten in de wachtkamer vielen zo ongeveer uit hun kassen bij het zien van de grote wond waarvan (zul je altijd zien) het verband had losgelaten maar ja.
De voorpootwond komt gelukkig toch niet door afknelling omdat de rest van het pootje, zoals de tenen, niet zijn aangedaan. Het dode weefsel is weggesneden en daarmee is nu ook het halve grote zooltje weg.
Het wordt nu het antibioticum doorgeven (kan ook niet anders), twee keer per dag het pootje in een oplossing met Biotex groen weken en een zalf erop. De dierenarts zelf deed er honingzalf op! Hij heeft daar heel goede ervaringen mee. Kijk, daar wordt ik dan wel weer blij van:)

Een wond zo groot als je hand? Jemig!! Hier gaat het 'slechts' om een halve hand. Heel fijn om te lezen hoe snel en goed dat is geheeld!
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door