Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Joke I
#1521445
Hallo,

Ik heb wijze raad nodig.
Mijn oudste Bouvier, had pijnklachten en nadat er eerst gedacht werd aan lichte spondylose(verschijnselen zijn op de foto te zien) reageerde hij niet of nauwelijks op pijnstilling.
Mijn intuïtie zei me dat er iets anders loos was. Vanochtend een bezoekje aan de DA gebracht en bloed af laten nemen. Nu heeft de DA gebeld en gezegd dat de nierwaarden dus niet goed zijn. Ik heb haar zelf niet gesproken, maar ze belt me aan het eind van de middag terug.

Ze heeft als advies gegeven Zandor van het verse vlees af te halen en op dieetvoer te zetten. >:( >:( >:(
Maar dat wil ik niet.......er zijn nog andere optie´s met vlees zoals ik wel gelezen heb.

Ik wil haar vanmiddag naar de diverse waarden vragen....want heb ook wel begrepen dat alle afwijkinmgen op verschillende zaken kunnen wijzen.

Wat zijn de dingen die ik ECHT moet vragen, zodat jullie me kunnen helpen een goede voeding voor hem samen te stellen of advies op dit gebied te geven?
#1521619
Oké....ze heeft me al terug gebeld. Nu blijkt dat de ureumwaarde 13 is, de creatinine is wel wat hoger dan gemiddeld, maar binnen de normen zeg maar.
Morgen ga ik ( op mijn eigen voorstel) urine inleveren om te laten onderzoeken.
Ik voer nu ±20% bot, 20 % orgaan en 60 % spiervlees. Nu heb ik het e.e.a. gelezen hier heb de ik de volgende vraag.

Klopt het dat ik hem meer groente moet gaan geven en minder orgaan?

De DA kan me alleen maar vertellen dat het komt door ouderdom en dat ik heb dieetbrokken moet gaan voeren om de nieren minder te belasten?

Zijn de dingen die ik hierboven vraag de enige dingen die ik kan doen om de nieren te ontlasten?
Moet ik eventueel nog meer dingen laten onderzoeken?

Wie heeft er antwoorden voor mij?
#1521825
Hallo Lizzy,

Ik ben blij dat je mijn gevoel kan bevestigen. Ik zeg gevoel omdat ik van bloedwaarden etc helemaal geen verstand heb. Ik weet niet eens wat het zou moeten zijn. :-[ Maar ben er wel van overtuigd dat al die brokken meer kwaad dan goed doen.

De link die je gaf...is inderdaad precies het stuk wat ik vanmiddag even gecopieerd had en uitgeprint heb, om te lezen. Ik moet zeggen dat ik het nog niet helemaal opgenomen heb, maar ik ga het nog wel misschien een paar keer goed lezen.
De salidago ga ik direct morgen kopen en ga ik hem erbij geven.

Hij heeft dus duidelijke pijnklachten bij dit alles................is het een "verkeerde" gedachtegang om aan nierstenen of blaasstenen te denken?
Als dat het geval is.......wat denk je dan dat ik doen moet, buiten het bovenstaande natuurlijk?
Door Lizzy
#1522295
Nee, dat is niet gek om te denken. Het kan een blaasontsteking zijn. Of gruis. Of beide. Ik zou de urine opvangen en naar de DA brengen. Laat de urine dan op ontstekingen en gruis controleren.
#1522451
Hallo Lizzy,

Ik heb het stuk nog een paar keer doorgelezen.
Voor de zekerheid even.
Ik stel elke dag gewoon een complete maaltijd samen van div onderdelen.

Nu wil ik dat blijven doen.
Klopt het menu voor Zandor als ik het volgende geef?

20% karkas
5% orgaan alleen bij pens 20%
25% groenten
5 % vet
30-45% spiervlees.

Ik heb voor hem nu broccoli, banaan, sinaasappel, witlof, bleekselderij, appel, komkommer gekocht.
In het hele verhaal staat ook dat doperwten veel fosfor bevatten, kan ik die gewoon uit pot/blik geven?
Ik heb begrepen dat jij geen voorstander van het koken van de groenten bent, moet ik het pureren toch?

Urine heb ik weggebracht en wordt op ontstekingen en gruis onderzocht!

Solidago kon ik niet van VSM krijgen, dus van A.Vogel aangeschaft. Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt, of wel?

Graag hoor ik van je of de percentages zo goed zijn.

O ja en vet....schapenvet kan ik wel aankomen, maar wat zijn er nog meer voor soorten of zo waar aan te komen is? het vel van de kip bijvoorbeeld is dat vet?
Door Lizzy
#1522458
Volgens mij niet helemaal. Ik kom bij jou op meer dan 100% uit in totaal.

Dit zou ik geven:
20% vleesbot, 25% groentes, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en nier en lever, 5% vetten, 20% spiervlees, 5% eieren en zuivel en eventueel gezonde tafelrestjes. Die laatste 5% kun je eventueel laten vervallen (5% eieren, zuivel en tafelresten) en 25% spiervlees geven. Maar in jouw percentages zit je dus aan een te hoog percentage spiervlees.

Ik zou zelf geen fruit door de groentenmix doen. Want wanneer je je fruit/groentenmix geeft met vlees, krijg je dat hij gisten in zijn darmen krijgt. Dus fruit apart geven (kun je zo geven) en groenten koken of pureren. Ik vind zelf gepureerd rauw beter maar gekookt ook prima hoor.

Solidago van Vogel is prima.

Het vel van kip is inderdaad ook vet. Schapenvet geef je het beste ook rauw. Dus niet die blokjes verhit vet uit de dierenwinkel (die buiten de vriezer houdbaar zijn). Vergeet ook de visolie niet hoor! Bij nierproblemen belangrijk!

Heeft jouw DA overigens nog onderzocht waarom het Ureum verhoogd is?
#1522502
Oké...

[quote="Lizzy"]
Volgens mij niet helemaal. Ik kom bij jou op meer dan 100% uit in totaal.

Dit zou ik geven:
20% vleesbot, 25% groentes, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en nier en lever, 5% vetten, 20% spiervlees, 5% eieren en zuivel en eventueel gezonde tafelrestjes. Die laatste 5% kun je eventueel laten vervallen (5% eieren, zuivel en tafelresten) en 25% spiervlees geven. Maar in jouw percentages zit je dus aan een te hoog percentage spiervlees.[/quote]

Maar als ik dan op een dag geen pens geef maar hart bijv. waarmee moet ik het dan aavullen om aan 100% te komen?
In jouw staatje kom ik op pensdagen(zo noem ik maar even) op 95% en op de Hart,levernierdagen kom ik dan maar op 80%.


[quote="Lizzy"]

Heeft jouw DA overigens nog onderzocht waarom het Ureum verhoogd is?

[/quote]
Hij houdt het op ouderdom. Zandor is inmiddels 10,5. Maar ik wilde zekerheid over het feit of er geen sprake is van stenen of gruis. Dus heb ik aangedrongen op urine onderzoek. Heb ook alle waardes gekregen van het bloedonderzoek, maar alleen de ureum is dus verhoogd.

Welke soort/merk visolie is het de beste qua prijs/kwaliteit verhouding?

Dank je wel voor het meedenken en het advies
Laatst gewijzigd door Joke I op wo 17 feb 2010, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1522517
Joke I schreef: Oké...

Maar als ik dan op een dag geen pens geef maar hart bijv. waarmee moet ik het dan aavullen om aan 100% te komen?
In jouw staatje kom ik op pensdagen(zo noem ik maar even) op 95% en op de Hart,levernierdagen kom ik dan maar op 80%.
Ik vrees dat ik je vraag niet begrijp..... :-\. De percentages die ik genoemd heb, die kun je gewoon over 1 hele week verdelen. Je hoeft dus niet iedere dag alles te voeren uit alle voer-groepen.  
Hij houdt het op ouderdom. Zandor is inmiddels 10,5. Maar ik wilde zekerheid over het feit of er geen sprake is van stenen of gruis. Dus heb ik aangedrongen op urine onderzoek. Heb ook alle waardes gekregen van het bloedonderzoek, maar alleen de ureum is dus verhoogd.

Dank je wel voor het meedenken en het advies
Maar is ureum nou zo ernstig verhoogt dat je aanpassingen aan je voer moet doen? Ik twijfel daar wat aan, eerlijk gezegd.
Door Lizzy
#1522519
[quote="Helma"]
Mag ik hier, zonder je topic verder te verstoren, even snel op inhaken?
Waar koop je rauw schapenvet?
[/quote]

De meeste Islamitische Slagerijen hebben het. Bibi diervoeding in Hoogvliet had het ook, maar ik weet niet of ze het nog steeds hebben.
#1522600
[quote="Lizzy"]
Maar is ureum nou zo ernstig verhoogt dat je aanpassingen aan je voer moet doen? Ik twijfel daar wat aan, eerlijk gezegd.
[/quote]

De ureum is niet schrikbarend hoog, bovendien zit de kreatinine binnen de referentiewaarden. Je kunt niet zonder meer aannemen dat dit door een nierprobleem komt. Ureum kan ook verhoogd zijn door verminderde nierdoorbloeding bv door uitdroging.
Het is zeker zinvol eens naar de urine te kijken, als daar veel eiwit in zit dan kan dat komen doordat de nieren niet goed werken.

Heb je wel eens gemeten wat je hond drinkt op een dag? Vraag ook naar het soortelijk gewicht van de urine. Plast hij meer dan vroeger?
#1522673
[quote="Lizzy"]
Ik vrees dat ik je vraag niet begrijp..... :-\.
[/quote]

Als ik de percentages bij elkaar optel
20% vleesbot, 25% groentes, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en nier en lever, 5% vetten, 20% spiervlees, 5% eieren en zuivel
Kom ik niet aan 100% mits ik in totaal 25% orgaan moet voeren. Maar ik dacht juist dat ik begrepen had dat hij of pens of andere organen moest hebben. Heb ik het verkeerd begrepen?

Hij drinkt goed....plast ook goed. Drinkt en plast de laatste tijd wel naar mijn idee meer dan vroeger. Ik heb nog nooit gemeten wat hij drinkt...is ook erg lastig met vier honden denk ik, of heb je ideeën voor me.
Op dit moment heb ik nog niets van de DA gehoord betreffende de urine dus dat hou je van me tegoed
Door Lizzy
#1522677
[quote="Joke I"]
Als ik de percentages bij elkaar optel
20% vleesbot, 25% groentes, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en nier en lever, 5% vetten, 20% spiervlees, 5% eieren en zuivel
Kom ik niet aan 100% mits ik in totaal 25% orgaan moet voeren. Maar ik dacht juist dat ik begrepen had dat hij of pens of andere organen moest hebben. Heb ik het verkeerd begrepen?

Hij drinkt goed....plast ook goed. Drinkt en plast de laatste tijd wel naar mijn idee meer dan vroeger. Ik heb nog nooit gemeten wat hij drinkt...is ook erg lastig met vier honden denk ik, of heb je ideeën voor me.
Op dit moment heb ik nog niets van de DA gehoord betreffende de urine dus dat hou je van me tegoed
[/quote]

Ohh sorry, bedoel je zo! Nou snap ik je vraag. OK, ik bedoel dus dat je 20% pens + 5% andere organen mag voeren. Dus in totaal is dat inderdaad 25%.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door