Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gerti van Stijn
#1508799
Mijn flatcoat Bolivar heeft gisteren bij wijze van "proef" zijn eerste kipvleugeltje met smaak verorbert. Langzaamaan gaan we het nu zeer weloverwogen opvoeren, vandaag al 2 vleugeltjes (uiteraard ingeknipt) en kipfilet...
Nu ben ik bezig om menu's uit te rekenen. Ik heb me inmiddels zeer uitvoerig ingelezen op internet en blijf met de volgende vraag zitten.

Op veel sites over natuurlijk/rauw voeren kom ik de volgende percentages tegen:
60 - 70% spiervlees
10 - 20% orgaan
10 - 20% bot
10 - 20 % overig

Bolivar weegt ca. 30 kg. Hij eet per dag dus 3000 x 2% = 600 gr. en dat is dan weer 4200 gr. per week. Bij de bovenstaande percentages zou hij binnen krijgen:

spiervlees: 4200 x 70% = 2940 gr./per week
orgaan:      4200 x 10% =  420 gr./per week
bot:            4200 x 10% =  420 gr./per week
overig:        4200 x 10% =  420 gr./per week

Op barfplaats lees ik dat 50% van de voeding die de hond per week binnen krijgt moet bestaan uit vleesbot (wat het rekenen een stuk vergemakkelijkt). Bij vleesbot wordt er uitgegaan van een fifty - fifty verhouding dus 50% bot en 50% vlees. Dat zou voor Bolivar het volgende inhouden:

spiervlees: 4200 x 20% =  840 gr./per week
orgaan:      4200 x 15% =  630 gr./per week
vleesbot:    4200 x 50% = 2100gr./per week -> is 1050 gr. bot/pw en 1050 gr. vlees/pw immers 50% - 50%
overig:        4200 x 15% =  630 gr./per week

Dat betekent, als ik het tenminste allemaal goed doe, dat Bolivar volgens Barfplaats 1050 gr. bot per week zou binnen krijgen tegen 420 gram bot per week in de andere rekenmodellen en 840 + 1050 = 1890 gram vlees per week tegen in de andere modellen 2940 gram vlees per week.

Dat verschil vind ik zo groot.
Vraag 1: Heb ik het rekenmodel van Barfplaats zo goed gehanteerd?
Vraag 2: Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat dat verschil zo groot is?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken en ik blijf ondertussen vrolijk doorpuzzelen.
Hartelijke groet vanuit een zeer winters Egliseneuve d'Entraigues (Frankrijk),
Gerti en Bolivar natuurlijk (die ligt hier lekker aan mijn voeten uit te buiken van zijn kipfiletje  :) )
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1508813
Hoi Gerti, allereerst welkom hier!
Goed plan overschakelen naar vers en zo te lezen kun je prima overweg met de percetages  :)

Zal proberen je vraag te beantwoorden.
Hier voeren we tussen de 40 en 50% vleesbot (verhouding vlees-bot, 50-50 ongeveer)
Bij het andere rekenmodel wat je als 1e hebt staan neem ik aan dat ze 10-20% kaal bot bedoelen, zonder vlees eraan dus.
Dan zou dan op een percentage 20-40% vleesbot neerkomen.
20% vindt ik wel erg aan de lage kant voor bot, zou eerder rond de 40% gaan zitten.

Je hebt het rekenmodel van barfplaats prima gebruikt.
Alleen mis ik de groente daarin.
Percentages die het meest gevoerd worden hier zijn:
40-50% vleesbot
15-20% orgaan
5-15% groente
en de rest spiervlees.
Aan jou de keus welk percentage het beste bij jou en je hond past, tussen die marges hierboven ongeveer.
Door Iza
#1509053
Ben nu ruim 4 maanden aan het barfen. Super leuk, zowel voor mijn hond als veer mij.

Ik gebruik de volgende percentages:
50 % vleesbot
20% spiervlees
15% orgaan
15% groenten

Mijn hond weegt ook 30 kg. Ik gaf 2% van haar lichaamsgewicht. Echter, ze was 2 kg afgevallen. Nu geef ik haar bijna 3% van haar lichaamsgewicht. Hier doet ze beter op. Ze ziet nu goed uit. Je moet dus zelf kijken wat je hond gaat doen en daar je percentages op afstemmen.
Ik lees ook dat veel ervaren barfers niet meer rekenen. Zij geven het op gevoel/oog/ervaring. Voor mij zijn de percentages een houvast.

Veel succes en plezier.
Iza
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1509196
Ik geef


vlees/bot  57 %
orgaan      14 %
spiervlees  29%

zo kwam het makkelijker uit met de gewichten.

nu krijgen ze

vleesbot  1000 gram
orgaan      250 gram
spiervlees  500 gram


groente reken ik niet maar krijgen ze wel :)
Door Boez
#1509199
Hoi Gerti welkom op het forum :D

Volgens mij is het barf model gebaseerd op de behoefte aan calium/vitamines/vezels/etc van een hond. Op basis daarvan zijn de aanbevolen variaties en percentages berekend.
Dat andere model gaat volgens mij uit van hoe een natuurlijke prooi is samengesteld. Er van uitgaand dat dit is wat de wolf eet, zou het ook ideaal moeten zijn voor de hond.

Maar dat is in het heel kort en in lekentaal  :-[ Misschien dat iemand anders het nog uitgebreider kan verwoorden.
Op barfplaats is er trouwens al wel het nodige over geschreven, dus als je op een winterse middag niks te doen hebt en nog meer wilt lezen... ;)

Het is aan jou om te beslissen welke manier van voeren het beste bij jou en je hondje past.
Door Gerti van Stijn
#1509501
Beste dames,

Hartelijk dank voor jullie reacties!
Ik heb besloten dat ik om te beginnen het Barf-model aan ga houden. Uit alle informatie die ik heb gelezen (en dat was best veel!) heb ik inmiddels wel begrepen dat de rekenmodellen een welkome richtlijn/houvast zijn maar dat het binnen de wetenschap over wat een hond binnen behoort te krijgen vooral erg belangrijk is om goed naar je hond te kijken (ontlasting, gewicht, vacht ed.) en voldoende te varieëren. In die zin is het dus eigenlijk niet anders dan voor jezelf koken, alleen met andere ingredienten en anders bereid.
Ik ga dus vrolijk met het barf-principe aan de slag en zal aan de hand van hoe Bolivar op het een en ander reageert percentages wel of niet moeten bijstellen.

En Marga nog hartelijk bedankt voor de Kefir. I.v.m. de verbouwing van de keuken, drukte met gasten voor kerst/oud en nieuw en wintersport hebben de roosjes een tijdje in de vriezer doorgebracht. Vorige week ben ik ze gaan "activeren" en afgelopen week hebben we onze eerste glazen gedronken. Lekker! Als mijn roosjes gegroeid zijn en ik kan meer melkkefir produceren is Bolivar ook aan de beurt!

Groetjes, Gerti
Door Mevroi Kruim
#1509864
Goed plan Gerti! Je hebt het helemaal begrepen  ;) de clou is dat je met zelf samenstellen maatwerk kunt leveren dat precies past bij jouw hond. Ze zijn allemaal verschillend tenslotte. De een doet het beter met een hoger botpercentage terwijl dat voor de ander niet werkt, enz enz.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door