Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1491591
Wat is wijsheid?! Ik vind het zo moeilijk om te weten wat nu goed is. Wat voor de een werkt werkt voor de ander niet en veel mensen verkopen hun mening als de waarheid. Ben sinds twee weken met Barf bezig voor Wiebe maar loop tegen verschillende dingen aan. Ik krijg waarschuwing voor Salmonella maar als ik het goed begrijp is dit meer een probleem bij brokkenhonden dan bij KVV/BARF honden, toch? Ik kan een rauw eitje beter zacht koken omdat een hond rauwe eiwitten van een ei niet/minder goed kan opnemen hoorde ik van mijn juf van de hondenschool (die erg veel weet en fan is van Tannetje en zelf Bandit voert) Ook zei zij dat Barf gevaarlijk is omdat het teveel bot zou bevatten en er veel skeletvergroeiingen zijn onder Barfers....Ik kreeg het advies om het pens/rijst recept te maken van meneer Dhont. Terwijl o.a Tannetje schrijft dat honden geen rijst nodig hebben en dat het voor honden met huidklachten sowiezo niet verstandig is maar er zit wel rijst in de Banditvoeding! :o Wat moet ik nu??Wie weet wat wijsheid is? Ik probeer naar Wiebe te kijken en te zien hoe hij reageert. Zijn oorschelpen werden in het begin vuriger maar zijn nu rustig. Zijn ontlasting is ook prima.De kriebels niet heftig maar wel aanwezig...
#1491606
Ja meid daar hebben wij allemaal tegen aan gelopen toen wij begonnen met vers. Ik pleurde ook letterlijk van mijn stoel toen Lizzy mij vijf jaar geleden vertelde dat ik rauw vlees moest gaan geven :o Inmiddels heb ik er genoeg over gelezen en aan den lijve ondervonden en weet ik wat het beste is voor mijn honden. Dat moet je ervaren. Gewoon doen en kijken hoe het gaat. En je gezonde verstand gebruiken. Begin bij de basis: een hond is een carnivoor. Als je het daar mee eens bent, ga dan eens lezen wat carnivoren eten. Die eten geen verhit voedsel maar alles rauw. Dan is het dus logisch dat je jouw hond rauw ei geeft en niet gekookt. Door het verhitte van voedsel (misschien moet je daar ook over gaan lezen) verandert de samenstelling. Dat is eigenlijk scheikunde. Daarom moeten brokkenfabrikanten ook zoveel kunst- en vliegwerk uithalen om nog aan de nodige vitamines en mineralen te komen; deze worden namelijk voor een groot deel tijdens het bereidingsproces kapot gemaakt en later kunstmatig toegevoegd. Als je van lezen houdt is in dat kader het boek "Give your dog a bone" van Ian Billunghurst een aanrader. Het is een draak van een boek qua lezen maar er staan veel dingen in die je naar mijn mening moet weten over wat er met bereid voedsel gebeurt. Dan begrijp je ook beter waarom je je hond rauw moet voeren en kun je dus argumenten als "beter een gekookt ei" van tafel vegen.
#1491625
Heel begrijpelijk je twijfels  ;)
Zijn ook aantal onderzoeken gedaan naar de vragen die je hebt over de rauwe eieren, salmonella en calcium/groei:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforum.php?f=3%3baction=display%3bthreadid=4423%3bstart=105
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,17647.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforum.php?f=3%3baction=display%3bthreadid=4423%3bstart=105

Lees en vorm je eigen waarheid zou ik zeggen, alleen zo kun je jezelf overtuigen.
Ik gebruik hier en op internet veel de zoekfunctie als ik ergens over twijfel en meestal wordt dan wel duidelijk voor me.
Maar enkel kijken naar m'n honden is nu ook genoeg  :)
Door Lizzy
#1491651
Leen en Wiebe schreef: Wat is wijsheid?! Ik vind het zo moeilijk om te weten wat nu goed is. Wat voor de een werkt werkt voor de ander niet en veel mensen verkopen hun mening als de waarheid. Ben sinds twee weken met Barf bezig voor Wiebe maar loop tegen verschillende dingen aan. Ik krijg waarschuwing voor Salmonella maar als ik het goed begrijp is dit meer een probleem bij brokkenhonden dan bij KVV/BARF honden, toch? Ik kan een rauw eitje beter zacht koken omdat een hond rauwe eiwitten van een ei niet/minder goed kan opnemen hoorde ik van mijn juf van de hondenschool (die erg veel weet en fan is van Tannetje en zelf Bandit voert) Ook zei zij dat Barf gevaarlijk is omdat het teveel bot zou bevatten en er veel skeletvergroeiingen zijn onder Barfers....
Leuk dat ze fan is van Tannetje. Ze heeft alleen weinig van Tannetje's boek en lezingen dan begrepen. Want Tannetje die een rauw ei niet goed vindt? Of BARF niet goed vindt vanwege skeletvergroeiing? Dat lijkt me stug!
Ik kreeg het advies om het pens/rijst recept te maken van meneer Dhont. Terwijl o.a Tannetje schrijft dat honden geen rijst nodig hebben en dat het voor honden met huidklachten sowiezo niet verstandig is maar er zit wel rijst in de Banditvoeding! :o Wat moet ik nu??Wie weet wat wijsheid is? Ik probeer naar Wiebe te kijken en te zien hoe hij reageert. Zijn oorschelpen werden in het begin vuriger maar zijn nu rustig. Zijn ontlasting is ook prima.De kriebels niet heftig maar wel aanwezig...
Doe maar lekker niet hoor, die rijst recepten geven. Lees het boekje van Tannetje maar. Er zit trouwens maar een heel klein beetje rijst in Bandit. Ik weet ook niet waarom Tannetje dat er in heeft laten doen. Misschien dat ze daar zelf nog antwoord op kan geven. Misschien omdat het voer voor alle honden geschikt moet zijn en drachtige honden nou eenmaal een kleine behoefte aan koolhydraat hebben...? Dat is altijd zo lastig met voer dat voor alle honden geschikt moet zijn (kant en klaar). Blij dat ik barf!

Ik zou zeggen: geen rijst, geen graan en gewoon 40% tot 50% vleesbot, 15% tot 20% orgaanvlees (inclusief pens) en zo'n 10% groenten voeren. De rest spiervlees. Skelet problemen? Gut, dat moet je eens tegen al ons BARF gevoerde hondjes zeggen die A heupjes hebben met een NB waarde waar je U tegen zegt! Mijn pupsel in mijn handtekening is 4,5 jaar oud nu en is volledig opgegroeid op zelf samengestelde voeding. Ik mag wel zeggen dat het een dijker van een hond is met een keihard gezond gestel en een uitstekende overall gezondheid.
#1491662
Hoi Marleen, leuk om je hier te zien en wat goed dat jij nu ook met BARF bent begonnen!

Zelf had ik in het begin ook twijfels, vooral aan mezelf. Gaat het wel goed komen met het samenstellen, is het niet heel veel werk, geef ik geen verkeerde dingen. Hier weten ze echt wel waar ze het over hebben en dus veel gelezen hier en van KVV langzaam overgegaan op BARF. Nu een half jaar verder, ik heb er echt geen spijt van en het is allemaal gewoon geworden. Geen twijfels meer maar blij met een hond die geniet van zijn eten en vooral nu ook een gezonde hond en dat kon ik op die brokken echt niet zeggen.

Lees veel en kijk goed naar Wiebe want zijn conditie verteld je het beste hoe het met hem gaat.
Door Kiba
#1491717
Haai,

Ja dat is lastig als iedereen wat anders zegt. Hier is heel veel informatie te vinden waardoor je voor jezelf kan bepalen waar je achter staat. Kijk goed naar je hond!
En iedereen heeft hier wel een mening over, maar als je even doorvraagt weten veel mensen niet eens waarom ze iets vinden :). Als je hier veel leest weet jij dat wel!
#1491809
leuk dat je overweegt om te gaan barfen . Weet je wat je het best kan doen als je schrik hebt voor salmonelle haal de eitjes uit het kippenhok en voer ze onmiddelijk aan je hondjes , zo sluit je salmonella zeer zekers uit , en als je zelf geen kippen hebt dan is er wel een bereidde buur die ze wel heeft of zijn kippen niet zo ingeburgerd in nederland als in belgië ?vers gebruiken dus en dat word hier op het forum ook wel aanbevolen hoor
Door sandrra
#1491820
Gewoon lekker rauw voeren. Een hond is tenslotte een carnivoor. Heb je ooit al een een wolf iets zien verhitten?\
Rijst en granen  is echt iets wat een hond niet nodig heeft. Hier heb er eentje dat als ze al kijkt naar een baal rijst meteen jeuk krijgt.

Dus lees je goed in hier en kijk naar je hond. En t boek van Tannetje is echt een aanrader.

Suc6
#1491826
Ik denk dat als je ieders starttopics doorleest, je overal dezelfde vragen en twijfels ziet.
Gewoon stug doorlezen en doorvragen, het valt vanzelf op zijn plekkie en dan vraag je je af waarom je überhaupt ooit getwijfeld hebt.

;)
#1493158
Ik denk dat als een skelet wil vergroeien dat hij dat zowel op brok als op kvv als op BARF doet. Hier zijn inmiddels meerdere honden op 100% BARF opgegroeid en noem het maar toeval, maar de strakste HD-uitslagen die we hier gehad hebben zijn aan die dames gekoppeld. Hun nestgenoten die gemengd met kvv/BARF zijn opgegroeid zien er ook nog allemaal uit als een hond op 4 poten.
Dit is ook het geval bij collega-fokkers die hun honden volgens dezelfde methode voeren.

Voor de rest ga ik met Lizzy mee (voor wie het toch maar duidelijk wordt dat ze echt snel haar boek uit moet brengen :biggrin2:). Goed menu voeren en dan komt het wel goed.
Gebruikersavatar
Door essie74
#1493477
SandRRa schreef: Gewoon lekker rauw voeren. Een hond is tenslotte een carnivoor. Heb je ooit al een een wolf iets zien verhitten?\
Rijst en granen  is echt iets wat een hond niet nodig heeft. Hier heb er eentje dat als ze al kijkt naar een baal rijst meteen jeuk krijgt.

Dus lees je goed in hier en kijk naar je hond. En t boek van Tannetje is echt een aanrader.

Suc6
  lijkt me leuk een keukenblokje met een gasfornuis in het woud, ff eitje bakken  enz.... :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door