Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door liessie
#1488240
Mijn buurvrouw heet afgelopen vrijdag een katertje gekregen van 7 maanden oud.
Zaterdag stond ze bij mij aan de deur met de vraag of ik karnemelk in huis had. Dat was voor de kat, want hij had diarree. Ze had naar het asiel opgebeld met de mededeling dat de kat diarree had. In het asiel hadden ze gezegd, dat ze de kat dan een beetje karnemelk moest geven.
Maar als een kat aan de diarree is, kan je toch beter gekookte kip met een beetje rijst geven. Ok, niet iedere kat lust rijst, maar ik heb dat wel eens opgelost, door de rijst en de kip in de blender te gooien en toen at mijn kat het wel. Ik had een kat die chronisch aan de diarree was (waarschijnlijk door de standaard voeding) en met barfen ging het heel goed, maar ben dus begonnen met gekookte kip...

Enne, mag een kat eigenlijk wel karnemelk? Van gewone melk, weet ik dat ze het wel lekker vinden, maar dat het eigenlijk helemaal niet goed is voor een kat....
Laatst gewijzigd door liessie op vr 05 mar 2010, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ibbi
#1488247
gekookte rijst niet geven, kort gekookte kip is wel goed , kip is lichtverteerbaar.

karnemelk weet ik niet zeker... ( meen eens gehoort te hebben dat karnemelk wel kan, maar waarom weet ik niet meer, gewone melk kan iig niet )

maar, het belangrijkste is ;  naar de DA als hij aan de dunne is !
hij kan een virus hebben, zou ik toch even na laten kijken.
Door liessie
#1488254
Waarom geen rijst? Ik had altijd gehoord gekookte kip met gekoote rijst.
Gekookte rijst ook vanwege het licht verteerbare.
Als normaal voer geef ik geen rijst hoor. Tenzij dat ook door het standaard voer heen zit, maar het standaard voer ben ik ook aan het afbouwen.
En tja, naar de da gaan? Het is mijn kat niet, dus daar heb ik geen zeggenschap over. Mijn eigen kitten kwam uit hetzelfde asiel, alleen zat de mijne bij een gastgezin. Ik denk echter dat ze wel dezelfde ontwormingsmiddelen krijgen (hooguit verschil in dosis vanwege leeftijd) en de mijne heb ik opnieuw laten ontwormen omdat hij stikvol met spoelwormen bleek te zitten. Zoveel, dat je de wormen in de kattenbak zag. Ik heb nog nooit zo vaak de bak verschoond. Ondanks, dat mijn andere kat vlak daarvoor nog ontwormd was, raadde de da aan ook haar nog een keer te ontwormen. 
Maar dit weet mijn buurvrouw ook. Ik heb het haar zelf verteld, dus...
Het dierenasiel heeft echter tegen haar gezegd dt het stress was. Na zaterdag heb ik haar niet meer gesproken. Als het echt stress geweest is, dan moet de diarree inmiddels wel over zijn. (hoop het) en anders hoop ik dat ze inderdaad naar de da gaat.
Maar ik vond het zo opvallend dat ze de tip kreeg om karnemelk te geven..... vraag me ook af of een kat dat wel drinkt????
Door ibbi
#1488268
rijst ( koolhydraten)  is natuurlijk lang zo licht verteerbaar niet voor een kat.

ik denk dat een kat het wel lust, ze lusten ook yoghurt.

hopelijk gaat ze wel naar de DA ja als hij nog diaree heeft...

( jakkes van die wormen  :P  )
Door Mevroi Kruim
#1488531
Ze drinken het wel, karnemelk, net als joghurt. Maar tegen diarree helpt het niet. En idd is rijst nooit een geschikt kattenvoer, wat de da ook beweert, dat klopt alleen voor mensen.
Met zo'n jonge kat zou ik naar de da met diarree. Het kan idd stress zijn maar dan nog.
Eet en drinkt hij wel goed?
Door Envie
#1488709
Mijn oude poes heeft ruim twee maand spuitpoep gehad vanwege verandering van brok op da-advies.
Op n gegeven moment wilde ze nix meer eten en lag heel zielig te wezen. Toen de grote sprong gemaakt naar Carnibest-eend. Ze smult ervan en de diaree is over !!!! (heeft nu wat last van verstopping ivm verharing en haarballen) Ze had ook al lang geen plas gedaan. Na 2daagjes cb met gekookt water kwam er eindelijk een heel vieze bruine plas (midden in de kamer :D maar t was eruit) Versvlees = zo gek nog niet....
Door liessie
#1488924
Bedankt voor jullie reacties.
Heb ik ook weer wat nieuws erbij geleerd. Dat van die rijst, had ik trouwens niet van de dierenarts, maar van een andere forum. Daar waren meerdere mensen van mening dat je rijst en gekookte kip moest geven. Na heel veel dingen geprobeerd te hebben en heel veel bezoekjes aan de dierenarts en nog meer belletjes zijn we toen tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk aan het voer lag en toen kreeg ik een ak voor mee van ca 20 euro voor 2,5 kilo. Aangezien ik dat wel erg duur vond om steeds te moeten kopen ben ik op zoek gegaan naar een ander alternatief en zodoende kwam ik op barf uit (ook via dat andere forum).

En met mijn houdige kitten heb ik verder niets met eten uitgeprobeerd omdat de diagnose wel erg duidelijk zichtbaar was in de bak :puke:
En met hem gaat het nu heel goed.

Om even terug te komen op de kat van mijn buurvrouw.
Ik was er vanmiddag even en in verhouding wat die "uitgepoept" had, had de mijne harde kuitels. Het was echt een plasje stront.
Ik heb haar dus aangeraden om naar de da te gaan. Probleem is alleen dat als ze op kosten van het asiel wil, ze nar hun dierenarts moet gaan en die zit een aantal dorpen verderop. e heeft wel weer gebeld met het asiel en daar adviseerden ze haar een bepaald soort voeding. Volgens mij een ander merk dan rc en in een gele zak. Meer weet ik ook niet.
Ik heb haar er nogmaals op gewezen dat de mijne vol met wormen zat en dat ze dat dus ook nog aan de da kon vragen. En om dan andere ontwormings middelen te vragen, dan die ze voor het asiel gebruiken. Zelf had ze alleen ontwormingspasta die voor de hond was. Ik heb verder niet meer gekeken, of die ook voor katten geschikt is. Het was toch al niet meer mogelijk om die op de goede dosis te draaien, omdat de da hem al vast ingesteld voor de hond. En ook al is die geschikt voor de kat, ik weet niet waar hij eerst op stond. Dus geen flauw idee , hoeveel er dan uitkomt......

Ik hoop echt dat ze nog de mogelijkheid ziet om naar de da te gaan van het asiel of anders naar haar eigen da hier in Wageningen. (maar dan betaald het asiel niet.)

Er zijn alleen een aantal problemen, ze heeft zelf geen auto en mag wegens epilepsie ook geen autorijden, ze moet rondkomen van een uitkering (ok, moet ik ook, maar ik heb geloof ik toch nog wel wat meer te besteden) en (zonder minderwaardig of laagdunkend of zo te willen doen), ze heeft ook niet een heel hoog iq (mogelijk vanwege een kyste in haar hoofd., dus tja, dan voel ik me ook een beetje machteloos. Het is verder wel een aardige vrouw hoor en ze houdt echt van haar beessies. Dus niet dan jullie nu allemaal negatief over haar gaan denken, want dat zou ik niet leuk vinden. Ik vind het het namelijk ook wel weer sneu voor haar. Ze had zo iets van: dan betaal ik wat meer voor een katje, maar dan is ie wel geent, gechipt, geholpen, ontwormd etc en dan krijg je letterlijk een schijterd...
Terwijl we juist zo blij waren, dat het zo goed ging met de hond (jack russell samen en dat de hond niet achter de kat aan ging rennen.

Weet 1 van jullie toevallig hoe het wettelijk gezien zit, als je kat zo snel ziek blijkt te zijn en je kunt om wat voor reden dan ook, echt niet naar de da van het asiel? In Enschede weet ik toevallig, dat als je niet naar hun da kan voor castratie, dat je dan wel nog een bepaalde vergoeding krijgt. Ik geloof dat ik toen 25 euro kreeg. Ik wilde het mijn kat toch niet aan doen, haar nog half onder narcose mee te nemen op een trein/bus reis van een paar uur. Dus toen was dit de afspraak die we gemaakt hadden. Maar een castratie wist ik van te voren. Je gaat er niet vanuit, dat je nieuwe kat gelijk aan de diarree is....
Door verwonderd
#1488980
Volgens mij kan je de koop ongedaan maken, klinkt heel bot, maar volgens mij kan dat.

Is het plasje water wat poep moet zijn bruingelig van kleur en stinkt het ongelooflijk?
Door liessie
#1489066
Het stinken vond ik wel meevallen, maar dat zegt niet zo veel, want volgens mij heb ik niet een heel goed reukvermogen....
De kleur was niet heel licht volgens mij. Beetje moeilijk te zeggen hiervandaan zo uit mijn geheugen. Maar ik denk, dat de kleur licht bruin het aardig benaderd.

De koop laten ontbinden zal ze denk ik niet zo snel doen. Ze heeft vaak meegemaakt dat haar ex-man toen ze nog bij elkaar waren zonder haar medeweten huisdieren weg heeft gedaan. Ze vertelde me, dat ze dat dat altijd vreselijk vond.

Ik bedoelde eigenlijk meer, of ze kunnen verplichten dat je echt alleen maar naar de da van het asiel mag om de da kosten van asiel terug te krijgen. Ik snap, dat een da die voor een asiel werkt vaak lagere tarieven berekend, maar is dat dan niet het risico van het asiel?
Ik heb zelf ooit wel een tijdje in een asiel gewerkt, maar ik deed alleen achtergrond werk, dus ik "verkocht" geen dieren, nam geen dieren aan en nam ook nooit de telefoon op. Dus ik heb daar nooit zelf met dergelijke zaken te maken gehad....
Door verwonderd
#1489071
liessie schreef: Het stinken vond ik wel meevallen, maar dat zegt niet zo veel, want volgens mij heb ik niet een heel goed reukvermogen....
De kleur was niet heel licht volgens mij. Beetje moeilijk te zeggen hiervandaan zo uit mijn geheugen. Maar ik denk, dat de kleur licht bruin het aardig benaderd.

De koop laten ontbinden zal ze denk ik niet zo snel doen. Ze heeft vaak meegemaakt dat haar ex-man toen ze nog bij elkaar waren zonder haar medeweten huisdieren weg heeft gedaan. Ze vertelde me, dat ze dat dat altijd vreselijk vond.

Ik bedoelde eigenlijk meer, of ze kunnen verplichten dat je echt alleen maar naar de da van het asiel mag om de da kosten van asiel terug te krijgen. Ik snap, dat een da die voor een asiel werkt vaak lagere tarieven berekend, maar is dat dan niet het risico van het asiel?
Ik heb zelf ooit wel een tijdje in een asiel gewerkt, maar ik deed alleen achtergrond werk, dus ik "verkocht" geen dieren, nam geen dieren aan en nam ook nooit de telefoon op. Dus ik heb daar nooit zelf met dergelijke zaken te maken gehad....
Ik weet het niet. Het lijkt mij gewoon overduidelijk dat wanneer je een dier koopt bij een asiel dat dat zo gezond mogelijk moet zijn. En volgens mij werkt de da van het asiel tegen gereduceerd tarief.

Ik vind het sneu voor jouw buurvrouw, nog meer voor de kat. Ik hoop dat je tot een oplossing kunt komen, zodat iig de kat geholpen wordt.
Koop laten ontbinden is ook vreselijk moeilijk. Ik heb het toentertijd ook niet kunnen doen, ook al had een fokker mij dat advies gegeven met de begeleidende woorden: dit kitten gaat jou vreselijk veel problemen geven. En ja, lief hoor het kitten, maar er zijn nog meer lieve kittens.
Deze fokker heeft wel gelijk gehad.

Suc6
Door verwonderd
#1489078
Liessie, ik vind je overigens ontzettend lief voor en over jouw buurvrouw.
Dat respecteer ik en waardeer ik enorm.

Ik heb die emotionele binding niet en een diarreekat meegemaakt die erg ziek was (dat verhaal staat hier in medisch over Lo) dus ik zal mss soms ietwat harder reageren  ;)

Als jouw buurvrouw niets doet met de kat, dan is de kat zodirekt nog verder van huis ivm uitdroging en een infuus aanleggen kost ook veel geld.

Advies: terug naar de da van het asiel en dan het asiel voor de kosten laten opdraaien. Of anders naar een andere da en ev een afbetalingsregeling.

Wil je weten waar de diarree vandaan komt, mijn ervaring is parasieten, maar het kan natuurlijk ook een virus zijn. Ze kan iig iets geven tegen uitdroging, ik weet alleen jammergenoeg niet meer hoe dat heet.
Suc6 nogmaals.
Door Too
#1489082
Als ik t me goed herinner heb je idd 2 weken "gezondheidsgarantie" maar loopt dat via de da van t asiel
[zal nog even zoeken of ik t papier kan vinden]
Ik ben bang dat ze niet heel erg snel de kosten van een andere da zullen vergoeden.
Overigens kreeg ik een kortingsbon voor de kosten van sterilisatie , geldig bij 1 da-praktijk , de mijne waren 5 maanden en nog intact

Vaak is er in t voorjaar een actie van de dierenbescherming, je krijgt dan een fikse korting op sterilisatie/castratie
Door liessie
#1490522
Lo schreef: ORS = middel tegen uitdroging
Dat is toch fysiologisch zout?

Ik ben vanmiddag nog even langsgegaan. Ze had andere brokken gehaald en er lijkt vooruitgang in te zitten. Het waren nog geen echte drollen, maar het zag er niet meer uit als chocolade melk (om met de woorden van mijn buurvrouw te spreken).
Ze had ook de dierenarts gesproken van het asiel. Ik ben er natuurlijk niet bijgeweest toen ze belde, dus ik moet afgaan op de woorden van mijn buurvrouw. Maar volgens mijn buurvrouw hadden ze gezegd, dat als het volgende week woensdag nog niet beter was, ze dan naar het asiel terugmoest gaan en daar naar de da. (de da van het asiel gaat altijd op woensdag naar het asiel). Ik weet natuurlijk niet of de da ook aangeboden heeft om naar de praktijk te komen, wel weet ik dat dat verder weg is. Maar ik vraag me af, of mijn buurvrouw zou wachten tot woensdag, mocht de diarree weer erger worden, maar zo heel lang ken ik haar nog niet. Ik woon hier namelijk nog maar een paar maanden.

De kat drinkt en eet wel. Daar heb ik ook naar gevraagd toen toen ik bij de buurvrouw was. Inderdaad ook vanwege uitdroging. De kat ziet er verder ook niet ziek uit. Alleen zet ik mijn vraagtekens bij het gewicht in het boekje. Daar staat 2 kilo en ik denk dat die 2 kilo al van wat maanden eerder zijn. Hij is 7 maanden, dus vast nog niet uitgegroeid. En mijn ervaring is, dat ze wel altijd even wegen, maar vaak het gewicht alleen in de comp zetten en niet in het boekje.

Wat betreft de korting van castratie: dat weet ze, maar dat is hier verder niet aan de orde, omdat hij al geholpen is. daarentegen, houd ik zelf wel de krant in de gaten, omdat mijn eigen rakker nog niet geholpen is en ik daar niet voor verzekerd ben. (mijn poes wel, maar dat komt omdat het bij een poes duurder is. Bij een kater betaal ik bijna net zoveel extra premie, zoniet meer, dan wat de kosten van de ingreep zijn...)
Door verwonderd
#1491385
Zo te horen klinkt het heel wat positiever allemaal dan aanvankelijk gedacht?

Sterkte ermee
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door