Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door lacota
#1481116
Wil iemand mijn menu'tje voor mijn hond nakijken. Het gaat om een Duitse herder van 1 jaar, schofthoogte 68cm, 38 kilo.
38 kilo is best veel, maar het is ook een grote hond. Toch vind ik hem (nog steeds) iets te mager. Als ik hem over zn rug strijk voel ik wel erg duidelijk zn botten. En hij is gewoon erg "slank als ik hem van bovenaf bekijk. Hij moet nu nog de breedte in natuurlijk, het is echt een slanke slungel...

Ik voer voornamelijk hele prooidieren met huid en haar/veer.

Menu van vorige week:

Maandag 1 konijn. Deze eet hij meestal meteen op, soms bewaard hij wat in de tuin en zoekt het later op de dag weer op.

Dinsdag 2 zalmkoppen

Woensdag 1 cavia

Donderdag hele kip

Vrijdag 1 konijn

Zaterdag penslap, 100 gram schapevet

Zondag 1 cavia


Plus wat tussendoortjes verdeeld over de week, zoals eendagskuikentjes, banaan, 1 ei appel een plakje bruinbrood, groente restjes enz

De prooidieren komen op ongeveer 1100 tot 1500 gram.

Wat vinden jullie? Moet ik gewoon wat geduld hebben tot ie de breedte in gaat, of moet ik hem (nog) meer of anders voeren?
Door pallas
#1481476
Voeren doe ik altijd met mijn ogen.
Goed kijken en zeker ook goed voelen aan je hond.
De ribben en heupbotten mag je best goed voelen , maar niet een hele kale rug.

voor een herderpuber eet hij niet heel erg veel, dus je kan er best wel wat bijgeven.
Je voert 2 keer per week konijn , das best mager.
cavia heb ik geen ervaringen mee.
Als je er wat bijgeeft zou ik ook eens kijken of je nog een andere diersoort kan geven. Je zit nu aan 5 soorten, wel genoeg maar misschien toch wel eens fijn om nog iets anders tegeven.
Zoek het ook eens in de wat vettere soorten, lam, geit, eend enz.

Bruinbrood krijgen ze van mij niet, wel groenten en fruit
Door Lizzy
#1481488
Als hij mager is (dat is voor ons natuurlijk niet te beoordelen) moet je hem echt meer geven. Misschien kun je dan ook wat vettere diersoorten erbij geven zoals eend maar ook geit en lam. Een (1) jaar is natuurlijk nog wel erg jong om uit te gaan zwaren. Dat doen ze pas bij een jaar of 2 en soms zelfs 3. Dus dat hij op 1 jarige leeftijd een slanke slungel is: dat is vrij normaal :biggrin2:

Bruin brood zou ik niet geven. Brood bevat broodverbeteraars (niet gezond, eigenlijk ook niet voor de mens. Biologisch brood bevat dit trouwens niet). Af en toe een korstje brood is natuurlijk geen probleem maar ik zou dat niet standaard in het menu opnemen.
Door lacota
#1481525
Bedankt voor de tips!
Dit is natuurlijk een weekmenu en dus niet standaard :)
Ik zal proberen meer lam en eend te geven en minder vastklampen een tabellen en gewichtjes.
Hoe zit het met kip en kwartels zijn dat ook magere vleessoorten?
Brood zal ik laten dacht enkel dat het een krachtvoer was.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1481541
Zou ook gewoon nog wat meer geven.
Zie veel herderachtigen rond een jaar wat aan de smalle zijn.
Dit duurt nog even voordat dat bijtrekt.
Kip is niet erg vet, kwartel durf ik niet te zeggen, dat voer ik niet.
Door Nadia
#1481717
Ik heb wel kwartel gevoerd, naar mijn idee was het niet vet..

Het lijkt me trouwens dat aan een cavia niet veel vlees zit.. Tenminste dat maak ik op uit de levende diertjes die ik wel eens oppak.. Lijkt mij meer haar dan vlees.. Ik zou proberen die te laten vervallen en daar iets van eend/lam/geit (wat al eerder gezegt is) toe te voegen.. Het is nu winter en best koud, dus kan best zijn dat hij meer behoefte heeft..
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1482120
1 cavia op een dag voor een herder is toch niet zo veel ??
ik zou meer voeren , zeker nu met de kou en meer verbruik voor lichaamswarmte
Door Greece
#1482201
38 kg. bij 68 cm. schofthoogte vind ik niet veel. Als ik uit ga van 3% eten dan zit ik aan 8 kg per week wat hij moet krijgen.
Als ik dan van een gemiddeld gewicht van 1300 gr. van de prooidieren uitga (cavia tel ik niet, stelt n.m.m. niets voor voor een grote hond) kom ik op 6,5 kg eten wat hij nu krijgt. Da's toch zo'n 3 pond te weinig...dus een beetje meer kan zeker geen kwaad.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door