Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Peet
#147139
Even kijken of ik dit goed kan uitleggen.
Het valt me steeds meer op dat Beau en Tunja heel verschillende smaken hebben.

Nu heeft Beau een flinke medische geschiedenis achter de rug. Hij heeft allerlei kwalen en kwaaltjes gehad, die allemaal te herleiden zijn naar storingen in het immunsysteem. Het gekke is dat hij dus allerlei dingen lust die goed zouden zijn voor het immunsysteem: vis, groente, fruit, noten, yoghurt, honing,enz enz.

Tunja is beresterk en heeft (knock on wood) nog niet eens een keer diarree gehad, sinds ik haar heb. Zij is weliswaar mishandeld geweest en heeft een groot aantal botten die gebroken zijn geweest, maar ze is gewoon heel gezond. Zij wil eigenlijk alleen maar vlees/botten eten. Vis is raar (alleen haring gaat er wel in), yoghurt eet ze alleen als ik er een lepel honing in doe, fruit en groentes mot ze ook niet.

Ik ben er dus zo langzamerhand van overtuigd dat Beau "weet" dat die dingen goed voor hem zijn. Tunja "weet" misschien wel dat ze ze niet nodig heeft (hoewel zij toch echt veel minder intelligent is dan Beau, maar ok...) Hoe denken jullie daar over?
Door Truus
#147142
Ik vind het wel een leuke vraag Peet . Ik zou het eigenlijk niet weten.
Hier eten ze ook alletwee anders.
De een lust wel fruit, yogurt, groente enz. en de andere niet, ze haalt haar neus op en loopt weg ;).
Of het nu aan de smaak of aan het gevoel van nodig hebben ligt, ik ben benieuwd ;)
Door Peet
#147148
Je hebt natuurlijk ook gewoon schrokkers, die alles vreten wat langs komt......Maar Beau kan echt de gekste dingen lekker vinden, maar sterke organen lust hij dan weer niet (maagjes, niertjes....eet hij niet...).
Door Truus
#147152
[quote="Peet"]
Je hebt natuurlijk ook gewoon schrokkers, die alles vreten wat langs komt......Maar Beau kan echt de gekste dingen lekker vinden, maar sterke organen lust hij dan weer niet (maagjes, niertjes....eet hij niet...).
[/quote]
Dan is Timo eigenlijk niet goed voor de test want die eet werkelijk alles ;) Valt ondr categorie Schrokkers dus.
Door Lizzy
#147156
Ik weet het niet... misschien heb je gelijk. Als ik hoor hoeveel honden groentemix niet lekker vinden/niet willen eten: Ik heb daar nooit problemen mee. En mijn Dalmaten hebben zeker groentes nodig om het totaal aan purines (eiwitten) om laag te halen. Misschien weten ze dat ze het gewoon MOETEN eten....?

Ik geloof trouwens wel dat heel veel dieren in de natuur exact weten wat ze nodig hebben want dieren die bepaalde kwaaltjes hebben eten bepaalde kruiden (ook carnivoren).
Door Peet
#147160
Precies! Ik heb een keer in zo'n natuurfilm gezien dat een gewonde beer bepaalde kruiden en bessen ging zoeken. Wat bleek? Die kruiden stonden bekend om hun antisceptische en pijnstillende werking ........ ::)
Door Lizzy
#147167
Weet je wat ik wel eens denk? Dat honden en mensen dit soort natuurlijke gave hebben verloren door het aanbod van tinnuf (aan voedingsmiddelen). Kijk, tuurlijk eet mijn Dalmaat een Cornetto, als hij de kans krijgt. En zo is de smaak van hond en mens verziekt. Een brokken/blikvoer hond is gewend aan gekookte zooi dat ook nog eens met zout en/of smaakstoffen aantrekkelijk gemaakt wordt. En zo verliest de hond zijn natuurlijke vermogen te snappen wat wel en niet goed voor hem is....
Gebruikersavatar
Door chooky
#147179
Chooky gaat in het bos wel eens op zoek naar bramen een frambozen. Ze eet ze alleen als ze ze zelf geplukt heeft. Eerst snuffelen, dan vorzichtig bekkie eromheen, testen of ie eraf valt, zoja is tie rijp genoeg, zonee laat ze hem hangen. Als ik ze pluk kan ze die test niet meer doen ;D
Andere fruit en groente soorten zoekt ze heel selectief uit, de ene keer eet ze ze wel, de andere keer niet. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar wie weet heeft ze er op die tijden gewoon meer behoefte aan.
Door Cathelijn
#147181
erg interessant dit allemaal. Ik heb ook gehoord dat dieren hun eigen 'medicijnen' hebben gevonden in het wild. Zo ook olifanten en primaten.
Ik denk dat wij het ook wel eens hebben, ontzettende trek in iets. Dit kan bijv. zeer ijzerhoudend zijn terwijl je net wat bloedarmoede hebt. Beetje vaag, maar ik denk dus dat wij mensen het nog niet helemaal verleerd zijn, maar het zelf niet meer in de gaten hebben.
Door Peet
#147183
hhmmmm...dan moet ik toch eens uitzoeken wat er voor goeie stofjes zitten in een baquette zalm+roomkaas...of een patatje...of een tostie.... ;D ;D ;D...
Beau is toch verder in zijn ontwikkeling dan ik... ;D
Door Cathelijn
#147221
[quote="Peet"]
hhmmmm...dan moet ik toch eens uitzoeken wat er voor goeie stofjes zitten in een baquette zalm+roomkaas...of een patatje...of een tostie.... ;D ;D ;D...
[/quote]
vast hele goeie ;D ;D
dat kan haast niet anders ;D
Door ~Joke~
#147890
[quote="Peet"]
Even kijken of ik dit goed kan uitleggen.
Het valt me steeds meer op dat Beau en Tunja heel verschillende smaken hebben.

Nu heeft Beau een flinke medische geschiedenis achter de rug. Hij heeft allerlei kwalen en kwaaltjes gehad, die allemaal te herleiden zijn naar storingen in het immunsysteem. Het gekke is dat hij dus allerlei dingen lust die goed zouden zijn voor het immunsysteem: vis, groente, fruit, noten, yoghurt, honing,enz enz.

Tunja is beresterk en heeft (knock on wood) nog niet eens een keer diarree gehad, sinds ik haar heb. Zij is weliswaar mishandeld geweest en heeft een groot aantal botten die gebroken zijn geweest, maar ze is gewoon heel gezond. Zij wil eigenlijk alleen maar vlees/botten eten. Vis is raar (alleen haring gaat er wel in), yoghurt eet ze alleen als ik er een lepel honing in doe, fruit en groentes mot ze ook niet.

Ik ben er dus zo langzamerhand van overtuigd dat Beau "weet" dat die dingen goed voor hem zijn. Tunja "weet" misschien wel dat ze ze niet nodig heeft (hoewel zij toch echt veel minder intelligent is dan Beau, maar ok...) Hoe denken jullie daar over?
[/quote]
Ik heb dezelfde ontdekking gedaan. Spike zal nooit fruit of groente [komkommer, wortel, appel banaan enz enz] eten als ik het hem aanbied, Kyra en Penny zijn er wel dol op. Spike kreeg wel iedere keer g/f mix in zijn bak wat hij wel opat [hij eet alles wat ik in zijn bak gooi]. Maar het is net alsof hij het lang zo goed niet verdraagt als de beide mutsen. Toen hij twee weken geleden kort opelkaar twee aanvallen kreeg ben ik ook eens gaan nadenken en tot de conclusie gekomen dat hij zelf al "wist"dat hij geen g/f moest eten door het te weigeren als ik het hem uit de hand aanbood. Spike is een vlees/bottenhond.
Dezelfde ervaring had ik met Kyra, ze is bang voor de geur van lamsvlees, ze had in het verleden op de brokken lam/rijst een allergische reactie [rode vette jeukende huid] toen ik haar afgelopen winter de cb lam enkele weken voerde ontwikkelde ze dezelfde klachten als op de brokken.
Toen ik ben gestopt met de cb lam verdwenen haar klachten langzamerhand. Ik denk/weet dus zeker dat de hond zelf wel weet wat goed voor hem/haar is!
Door ~Joke~
#147902
Ja het is alleen zo jammer dat het zolang duurt voordat het kwartje valt bij mij ;). Ik denk dat we veel meer op onze honden moeten letten en dat ze vaak zelf wel aangeven wat goed of slecht voor hun is. Kyra en Penny barfen tegenwoordig in de bossen bramen en bosbessen. Dat gaat er erg wild aan toe
http://www.de-border-terrier.com/fotoss ... 0eters.wmv
zoals je op het filmpje kunt zien. Niet denken dat Spike daar aan mee gaat doen...Hij staat er verveeld bij te kijken en hou je hem een braam voor dan wil hij hem niet eens in de bek pakken!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door